Hoe maak je een goede case study?

Case study

case_studyWat doen wij mensen als we overwegen om een product te kopen? In de meeste gevallen vragen we aan vrienden of familie of zij ervaring met dit product hebben of we lezen online recensies. Een onderzoek van Open Companies toont aan dat 92% van de ondervraagde ZZP’ers, MKB’ers en werknemers online recensies bekijkt voordat zij een aankoop doen. De resultaten van een survey afgenomen onder Amerikanen en Canadezen tonen aan dat 88% van de consumenten online recensies net zo vertrouwen als persoonlijke aanbevelingen. Daarbij heeft 72% meer vertrouwen in een lokale onderneming als de online recensies positief zijn.

Case studies zijn een manier om de waarde en kwaliteit van jouw producten of diensten online te laten zien.

In dit blog vertel ik je hoe een goede case study in elkaar zit.

Voorbereidingen

Voordat je daadwerkelijk aan het schrijven van een case study begint, moet je weten voor wie je deze wilt schrijven (de buyer persona ). Haal diens struikelblokken en triggers nog eens naar voren en leg vast welke oplossing jij in de case study gaat aandragen.
 
Na deze stap ga je opzoek naar een geschikte klant die wil meewerken aan deze case. Het is namelijk goed om een case study op een werkelijke situatie te baseren, dit kan een voor de buyer persona onbekende of bekende onderneming zijn.
 
Klanten die voorheen producten/diensten afnamen bij een van jouw concurrenten, maar overstapten naar jou zijn altijd interessant om voor een case study te gebruiken. Vraag de klant of hij/zij zou willen meewerken aan een kort interview. Voeg de interviewvragen als bijlage aan de e-mail toe zodat de klant weet wat hij/zij kan verwachten.
 

12 interviewvragen

In het HubSpot eBook ‘Guide to Effective Case Studies’ vond ik twaalf vragen die je kunt gebruiken voor het interview met jouw bestaande klant.

  1. Wat gebruikte je voordat je dit product/deze dienst gebruikte?
  2. Noem drie frustratiepunten die je ervoer met het oude product/de oude dienst.
  3. Welk moment leidde ertoe dat je iets nieuws wilde gaan proberen?
  4. Noem drie redenen waarom je voor dit product/deze dienst koos.
  5. Hoe moeilijk of makkelijk was het om met dit product/deze dienst aan de slag te gaan?
  6. Hoe heeft het product/de dienst jouw geholpen om de problemen op te lossen?
  7. Wat maakt dit product/deze dienst anders dan alternatieven die je uitgeprobeerd hebt?
  8. Wat is jouw favoriete kenmerk van dit product/deze dienst? En waarom?
  9. Vertel over je meest positieve ervaring met dit product/deze dienst (probeer hier dieper op in te gaan).
  10. Op wat voor manier heeft dit product/deze dienst je geholpen om zakelijke of persoonlijke doelen te behalen?
  11. Kun je statistieken met mij delen waaruit blijkt wat voor impact het product/de dienst heeft gehad? (Hier moet je waarschijnlijk nog achteraan in verband met bedrijfsresultaten e.d.)
  12. Noem de belangrijkste reden waarom je dit product/deze dienst zou aanbevelen.

Het document

Samenvatting

In een case study is het belangrijk dat lezers (potentiële klanten!) snel kunnen zien om welk bedrijf het gaat en wat de resultaten van jouw oplossing zijn. Zorg daarom dat er op de eerste bladzijde - na de voorpagina van het document - een samenvatting van het geheel staat. Neem hierbij bijvoorbeeld cijfers op van de bereikte resultaten.

Maak het overzichtelijk door bulletpoints te gebruiken en voeg social sharing knoppen toe zodat de lezer het document kan delen.

De klant, het probleem en de oplossing

Op de tweede pagina van het document beschrijf je de klant in circa 50 woorden. Daarna beschrijf je in circa 100 woorden het probleem van de klant en in iets meer woorden jouw oplossing.

De resultaten

In minder dan vijf paragrafen beschrijf je de resultaten die jij gerealiseerd hebt. Benoem de ROI (vraag 11 van het interview!), het toekomstbeeld van de klant en jouw onderneming. Ondersteun je verhaal met quotes uit het interview, grafieken en andere afbeeldingen.

Call-to-Action

Het belangrijkste onderdeel van je case study is de call-to-action. Hiermee wil jij de lezer uitnodigen om met jou in gesprek te gaan over zijn/haar situatie. Zorg dat de lezer een formulier kan invullen en dat iemand van jouw organisatie op korte termijn contact met de lead opneemt.

Bereik potentiële klanten met de case study door er een blog aan te wijden en het bestand te delen op social media. Zorg bovendien dat case studies makkelijk te vinden zijn op jouw website.

Wil je meer weten over Inbound Marketing? Download de whitepaper.