B2B content schrijven zonder copycat-gevaar

B2B content schrijven

B2B Content Schrijven.jpg“Zet dat er maar niet in, dat brengt mensen op ideeën.” “Mag dat eruit? Ik wil niet te veel weggeven.” “Niet zeggen dat ik dat gezegd heb!” Vakspecialisten zijn voorzichtig als het gaat om kennisdelen in blogs en white papers. En dat is niet zo gek. Na jaren van onderzoek, uitproberen en sleutelen gooi je toch niet je grootste goed te grabbel? Tegelijkertijd is kennis ook je belangrijkste uithangbord, vooral in de B2B-wereld. Hoe vertel je over je goede ideeën zonder dat ze worden gestolen? In deze blog deel ik drie technieken die ik zelf vaak gebruik.

Het technische verhaal

Moderne marketing draait om informatie. In de vorm van blogs, infographics, filmpjes en white papers voed je je potentiële klanten op tot ze weten wat ze nodig hebben en dat jij daarvoor kunt zorgen. Vroeg of laat zal er dus een productspecialist aan moeten schuiven om te vertellen over de techniek achter jullie ideeën en de manier waarop jullie werken. Zonder zo’n specialist blijft je content oppervlakkig en komt je expertise niet uit de verf. Op een website of in een blog is dit nog niet zo erg, omdat deze bedoeld zijn om de lezer bewust te maken van een probleem of kans. Maar hoe verder je potentiële klanten zijn in hun zogenoemde aankoopreis, hoe meer bewijs je zal moeten leveren.

Mind the copycats

Technische B2B content schrijven doe je op basis van een diepte-interview met een specialist uit je organisatie. Hij of zij geeft in zo’n gesprek antwoord vragen als: “Wat doen jullie nou écht? En hoe dan? Met welke middelen?” Hier praat je niet meer over slimme oplossingen en snelheid, maar over code en productsamenstelling. Opeens heb je te maken met gevoelige informatie en is het oppassen geblazen. De vakspecialist kent zijn concurrenten namelijk langer dan vandaag en weet dat zijn idee zo onder een andere naam kan opduiken. Voor veel moderne marketeers is dit een probleem. Want hoe schrijf je een inhoudelijk stuk zonder je vakspecialist voor het hoofd te stoten of erger: het hele bedrijf om zeep te helpen?

De geheime kers op de taart

Ik schrijf veel voor onze klanten en snap de bezwaren. Vaak is het net die geheime kers op de taart die jouw bedrijf onderscheidt van concurrenten, en zo’n kers moet beschermd worden. Maar omdat B2B content schrijven ook enorm effectief is, experimenteer ik met manieren om inhoudelijk te schrijven zonder te veel weg te geven. Hieronder licht ik ze toe.

  1. Creëer mysterie

Als je goede idee dan toch geheim moet blijven, kun je dit net zo goed uitbuiten. Voor een van onze klanten schrijf ik blogs, webteksten, white papers en zo nu en dan een persbericht. Omdat ik bij zoveel content onmogelijk algemeen kan blijven, deel ik veel informatie over het productieproces, de werkwijze en de toepassingen. Over het onderscheidende vermogen van de klant zeg ik niets inhoudelijks. In plaats van het product te ontleden, omschrijf ik het als een cocktail die kan worden aangepast op de specifieke wensen van de eindgebruiker. Met als gevolg een bovengemiddeld resultaat, iets wat de klant wetenschappelijk kan aantonen. Door hun sterke punt als mysterie te presenteren en de resultaten als feiten, creëer je nieuwsgierigheid en kan niemand je kopiëren.

  1. Focus op persoonlijkheid

Veel B2B bedrijven onderscheiden zich niet met een product of dienst, maar met klantgerichtheid. In sommige branches barst het van de tegenspelers, en er kan er maar één de beste zijn. Er is geen reden tot paniek als jij die ene partij niet bent. Ik durf zelfs te zeggen dat het een voordeel kan zijn. Imperfectie is helemaal in de mode. Bovendien willen jouw klanten zakendoen met mensen die hun probleem en situatie begrijpen, niet de partij die de grootste omzet draait. Focus je dus niet op wat je verkoopt, maar op de manier waarop je dat doet. Door te laten zien dat je kunt meedenken met je klant en het beste met hem voor hebt, hoef je niets los te laten over je bedrijfsgeheimen. Die komen later wel. In een echt gesprek. Met koffie enzo. 

  1. Geef je klant het woord

Wat in de IT-wereld goed werkt, zijn klantverhalen. En wel om twee redenen. Ten eerste is IT een complex concept dat constant in beweging is. Jij kunt als CEO of marketeer nog zo technisch onderbouwd zijn: IT-bedrijven hebben er een handje van om al het begrijpelijke onbegrijpelijk te maken. Een van onze klanten is bewust een andere richting ingeslagen en schrijft in normale mensentaal over hun toepassingen en successen. Klanten die net een project afgerond hebben, worden geïnterviewd, krijgen gratis taart en vertellen in een informeel gesprek over hun ervaringen met onze klant. En dat werkt. Geïnteresseerde lezers krijgen zo een goed beeld van het eindresultaat (het enige dat écht telt) en kunnen er niet vandoor met gevoelige informatie. Win-win!

Secret ingredient

Met deze drie technieken wordt B2B content schrijven niet alleen veiliger, maar ook interessanter. Waar veel bedrijven met de deur in huis vallen over hun producten en zichzelf in het algemeen, kun jij het anders doen. En alleen daardoor val je al op. Als je dat ook nog een manier vindt om je lezers nieuwsgierig te maken met je goede eindresultaten en mysterieuze secret ingrediënt, maak je naar mijn mening een goede kans bij ze.

Ben jij bang voor copycats? En wat betekent dat voor jouw teksten? Neem dan contact met ons op. 

Download whitepaper