Gebruiksvriendelijkheid website: zorg ervoor dat bezoekers blijven

cursor2 resized 600Natuurlijk wil je zo veel mogelijk bezoekers naar je website trekken. Je zet middelen als social media en blogs in die mensen naar jouw website moeten leiden. Een bezoeker op je website zien te krijgen is echter nog maar de eerste stap. Je wilt tenslotte dat die bezoeker ook wat rondneust op je website; informatie over je bedrijf en producten leest en misschien wel je contactgegevens opzoekt. De echt belangrijke vraag is dan ook; hoe zorg ik dat bezoekers op mijn website blijven?

Het internet is snel en vluchtig. Bovendien is er een overload aan informatie beschikbaar. Mensen op het net willen hun informatie snel en gemakkelijk kunnen vinden. Door de schat aan beschikbare websites verkeren ze hierbij in grote luxe. Als een website hen niet snel en makkelijk de informatie biedt die ze nodig hebben zijn ze in een flits weer weg, op zoek naar een website die hen die informatie wèl snel en makkelijk aanbiedt. De belangrijkste eis aan je website is daarmee al meteen duidelijk: gebruiksvriendelijkheid. Ik zal eerst wat dieper ingaan op gebruiksvriendelijkheid en vervolgens tips geven die de gebruiksvriendelijkheid van je website kunnen verbeteren.

Het belang van gebruikersgemak van websites wordt goed duidelijk in het Technology Acceptance Model (TAM). Dit model zegt het volgende: Hoe makkelijker het websitegebruik wordt ingeschat, hoe hoger het ingeschatte nut van de website en hoe hoger het ingeschatte plezier in gebruik. Dit leidt dan weer tot een positieve attitude tegenover het websitegebruik, een hogere intentie om de website te gaan gebruiken en uiteindelijk in daadwerkelijk gebruik van de website (Van der Heijden, 2003).

Het concept van gebruikersgemak van websites bestaat uit een aantal factoren (Casaló, Flavián & Guinalíu, 2008, p. 326):

  • Het gemak waarmee de structuur van een website, zijn functies, interface en de inhoud wordt begrepen door de gebruiker

  • De eenvoud van het gebruik van de website bij de eerste bezoeken

  • De snelheid waarmee de gebruikers kunnen vinden wat ze zoeken

  • Het ingeschatte gemak van de navigatie op de website als het gaat om de tijd en acties die nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken

  • De mogelijkheid voor de gebruikers om op elk moment te kunnen bepalen wat ze doen en waar ze zijn

Hoe kun je nu je website zo maken dat hij voor bezoekers makkelijk in gebruik is? De volgende vier onderdelen kunnen daarbij helpen:


1. Duidelijke en makkelijke website navigatie

Dit begint bij een goed menu. Het menu moet er op elke pagina hetzelfde uitzien. De koppen moeten helder en duidelijk zijn. Ze moeten van beschrijvende aard zijn. Creatieve menukoppen zijn misschien leuk, maar met het oog op gebruiksvriendelijkheid niet ideaal. Een menu mag maximaal drie niveaus hebben. De belangrijkste informatie staat op het hoogste niveau. Bovendien mag alle informatie maar drie muisklikken van de hoofdpagina verwijderd zijn. Bij meer muisklikken haken bezoekers simpelweg af (Webkennisbank, 2011).

Ook erg belangrijk is dat de bezoeker te allen tijde weet waar hij of zij zich op de website bevindt. Ten eerste moet daarom in het menu te zien zijn onder welke kop men zich bevind, bijvoorbeeld door die kop een afwijkende kleur te geven. Ten tweede wordt een zogenaamd ‘kruimelpad’ aangeraden. Zo kunnen bezoekers altijd zien waar op de website ze zijn.


2. Het ‘wie, wat, waar en waarom’ van je website duidelijk maken

Als bezoekers op je website terecht komen zitten ze met allerlei vragen: Wat is dit? Wat hebben ze hier? Wat kan ik hier doen? Waar moet ik beginnen? Waarom zou ik hier moeten blijven en niet naar een andere website gaan? Aan jou de taak om die vragen te beantwoorden. Dit kan op verschillende manieren.

Zorg bijvoorbeeld dat je logo of bedrijfsnaam op je hoofdpagina staat zodat bezoekers meteen kunnen zien van wie de website is. Daarnaast zou je ook een tagline op je hoofdpagina kunnen zetten. Een tagline moet duidelijk maken waar je website over gaat. De tagline is niet perse de slogan van het bedrijf. Hij dient voor gebruiksvriendelijkheid en niet voor branding zoals een slogan.


3. Duidelijk maken waar de bezoeker moet klikken

Belangrijk doel is natuurlijk om mensen te laten doorklikken zodat ze meer van je website zien. Dan moet je ze echter wel duidelijk maken wáár ze moeten klikken. Dit kan onder andere door call to action buttons op je website te zetten. Deze opvallende buttons moeten ervoor zorgen dat bezoekers erop klikken. ‘Lees meer’ ‘Download hier’ ‘Mail ons!’ zijn voorbeelden van call to action buttons.


4. Bondige, scanbare teksten met antwoorden

Mensen lezen lang niet alle informatie op een website. Ze scannen door de pagina, op zoek naar de informatie die ze nodig hebben. Meld dus alleen de informatie die bezoekers echt nodig hebben. Hoe doe je dat? Geef geen informatie maar antwoorden op de vragen van bezoekers. Maak de teksten makkelijk scanbaar door gebruik te maken van hoofdkoppen, subkoppen, opsommingen en afbeeldingen. 

Fotocredit

Bronnen:

Van der Heijden, H. (2003). Factors influencing the usage of websites: the case of a generic portal in The Netherlands. Information & Management, 40, p. 541–549.

Casaló, L., Flavián, C. & Guinalíu, M. (2008). The role of perceived usability, reputation, satisfaction and consumer familiarity on the website loyalty formation process. Computers in Human Behavior, 24, p. 325–345.

Webkennisbank (2011). Retrieved from: http://webkennisbank.nl/1555/10_tips_voor_een_goede_menustructuur