In 4 stappen naar Marketing Automation

Marketing Automation

Marketing automation is niet iets dat je zomaar even implementeert. Je hebt namelijk niets aan een Marketing Automation tool als je marketing niet gestroomlijnd is. Pas wanneer je een succesvolle marketingstrategie hebt geïmplementeerd waarbij je volop bezig bent met het schrijven van waardevolle content voor je bezoekers en daarmee een solide stroom aan leads genereert, komt Marketing Automation om de hoek kijken. In dit blog vind je de vier stappen die je moet doorlopen voordat je start met Marketing Automation. 

De vier stappen naar Marketing Automation zijn: 

  1.  Doelstellingen opstellen
  2.  Inbound marketingstrategie bepalen 
  3. Content creëren 
  4. Leadstroom op gang brengen door de optimalisatie van marketingactiviteiten 

Zodra je een solide stroom van kwalitatieve leads genereert, wordt het interessant om een Marketing Automation tool aan te schaffen. Hieronder een aantal zaken die je bij het inzetten van bovenstaand stappenplan goed in het achterhoofd moet houden.  

Wil je alvast meer informatie over Marketing Automation? Download dan onze whitepaper.

Start met het stroomlijnen van je marketing 

Het draait bij marketing om het bieden van relevantie aan je doelgroep, waardoor je waarde toevoegt en de doelgroep verbindt met het bedrijf. Alle marketingactiviteiten die je uitvoert moeten daarvoor in lijn liggen met de behoeften van de doelgroep. Dit is tegenwoordig de enige manier om een relatie op te bouwen met je (potentiële) klant. Zodra je in kaart hebt gebracht met welke uitdagingen en problemen je doelgroep te maken heeft, kun je hierop inspelen met relevante content. Content vormt immers de motor van je marketingstrategie.  

Optimalisatie van marketingactiviteiten 

De uitdaging voor de marketingafdeling is dat zij de marketingactiviteiten moeten blijven optimaliseren. Binnen de doelgroep bevinden zich subdoelgroepen, welke verschillende problemen en behoeften hebben. Door middel van geoptimaliseerde marketingactiviteiten kun je de losse groepen beter bereiken. Wanneer dit handmatige optimalisatieproces te arbeidsintensief wordt vanwege de groeiende hoeveelheid leads en het proces bewezen succesvol is, wordt het tijd om te investeren in Marketing Automation. 

Creativiteit kun je niet automatiseren 

Belangrijk om te onthouden is dat Marketing Automation tools niet je marketing uitvoeren en vanzelf leads genereren. De software helpt je bij het schalen van het proces door het weg automatiseren van procesmatige taken. De tijd die vrij komt kun je weer gebruiken om invulling te geven aan het creatieve aspect van marketing. Dat zijn uiteindelijk de taken waarmee je jouw bedrijf laat groeien. Meer tijd steken in het creatieve en strategische deel en minder in herhalende taken, zal er voor zorgen dat je conversies stijgen. 

Meer informatie over Marketing Automation

Wil je meer informatie over Marketing Automation of over de stappen die je moet zetten voordat je investeert in Marketing Automation? Download dan de whitepaper of neem contact op met Vet Digital. Onze marketingprofessionals staan voor je klaar.