Afbeelding kiezen voor jouw blog? Voorkom deze fouten!

Inbound Marketing

blog_afbeeldingDat visuele content niet meer weg te denken is, is inmiddels wel duidelijk. Elke dag worden social media platforms als Instagram en Pinterest weer aangevuld met verse content. Ook lijkt het erop dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan de afbeeldingen bij blogs. Waar veel blogs er jaren geleden saai uitzagen, zie je nu steeds meer mooie ontwerpen voorbij komen. Passende afbeeldingen geven blogartikelen een boost en maken de content sterker. Want zeg nou zelf... een lange lap tekst zonder kopjes, afbeeldingen en alinea's nodigt niet uit om te lezen toch?

Marketeers worden niet alleen creatiever met blogs, maar ook op andere online platforms. Kijk maar eens naar de vele LinkedIn showcase pagina's die zijn voorzien van fraaie logo's en banners.

Het lijkt eenvoudig om afbeeldingen toe te voegen aan blogs, maar helaas kun je de plank ook goed mis slaan. In dit artikel bespreek ik vier veelvoorkomende fouten en geef ik tips waar je op zou moeten letten bij het selecteren en plaatsen van afbeeldingen. 

1. Geen rechtenvrije foto

Je kunt niet zomaar alle afbeeldingen die op het internet staan gebruiken. Op veel afbeeldingen rust namelijk een auteursrecht en dat betekent dat je deze enkel mag gebruiken met toestemming van de auteur. Hier dien je heel strikt mee om te gaan, want voor het schenden van het auteursrecht staan zeer hoge boetes.

Er zijn gelukkig genoeg afbeeldingen te vinden die je gratis mag gebruiken. Denk er dan wel aan om een fotocredit van de auteur op te nemen. Ik vind mijn blog afbeeldingen vaak op Unsplash of Pexels. Natuurlijk is de keuze wel beperkt bij de selectie van gratis foto's. Als je opzoek bent naar unieke afbeeldingen, raad ik je aan om een (tijdelijk) abonnement te nemen op bijvoorbeeld iStockphoto of Thinkstock.

2. Niet relevant, niet passend, niet interessant

Denk goed na over wat voor een afbeelding aansluit bij jouw blog. Kijk naar het onderwerp en de titel en ga dan gericht zoeken. Een afbeelding is vaak belangrijker dan wordt gedacht. Wanneer we een blog delen op social media, zien mensen namelijk als eerst de titel en de afbeelding. Hoe onprofessioneel en verwarrend is het dan als deze twee zaken niet met elkaar matchen? Ik ben ervan overtuigd dat het invloed heeft op het klikgedrag van mensen. Wees creatief met de keuze voor een afbeelding. Hieronder vind je een creatief idee van HubSpot. De auteur koos bij een blog voor een foto van een gesneden sinaasappel in het kader van 'slicing and dicing' en 'segmentation'.

3. Onvoldoende kwaliteit

Ik kom regelmatig afbeeldingen tegen die overduidelijk van onvoldoende kwaliteit zijn, iets dat mij snel opvalt en stoort. Jammer want een wazige afbeelding voegt niets aan een blog toe. Zorg voor voldoende pixels, zodat de afbeelding goed tot zijn recht komt. 

4. Verkeerde afmetingen

Houd daarnaast ook in de gaten dat de afbeelding niet té groot is. Grote afbeeldingen hebben namelijk invloed op de laadtijd: het zal langer duren voordat jouw webpagina volledig is geladen. Google straft websites met een te lange laadtijd en een autoriteit als Akamai meldt dat 40 procent van de mensen een webpagina verlaat wanneer het laden langer dan drie seconden duurt. Het is daarom van belang om hier rekening mee te houden. De laadtijd van een webpagina is natuurlijk afhankelijk van meerdere zaken, maar probeer een beeldformaat onder de 100KB aan te houden. Als de afbeelding toch groter is, verklein deze dan met een fotobewerkingprogramma, zoals Photoshop. Doe dit niet enkel via je CMS, want dan is de afbeelding alleen aan de 'voorkant' van de website kleiner, maar aan de 'achterkant' nog steeds groot.

Hopelijk helpen deze tips je bij het selecteren en plaatsen van afbeeldingen bij je blogs!

Wil je graag meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!

 

Fotocredit