5 tips voor brand management in de dagelijkse praktijk

brandmanagement dagelijkse praktijk

brand management.jpgOm een sterk merk te creëren en te behouden, heb je een goede strategie en een goed beleid nodig. Die unieke profilering van je organisatie is tenslotte geen kant-en-klaar pakket dat je op de markt zet en klaar. Nee, een sterk merk vereist werk, elke dag weer. Dat komt omdat er allerlei factoren zijn, zowel intern als extern, die aan het beeld van jouw bedrijf duwen en trekken. Aan jou als merk-opzichter de taak om dat beeld recht overeind te houden. Het ontwikkelen, realiseren en behouden van die merkidentiteit en -belofte wordt ook wel brand management genoemd. Over het creëren van een sterk merk hebben we al eerder geschreven. In dit blogartikel ga ik het hebben over het onderhouden van een merk. Ik geef je 5 tips voor brand management in de dagelijkse praktijk.

1. Monitoren van bedrijfsactiviteiten

Je merk bestaat uit verschillende tastbare en ontastbare karakteristieken die samen het beeld van je organisatie vormen. Het is dan ook belangrijk om je te beseffen dat eigenlijk alle bedrijfsactiviteiten invloed hebben op dat beeld. Voor jou als merkbewaarder betekent dit dat jij het merk moet vertegenwoordigen in al die activiteiten. Past die nieuwe manier van recruiting bij jullie kernwaarden? En wat zegt die ene uitbreiding op jullie assortiment over jullie? Zorg dat je altijd op de hoogte bent van de ontwikkelingen binnen het bedrijf en bewaak de implicaties van die ontwikkelingen op je merk.

2. Ontwikkelen van marketing- en communicatiemiddelen

Bij het ontwikkelen van marketing- en communicatiemiddelen voor externe doeleinden is het bewaken van de merkidentiteit extra belangrijk. Dit is tenslotte de informatiebron waarop buitenstaanders hun beeld over jouw organisatie baseren. Bij het ontwikkelen van die middelen is het jouw taak om te zorgen dat het merk consequent en duidelijk wordt uitgedragen. Het kan helpen om voor elk te ontwikkelen middel een soort briefing te maken (met de interne opdrachtgever). Hierin staat het doel en de doelgroep beschreven maar bijvoorbeeld ook welke kernwaarde(n) het middel moet uitdragen.

3. Bewaken van de huisstijl

Eén van de meest zichtbare delen van een merk is de visuele identiteit of huisstijl. Het is dan ook heel belangrijk om ervoor te zorgen dat de huisstijl consequent en op de juiste manier wordt uitgedragen. Als marketeer heb jij waarschijnlijk een goed oog voor design en ben je handig met digitale tools, maar dit geldt helaas niet voor alle medewerkers binnen de organisatie. Een fout is dan ook snel gemaakt. Wat dacht je van een verkeerd lettertype of een logo dat helemaal vervormd is? Op zich een onschuldig foutje, maar heel veel van dergelijke fouten bij elkaar zorgt ervoor dat je huisstijl een rommeltje wordt.

Hoe bewaak je die huisstijl nou in de dagelijkse praktijk? Een goed hulpmiddel is het intern delen van een huisstijlboek. Hierin kunnen medewerkers precies zien welke lettertypes, kleuren en logo’s ze moeten gebruiken en hoe ze dat moeten doen. Het is verstandig om dit huisstijlboek eens in de zoveel tijd weer eens onder de aandacht te brengen zodat de naleving niet versloft. Je maakt het medewerkers nog gemakkelijker als je ze kant-en-klare templates in de huisstijl aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan een PowerPoint sjabloon waarin alles al vast staat en de medewerker alleen zijn content nog in hoeft te voegen. Verder is het belangrijk dat je collega’s altijd de weg naar jou kunnen vinden voor hulp bij het naleven van de huisstijl.

4. Tone-of-voice behouden

Naast de huisstijl is er nog een andere belangrijke uitdrager van de merkidentiteit, namelijk tekst. Teksten kunnen de persoonlijkheid van je merk heel duidelijk uitdragen, ze vormen de stem van je organisatie. Door een passende tone-of-voice te bepalen en consequent aan te houden, bouw je verder aan de identiteit van je organisatie. Maar wat nou als meerdere mensen (binnen of buiten de organisatie) teksten schrijven voor externe doeleinden? Aan jou de taak om te zorgen dat de juiste tone-of-voice wordt gebruikt in elk van die teksten. Ook hier kan een richtlijn uitkomst bieden. Spreken jullie de lezer met ‘u’ of ‘je’ en ‘jij’ aan? Maar ook: korte of lange zinnen, actief of passief taalgebruik, concrete of abstracte woordkeuze? Door dergelijke zaken vast te leggen, wordt het niet alleen makkelijker om een consequente schrijfstijl aan te houden maar ook om dit te controleren.

5. Online monitoring

Hoe goed je jouw organisatie ook profileert, je merk ondervindt altijd invloed van externe factoren. Zeker online wordt van alles geroepen dat invloed kan hebben op het merkbeeld. Een klacht of een negatieve comment op social media is zo geplaatst. Hoewel voorkomen altijd beter is dan genezen, zijn er wel slimme manieren om ermee om te gaan. Allereerst moet je weten wat er online over je gezegd wordt door online kanalen te monitoren. Veel social media of marketing automation tools bieden handige features om monitoring streams op te zetten. Vervolgens moet je beslissen hoe je met dergelijke commentaren omgaat. Reageer je of juist niet? Is je reactie serieus of hou je het luchtig? Ga ook hier weer uit van de persoonlijkheid en identiteit van je merk zodat je manier van reageren hiermee in lijn ligt. Op deze manier kun je het (online) beeld van je merk zo goed mogelijk beschermen.

Het managen van je merk

Zoals je ziet is het bouwen en onderhouden van een sterk merk een dagelijks terugkerende taak. Maar je harde werken wordt ook zeker beloond. Zit jij nog in de bouw- en ontwikkelfase van je merk? In het e-book ‘Branding voor B2B’ geven we je praktische handvatten voor het creëren van een sterk merk.