Hoe je met content leads genereert: 5 succesvoorbeelden

Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met content marketing. Een marketingvorm waarbij je met behulp van relevante content leads kunt genereren. Het produceren en publiceren van relevante content is één ding, maar hoe zorg je er nu eigenlijk voor dat je met jouw content ook daadwerkelijk leads genereert? In dit blogartikel tonen we je 5 succesvoorbeelden uit de markt waarin te zien is hoe deze ondernemers en bedrijven met behulp van content inspelen op de wensen en behoeften van hun (potentiële) klanten.

Voorbeeld 1: HubSpot, koning van het bloggen 

Relevante content creëren die aansluit bij de behoeften van je klanten, daar weet het bedrijf Hubspot alles van. Voor iedere vraag die je jezelf maar kunt bedenken rondom de producten en diensten van Hubspot heeft het bedrijf een antwoord klaar in de vorm van een relevant blogartikel. Hubspot is de ‘uitvinder’ van Inbound Marketing. Bij deze marketingstrategie draait het om het creëren en distribueren van relevante kwaliteitscontent waarmee je jouw klanten kunt inspireren. Hubspot weet, als aanbieder van software voor Inbound Marketing & Sales, natuurlijk als geen andere wat het effect is van relevante content. Wil jij meer weten over Inbound Marketing?
Lees dan onze whitepaper. 

Voorbeeld 2: Bindels Tuinen inspireert je met E-books en whitepapers

Een voorbeeld uit eigen keuken, namelijk onze klant Bindels Tuinen. ‘Alles begint met inspiratie’, aldus Bindels Tuinen. Zij weten hoe lastig het is voor mensen om een goed beeld te krijgen van hoe een droomtuin eruit zou moeten zien. Om die reden helpt Bindels Tuinen (potentiële) klanten met het aanbieden van handige informatie in de vorm van e-books en whitepapers. Op die manier krijgen mensen een goed beeld van de mogelijkheden voor hun droomtuin. De gedachte die er vanuit Bindels Tuinen achter zit is dat Bindels Tuinen als tuinspecialist van dienst kan zijn bij het realiseren van een droomtuin. Zo heeft Bindels Tuinen bijvoorbeeld een e-book gemaakt waarin diverse tuinvoorbeelden te vinden zijn. Dit kun je als bezoeker op de website eenvoudig downloaden in ruil voor een e-mailadres. Bijkomend voordeel is dat Bindels op die manier ook haar mailinglijst verrijkt en natuurlijk leads genereert. Een win-win situatie dus!

Voorbeeld 3: Met visuele marketing weet Patta haar doelgroep te binden

De populariteit van platforms als Instagram en Pinterest is nog altijd flink stijgende. Steeds meer bedrijven kiezen er dan ook voor om zichzelf en bijbehorende producten/diensten te promoten bij de doelgroep met behulp van visuele content in de vorm van foto’s en afbeeldingen. Een mooi voorbeeld hierbij is het Nederlandse sneaker label Patta. Met de meest prachtige, kwalitatief hoogwaardige foto’s van de aller hipste sneakers weet Patta haar doelgroep, die bestaat uit ruim 198.000 volgers op Instagram, aan haar label te binden. Zo zie je wat je met visuele content kunt bereiken. Vergeet alleen niet dat Instagram marketing meer is dan alleen maar even snel een foto plaatsen. Houd voordat je aan de slag gaat met Instagram marketing rekening met deze praktische tips:

  1. Bepaal voor je begint wie je doelgroep is. Daarop kun je jouw boodschap afstemmen.
  2. Maak geen reclame op Instagram
  3. Vind de juiste personen en gebruik de juiste hashtags
  4. Creëer interactie met je doelgroep
  5. Plaats foto’s van goede kwaliteit
  6. Houd je account up-to-date

Lees meer tips in het blogartikel: ‘Instagram marketing voor MKB-ondernemers

Voorbeeld 4: Ice Bucket Challenge, schoolvoorbeeld van video-marketing

Het was in 2014 razend populair, de Ice Bucket Challenge. Op Facebook werden duizenden personen uitgedaagd om binnen 24 uur deel te nemen aan de challenge. Degene die werd uitgedaagd kon er voor kiezen om óf een emmer met ijswater over zijn hoofd te gieten en dit te filmen óf een donatie te doen voor de ALS Association. De filmpjes van de challenge werden massaal gedeeld op social media waardoor de actie viral ging en daardoor nog meer aandacht kreeg. Het resultaat van de populaire Ice Bucket Challenge: in vier weken tijd is er $ 79,9 miljoen aan donaties voor de ALS Association opgehaald in tegenstelling tot $ 2,5 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Het succes van de challenge is mede bepaald door de volgende factoren:

  • Iedereen kan gemakkelijk meedoen aan de challenge en de actie is eenvoudig te begrijpen.
  • Er is groepsdruk doordat je door bekenden genomineerd wordt en iedereen ook kan zien of je de challenge aanneemt of niet.
  • Deelnemers willen elkaars video’s overtreffen waardoor er steeds de uitvoeringen steeds origineler worden.
  • Er deden veel BN’ers en internationale bekendheden mee aan de actie. Zij hebben veel volgers en dus een groot bereik.
  • De actie is gekoppeld aan een goed doel, geld inzamelen voor ALS.


De Ice Bucket Challenge laat maar weer eens zien wat het effect kan zijn van content die op het juiste moment via het juiste kanaal en aan de juiste doelgroep getoond wordt.

Voorbeeld 5: Coolblue is er op dat moment dat je ze nodig hebt

Jaarlijks een verdubbeling van de omzet en voortdurend op zoek naar nieuwe medewerkers; het succes van Coolblue lijkt oneindig. Maar hoe doet Coolblue dat? Coolblue streeft niet naar tevreden klanten maar streeft naar promotors van het merk. Daarom zetten ze bij Coolblue net een stapje extra voor de klant. Zo zien potentiële klanten in de webshops van Coolblue niet alleen de pluspunten van producten, maar wordt er ook aangeven waarom je beter niet voor een bepaald product kunt kiezen. Ook de meer dan 6.000 video reviews van Coolblue helpen klanten bij het selecteren van het juiste product. Kortom, Coolblue heeft in de loop der jaren een bak aan content gecreëerd waar je u tegen zegt. Door de juiste content op het juiste moment beschikbaar te stellen voor haar klanten helpt Coolblue haar klanten bij het aankopen van een product, precies op het moment dat de klant van Coolblue het nodig heeft.

Start met het creëren van content die leads genereert. 

De voorbeelden hierboven laten allemaal via een andere invalshoek zien hoe je met relevante en interessante content leads kunt genereren. Wil jij zelf ook aan de slag met de creatie en distributie van content die nuttig is voor je (potentiële) klanten? En kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of download onze whitepaper: ‘Hoe creëer je content die wel leads genereert?’