Hold your pen! De kunst van het korte webteksten schrijven

webteksten schrijven; hou het kort

Webteksten schrijven blog.jpgDe telefoon gaat. Of er nog een tekstvakje bij mag op de homepage, vraagt de klant. Gelukkig, het mag. Waar de tekst dan over moet gaan? Daar heeft de klant wel ideeën bij. “We willen graag iets meer vertellen over onze verschillende diensten. En over de manier waarop we met onze klanten communiceren. En over onze certificaten, die zijn voor veel klanten namelijk belangrijk.” Ik noteer: Webteksten schrijven over diensten, communicatie en certificaten. Als ik even later bij toeval op de website van Tesla beland, valt me iets op. Hun homepage telt één header en tien woorden. Tien!

Hoe schrijf je webteksten? Hou het kort en bondig!

Hoewel we allemaal weten dat meer woorden niet per se meer zeggen, lukt het vaak niet om onze content kort en krachtig te houden. En dat geldt echt niet alleen maar voor de -zeer fictieve- klant hierboven. Ook ikzelf ben nog nogal eens te langdradig. Bondig schrijven is niet makkelijk. Zeker als je moeilijke onderwerpen behandelt, zijn we geneigd zinnen toe te voegen voor extra duidelijkheid. In artikelen en white papers doet dit af aan de leesbaarheid; voor webteksten is het een regelrechte ramp.

Hoe schrijf je je webteksten juist niet? 

Je website is een van de krachtigste verkopers van je b2b bedrijf. Heb jij ooit een verkoper ontmoet die bij ieder gesprek de hele organisatiegeschiedenis opsomt? Ik ook niet. Een goede verkoper is charmant, bondig en leeft zich in. Meestal is hij geen vakspecialist, maar een mensenkenner die klanten en zijn bedrijf verbindt. Een moderne marketing website doet hetzelfde. Hij is goed vindbaar voor de juiste mensen, helpt ze verder met hun probleem en is vooral… to the point. Hieronder leg ik uit hoe je dit voor jouw eigen website voor elkaar krijgt.

Stel jezelf de vraag voor wie je je teksten schrijft

Jouw klant heeft een baan en een functie. Maar hij heeft ook een huis, een familie en af en toe een rotdag. De persoon aan de andere kant van de tafel is dus in de eerste plaats een mens. En ja, dat geldt óók voor b2b-ers. Software engineers, product specialisten en test consultants hebben allemaal hobby’s, huisdieren en favoriete vakantielanden. Een belangrijk kenmerk van echte mensen is dat ze eerst voelen en dan denken. Afbeeldingen en opmaak spelen hierop in door een bepaalde sfeer te creëren. Op een goede website vind je dus meer beeld dan tekst! Tesla weet dat en kopt met een eenvoudig “100% elektrisch, maximaal bereik”. En een plaatje van een vette auto.

Benadruk je uniekheid

Van jouw type bedrijf zijn er ongetwijfeld meer. Dat is niet erg. Het betekent dat je ergens de beste in kunt zijn. Houd deze unieke eigenschap in je achterhoofd bij het webteksten schrijven. Waarom moet de doelgroep bij jou zijn en niet bij je concurrent? Bedenk wat je sterkste punt is en maak dit het thema van je homepage. Op andere webpagina’s kun je uitweiden over je geschiedenis, productaanbod en organigram. Maar houd ook deze teksten kort en stel beeld centraal. Je mensenklant zal je dankbaar zijn.

Geef me een reden

Als je alles vertelt, kan niemand je wat vragen. Dit is naast een suffe tegelwijsheid ook een gouden tip als je webteksten gaat schrijven. Leg niet alles uit, maar geef je websitebezoeker een reden om rond te kijken, een white paper te downloaden of contact op te nemen. Informeren mag dan een belangrijke websitefunctie zijn; als je het teveel doet, verander je in een encyclopedie zonder winstoogmerk. In een ideale wereld zijn webteksten je verkoper en kennisdocumenten je productspecialisten. Haal deze niet door elkaar. Net zoals een verkoper te weinig verstand heeft van de inhoud, zijn productspecialisten meestal niet de beste praters.

Schrijf-schrap-repeat

Webteksten schrijven is leuk, omdat ze beschrijven waar je bedrijf voor staat. Maar ze moeten wel nut hebben. Ik stel mezelf daarom bij iedere alinea de vraag: heeft de lezer hier iets aan, en past de tekst binnen de website? Is het antwoord nee, dan verplaats ik de tekst naar een white paper, een brochure of een blogartikel. Is het antwoord ja, dan schrijf ik een tekst en schrap ik daarna de helft. Want wat je ook schrijft: het kan áltijd korter.