De evolutie van e-mailmarketing: van ‘meh’ naar ‘a-meh-zing’

De evolutie van e-mailmarketing

In het digitale tijdperk waar we in leven, worden onze inboxen dagelijks overspoeld met e-mails. Voor bedrijven is het daarom een enorme uitdaging om op te vallen. Tijdens INBOUND 2023, de jaarlijkse conferentie van HubSpot, delen Pierce Ujjainwalla en Jay Schwedelson hun kennis en inzichten om e-mailmarketing van ‘meh’ naar ‘ameh-zing’ te brengen. 

 

Het creëren van waarde 

Het schrijven van een goede e-mail start met het maken van waardecreatie. Mensen zijn over het algemeen niet zozeer geïnteresseerd in jouw webinar, website of blog, maar vooral in wat de waarde voor hen is. 

Het is dus belangrijk dat jouw e-mail van waarde is voor de lezer. Leg in je mail uit aan je ontvanger welke voordelen er voor hem of haar zijn. 

Gebruik het CHEETAH framework bij e-mailmarketing 

Om de waarde van je e-mail over te brengen, kun je gebruik maken van het CHEETAH framework, een handige leidraad voor het optimaliseren van e-mails. Dit framework benadrukt verschillende essentiële elementen.

    • Captivate
      Het gaat allemaal om de eerste indruk. Je hebt slechts één kans om de aandacht te trekken met je afzender, onderwerpregel en preview tekst. Wees creatief met bijvoorbeeld emoji’s en animaties. 
    • Human
      De menselijke toon in je schrijfstijl is onmisbaar. Om de menselijke toon te bevorderen, is het goed om je in te beelden dat je je mail schrijft voor één specifieke klant. Dit bevordert de persoonlijke toon en bouwt de connectie op. 
    • Entertain
      Wie heeft er gezegd dat B2B saai moet zijn? Entertainen is effectief! Maak iemand aan het lachen en neem een keer dat risico. 
    • Easy
      Zorg ervoor dat je mail makkelijk te lezen is. Kies daarbij ook één duidelijke CTA en leg daar de focus op. Houdt het makkelijk voor iedereen!
    • Transitions
      We zijn vaak gewend om een lijn in te voegen of kleuren af te wisselen in e-mails. Anders omgaan met overgangen kan een heel nieuw beeld geven aan jouw e-mail. 
    • Animations
      Animaties kunnen je helpen om op te vallen en anders te zijn dan anderen. Probeer wel subtiel te zijn met je animaties en weer niet te overdrijven.
    • Harmony
      Consistentie tussen je e-mails en landingspagina’s zijn essentieel. Zorg dat het aansluit op elkaar. De mail moet de lezer lokken en de landingspagina zorgt voor de conversie.


Innovatieve personalisatie 

Personalisatie gaat veel verder dan het noemen van de ontvanger. Richt je met je e-mail ook op de branche (verhoogt het open ratio gemiddeld met 25%!), functie (verhoogt het open ratio gemiddeld met 31%!) en andere interesses van de ontvanger (verhoogt het open ratio gemiddeld met 27%!) in de onderwerpregel. Ga dus verder met personalisatie dan alleen iemand aanschrijven bij naam.

Ga A/B testen! 

Om continu te kunnen leren en te optimaliseren is A/B testen van belang. We geven je graag een aantal handvatten waar je mee aan de slag kunt.

CTA Buttons

CTA buttons geschreven in de eerste persoon verhogen de click-through-rate gemiddeld met 28%. Bijvoorbeeld:

    • “Reserveer mijn plaats” vs. “Aanmelden” 
    • “Geef me 5 tips” vs. “Download” 
    •  “Geef me meer informatie” vs. “Plan een call”

Stappen in de onderwerpregel

Door stappen te benoemen in de onderwerpregel is het open ratio voor B2B 24% en voor B2C 19% verhoogd! Maak van de onderwerpregel bijvoorbeeld ‘5 stappen voor een betere e-mail workflow’ of ‘In 6 stappen naar de perfecte woonruimte’. 

Zorg dat je koptekst betrekking heeft op het offer

Welke waarde geef jij aan de lezer met je offer? Benoem dat in de koptekst van je e-mail. Zorg daarnaast ook dat het een vervolg is op de onderwerpregel. Begin je koptekst dus bijvoorbeeld met “en”, “maar” of “plus” (verhoogt het open ratio gemiddeld met 19%!).