6 vragen om te stellen bij het kiezen van een B2B marketing bureau

vragen stellen marketing bureau

B2B marketing bureauDe economie trekt aan, de zaken gaan goed en dat betekent dat er ruimte ontstaat om te investeren in je marketingactiviteiten. Je oriënteert je op de mogelijkheden en besluit dat je je online marketing op poten wil zetten of wil uitbreiden. Je weet alleen niet precies wat de next steps zijn en dus ga je op zoek naar een marketing bureau dat je daarmee kan helpen. Echter, een snelle Google search levert je 185.000.000 resultaten op. Het moge duidelijk zijn; de marketingtroepen staan klaar om jou te hulp te schieten! Maar hoe kies je nou de juiste partner? Het bureau dat jou echt verder gaat helpen met online marketing? In dit blogartikel geef ik je enkele belangrijke vragen om te stellen aan het B2B marketing bureau dat je overweegt in te schakelen. Zo weet je zeker dat je investeert in een duurzame partnership waar je echt profijt van hebt.

Vraag 1: Voor wat voor type klanten werken jullie?

Bij veel marketing bureaus ligt de focus op de B2C markt. Het is handig om daar naar te vragen, omdat marketing voor een B2B doelgroep toch echt wat anders is dan consumentenmarketing. Je spreekt de doelgroep op een andere manier aan, over andere onderwerpen en via andere kanalen. Vraag dus eerst naar hun ervaring in de B2B branche. Veel bedrijven vinden het ook een fijne gedachte als het marketing bureau ervaring heeft in hun branche of voor soortgelijke bedrijven heeft gewerkt. Vraag dus of het bureau al eerder heeft gewerkt voor een bedrijf in jouw branche. Denk dan aan een tak als IT, de maakindustrie, gezondheidszorg of human resources. Verder zou ik je willen meegeven om je niet té druk te maken over of het bureau kennis heeft van jouw specifieke onderwerpen. Om de kennisvloek te voorkomen is het juist fijn als zij wat verder van het onderwerp af staan. Het gaat erom dat ze complexe materie kunnen vertalen in leesbare en relevante content en effectieve marketingacties.

Vraag 2: Kun je voorbeelden laten zien van wat jullie zoal gedaan hebben?

Als het marketing bureau aangeeft ervaring te hebben in jouw branche, is het slim om te vragen naar voorbeelden van hun werk. Vraag hen om een case te presenteren die relevant is voor jouw bedrijf. Hoe hebben ze het bij dat project aangepakt? Wat waren destijds de doelen en wat zijn de resultaten die ze uiteindelijk hebben behaald? Welke valkuilen kwamen ze tegen? Een nieuwe aanpak kiezen is altijd spannend en je kunt niet altijd uit een offerte halen hoe zoiets er nou in de praktijk uit gaat zien. Een case geeft je een veel beter beeld over de aanpak en wat je er van mag verwachten qua ROI. Het helpt je dan ook een weloverwogen beslissing te maken. 

Vraag 3: Wat is jullie visie op online marketing?

Online marketing is een heel breed begrip, waar vele ‘takken van sport’ onder hangen. Het is belangrijk om de focus van het marketing bureau te achterhalen. Want hun filosofie moet natuurlijk aansluiten op die van jou. Dit klinkt misschien vaag, maar aan de hand van wat varianten zal ik dit verder toelichten.

Traditionele SEO

Van vroeger uit zijn er nog veel internet- en SEO-bureau’s die zich vooral bezig houden met het ‘oude’ zoekmachineoptimalisatie. Hier wil je zoveel mogelijk van wegblijven, want dit zijn achterhaalde technieken die Google afstraft.

Vol gas op SEA

Dan hebben we nog de SEA bureaus; zij zetten vol in op betaald adverteren. Het voordeel hiervan is dat je in korte tijd veel websitebezoek kunt realiseren. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan en zodra je de geldkraan dicht draait, stopt ook de bezoekersstroom. SEA zou dus nooit een aanpak op zich moeten zijn. Want bezoekers naar je website trekken is één ding, maar er moet daarna ook nog iets gebeuren. Ze converteren tot leads bijvoorbeeld.

Inbound marketing

Je komt dan al snel uit bij Inbound Marketing. Als je gelooft in een pull-strategie waarmee je potentiële klanten naar je toe trekt met relevante, waardevolle content, dan is Inbound Marketing dé aanpak voor jou. Zoek dan naar een marketing bureau dat echt in hart en nieren Inbound is en het niet puur alleen als hype-term gebruikt. Vraag het marketing bureau dus naar hun visie op marketing en de filosofie waar ze in geloven en bepaal dan of jullie op één lijn zitten. 

Vraag 4: Hoe gaan jullie te werk?

Je hebt misschien al bepaald welke online marketingstrategie je wil gaan gebruiken, maar dan nog zal elk B2B marketing bureau daar zijn eigen aanpak voor hebben. Vraag dus goed hoe ze te werk gaan. Sommige bureaus gaan eerst aan de slag met een uitgebreide strategie, terwijl anderen sneller overgaan op actie. Sommige bureaus nemen het hele marketingproces uit handen, terwijl anderen het meer als een samenwerking zien. Het is natuurlijk maar net waar jouw voorkeur naar uit gaat. Ik raad je in ieder geval aan om een juiste balans te vinden. Er moet altijd een goede gedachte zitten achter je aanpak (denk bijvoorbeeld aan een buyer persona omschrijving) maar je wil ook voorkomen dat heel je budget al op is gegaan aan dikke adviesrapporten, voor er ook maar één marketingactie heeft plaatsgevonden.

Vraag 5: Met welke tools en technieken werken jullie?

Bij online marketing komt ook altijd een stukje techniek kijken, denk aan het CMS, CRM en marketing automation. Misschien heb je al een of meerdere tools in huis, misschien overweeg je een nieuwe tool aan te schaffen. Vraag het marketing bureau met welke tools en technieken zij werken en wat voor ervaring zij hebben met bepaalde tools. Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn:

  • Prijs: met welke kostenpost moet je rekening houden?
  • Integratiemogelijkheden: is het mogelijk om de tool te integreren met tools die je al in huis hebt?
  • Gebruiksgemak: is het een gebruiksvriendelijke doe-het-zelf tool of ben je volledig afhankelijk van het bureau voor aanpassingen en dergelijke?
  • Trainingsopties: kan het bureau je op weg helpen met de tool, bijvoorbeeld door middel van een training?

Vraag 6: Wanneer kunnen we beginnen?

Heb je het marketing bureau kritisch ondervraagd en heb je er nog steeds een goed gevoel bij? Dan rest er eigenlijk nog maar één vraag: wanneer kunnen we beginnen?! Ben je er nog niet helemaal over uit welke aanpak voor jou het beste is? Dan raad ik je aan om onderstaand e-book te downloaden. Hierin lees je alles over een moderne B2B marketingstrategie.

Wil je meer weten over Inbound Marketing? Download de whitepaper.