5 zakelijke apps die onmisbaar zijn voor de marketeer

Zakelijke apps

Blog_43Apps zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven. Iedereen download apps, ofwel applicaties, of je nu een iPhone of Android apparaat hebt. Er komen continu nieuwe apps op de markt en het aantal functionaliteiten wordt steeds groter. Zo kun je met de OV app eenvoudig je reis met het openbaar vervoer plannen, met de Spotify app overal en altijd muziek luisteren en met de app Restaurant Nu in no time een goede eetgelegenheid in de buurt vinden.

Naast de bovengenoemde ‘privé’ apps, zijn er ook veel interessante zakelijke apps ontwikkeld. Goed nieuws voor de marketeer, want diverse zakelijke apps helpen om het werk makkelijker te maken.

In dit artikel deel ik vijf zakelijke apps waarvan ik denk dat ze onmisbaar zijn voor de marketeer.

1. Evernote

Elke dag loop je tegen nieuwe informatie aan. Denk aan een interessant artikel, een folder of een nieuw visitekaartje. Het is lastig om al deze informatie te onthouden of op één plek te bewaren. Evernote biedt hiervoor uitkomst. Met behulp van Evernote kun je al jouw informatie eenvoudig verzamelen en terugvinden. Zo bewaar je een visitekaartje door er een foto van te maken met je smartphone. Het kaartje wordt direct opgeslagen en de gegevens heb je altijd en overal tot je beschikking. Ook is het een handige tool voor het beheren van to do lijstjes. Evernote is een onmisbare app voor mensen die geen informatie kwijt willen raken.


2. Dropbox

Als marketeer ben je in het bezit van veel bestanden. Denk aan fotomateriaal, artikelen, excel overzichten enzovoort. Dergelijke bestanden wil je regelmatig delen met anderen, maar helaas zijn ze vaak te groot om per e-mail te versturen. Maak daarom kennis met Dropbox: een zeer handige en eenvoudige tool voor het delen van (grote) bestanden.

Met een Dropbox acccount kun je mappen maken en er bestanden inzetten. Je bepaalt zelf wie toegang heeft tot welke map. Zo kun je bijvoorbeeld een map maken voor de sales medewerkers en een map voor het management.

Met behulp van de Dropbox app kun je vanaf elk apparaat jouw mappen beheren. Erg handig!


3. HootSuite

Wanneer je als marketeer een tool zoekt voor het inplannen en bijhouden van diverse social media accounts, dan is HootSuite een aanrader. HootSuite biedt een social media dashboard waarmee je eenvoudig berichten kunt inplannen en controleren. Bovendien kun je diverse streams in de gaten houden, zodat je in één oogopslag kunt zien wat er zich afspeelt op jouw verschillende social media accounts. Ik vind HootSuite persoonlijk erg prettig werken. De HootSuite app is daarom ook onmisbaar in mijn ogen. Zo kun je op elk moment van de dag - waar je ook bent met jouw mobile device - jouw social media streams volgen.

4. Eventbrite

Een aantal maanden geleden zijn wij gestart met het organiseren van ons eerste bedrijfsevent, HUG Meetup #1: een avond voor HubSpot gebruikers. Voor het organiseren van dit event, waren we opzoek naar een geschikte tool waarin we alles konden bijhouden en waarmee we alles omtrent het event konden regelen. Denk aan het versturen van uitnodigingen en het verkopen van kaarten en dergelijke. Uiteindelijk zijn we aan de slag gegaan met Evenbrite. Ik kan iedereen aanraden om met deze tool te werken: overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en uitgebreid qua functies (van herinneringsmailtje tot naambadge). De app van Evenbrite maakt het nog een stukje handiger, omdat je op elk moment de status van het event, de to do’s en aanmeldingen kunt bekijken.

5. Genius Scan

Elke marketeer heeft te maken met bonnen en belangrijke documenten, zoals bevestigingen, facturen en dergelijke. Als bewijs moeten deze documenten altijd netjes bewaard worden. Veel mensen gebruiken hiervoor bijvoorbeeld een opbergkist of een map. Toch blijken dit in de praktijk niet de meest waterdichte oplossingen te zijn. Documenten raken ongemerkt kwijt of liggen door elkaar waardoor het vinden van een bepaalde bon vaak een grote zoektocht is. Met behulp van de Genius Scan app kun je direct ter plekke een foto van het document maken en deze zorgvuldig opslaan. Zo kun je jouw documenten netjes bewaren en ordenen op naam en datum. Bovendien is het mogelijk om het document in PDF of JPEG vorm via e-mail te versturen of te delen via Dropbox. Zo weet je zeker dat je belangrijke documenten altijd op orde zijn.