Het resultaat van één jaar HubSpot en Inbound Marketing [infographic]

Inbound Marketing

“Wat levert inbound marketing op?” is een vraag die ons als HubSpot partner regelmatig gesteld wordt. Dan kunnen wij antwoorden dat het structureel meer website bezoekers, interessante contacten en (potentiële) klanten oplevert, maar dat is niet altijd genoeg. Meestal is er behoefte aan ‘harde’ cijfers, want het management moet overtuigd worden. Om de kracht van Inbound Marketing en HubSpot software (in cijfers!) aan te tonen, heb ik een infographic gemaakt. Hierin staan de resultaten die vijf Nederlandse B2B ondernemingen gedurende een jaar met Inbound Marketing behaalden.

Inbound recap

Even een snelle recap. De Inbound marketingstrategie is gericht op het genereren van interessante contacten door deze organisch aan te trekken met relevante content, een goede website en waardevolle downloads. Deze methode is bedacht door de oprichters van HubSpot. De Marketing Automation software is dan ook volledig ingericht op deze methode. Kortweg zit het inbound marketingproces als volgt in elkaar: door te bloggen over de zakelijke issues van je potentiële klanten trek je relevante website bezoekers aan. Die bezoekers bied je waardevolle content offers (ebooks, case studies, onderzoeken etc.) aan in ruil voor contactgegevens. Dit zijn leads. Als deze leads voldoen aan jouw beeld van je ideale klant, noem je ze Marketing Qualified Leads. Het aantal website bezoekers, leads en MQL’s die je Inbound marketingactiviteiten opleveren, vormen een goede graadmeter voor het succes van de methode. 

Vijf Nederlandse ondernemingen

De infographic hieronder verdient wat extra toelichting. Ten eerste over de aard van de onderzochte bedrijven. Het gaat in dit geval om drie IT-bedrijven, een printmedia bedrijf en wijzelf als marketingbureau. Twee hiervan richten zich puur op de Nederlandse markt, de drie anderen bieden hun diensten ook in het buitenland aan. Ze behoren allemaal tot het MKB, maken gebruik van HubSpot en hebben zelf geen of een kleine marketingafdeling. Sommige van hen doen buiten Inbound Marketing ook nog aan traditionele marketing, maar in deze infographic nemen we die resultaten niet mee.

Wat je in een jaar kunt bereiken

De resultaten in onderstaande infographic zijn afkomstig uit de periode mei 2016 t/m mei 2017. Het zijn de gemiddelden over alle vijf de bedrijven. Ze publiceerden in deze periode allemaal minimaal twee blogs per maand. Onder ieder blog werd een relevant content offer aangeboden waardoor bezoekers zich als lead konden converteren. Vervolgens beoordeelt de klant of deze gegenereerde leads als Marketinq Qualified gekenmerkt kunnen worden. Aan de groei van het aantal MQL’s kun je daarom zien of alle marketingactiviteiten daadwerkelijk interessante contacten hebben opgeleverd. Laten we kijken hoe de vijf onderzochte bedrijven scoren. 

Wat is jouw Inbound Marketing doel?

Zoals de infographic aangeeft, kan de Inbound marketingstrategie je bedrijf veel positieve resultaten opleveren. Welke marketingdoelen wil je met jouw organisatie behalen? Meer website bezoekers? Meer contacten in de database? Inbound Marketing kan een geschikte methode zijn om deze doelen te behalen. Benieuwd of jouw organisatie voldoet aan de voorwaarden? Download ons whitepaper waarin we de Inbound methode toelichten.