Beginnen met Social Selling in 5 stappen

Inbound Sales

pexels-photo-1413653Social Selling: een bekend begrip in de wereld van sales. Online zijn er nogal wat definities te vinden, maar voor mij betekent het onderzoeken, contact leggen en contact onderhouden met potentiële klanten door relevant te zijn op sociale platformen. Door te reageren, liken en delen van posts van (potentiële) klanten heb je weer een extra kanaal om je relatie te verbeteren. Ook leer je vaak meer over de mensen binnen het bedrijf en wat zij doen. Genoeg redenen om te starten met Social Selling dus. In dit blog geef ik een aantal tips om er gemakkelijk mee te beginnen!

Een sidenote vooraf: in dit blog beperk ik me tot Social Selling op LinkedIn. Dit platform is namelijk erg geschikt om te starten met Social Selling en het maakt onderstaand verhaal een stuk overzichtelijker. Voor Twitter en Instagram: stay tuned!

Stap 1: Optimaliseer je persoonlijke LinkedIn profiel

Een belangrijke tip: gebruik je persoonlijke account en niet dat van je bedrijf. Dat maakt je communicatie persoonlijker en betrouwbaarder. Dat wil niet zeggen dat je huidige LinkedIn-account direct geschikt is voor Social Selling. Het belang van een sterk profiel is groot, het gaat namelijk om jouw persoonlijke merk! Er zijn gelukkig enorm veel tips te vinden voor het optimaliseren van je persoonlijke LinkedIn profiel (lees daarom ook dit blog van mijn collega even). Snelle tips van mijn kant: zorg voor goede foto’s, een duidelijke taakomschrijving en laat weten voor wie je wat kan betekenen. Doe dit voordat je de volgende stappen doorloopt!

Stap 2: Zoek interessante LinkedIn groepen

Is je LinkedIn profiel ready to go? Ga dan eens onderzoeken in welke LinkedIn groepen je huidige klanten zich bevinden. Kijk niet alleen naar de groepen waar ze lid van zijn, maar ook waar ze echt actief zijn. Verder is het sowieso een goed plan om wat meer algemene LinkedIngroepen te volgen over trends in je industrie. Deze groepen zijn vaak groot en je kunt er veel leren over de uitdagingen van je klanten. Best interessante informatie voor een verkoper.

Als je wat wilt toevoegen aan een LinkedIn-discussie, doe dit dan omdat je echt interesse hebt of iets bij kunt dragen. Gebruik de discussies en groepen niet om je product of dienst te promoten. Hier zijn de LinkedIngroepen niet voor bedoeld en de deelnemers zullen je het dan ook niet in dank afnemen. Heb je niets toe te voegen? Blijf dan gewoon up-to-date en plaats geen content om maar wat te plaatsen.

Stap 3: Houd blogs in de gaten

Hoe weet je nou precies waar je het met potentiële kopers over moet hebben? Bekijk en lees wat zij delen! Door deze content goed in de gaten te houden, bijvoorbeeld door je te abonneren op een blog, verzamel je informatie die ook weer relevant is voor de rest van je contacten. Zo kan een blog van een klant een andere (potentiële) klant verder helpen. Deel je dat blog, dan raak je twee vliegen in één klap.

Stap 4: Gemeenschappelijke connecties op LinkedIn

Voordat je als verkoper contact opneemt met een potentiële klant, is het altijd goed om even naar diens profiel te kijken. Je ziet bij LinkedIn bijvoorbeeld direct of je gemeenschappelijke connecties hebt: dit kan een goede ijsbreker zijn. Daarnaast vertelt een profielfoto je vaak al veel over het soort persoon waar je mee te maken krijgt. Wat voor kleding draagt hij of zij op de foto? Is het formeel of juist niet? Hoe schrijft de potentiële klant over het bedrijf of de functie? Je kunt in één minuut al zoveel zien: maak er gebruik van! De fout die ik wel eens maak, is dat ik te ver ga in deze voorbereiding. Het kost me dan te veel tijd. Neem daarom ongeveer een minuut of vijf om je op deze manier te verdiepen in de persoon waar je contact mee gaat zoeken

Stap 5: Start met het delen van relevante content

Bij Social Selling is het van groot belang dat je zelf relevante content deelt. Het maakt niet uit of je het zelf schrijft, de afdeling marketing aan het werk zet of content van derde deelt: als het maar relevant is. Het heeft natuurlijk wel een extra waarde als jij unieke content produceert, dat valt niet te ontkennen. Maar belangrijker is dat je als verkoper weet wat jouw doelgroep interessant vindt en die content gaat verspreiden. Zorg dat je van waarde bent voor je doelgroep, of je het nu zelf maakt of niet!

Dit zijn slechts een aantal suggesties over hoe je kunt starten met Social Selling maar er zijn er vast nog veel meer!

Wil je meer lezen over Inbound Sales? Download dan onderstaand whitepaper!