Is het de blog of het blog? En wat maakt dat uit?

Bloggen
Wie zelf zijn blogs schrijft, heeft het vast al eens meegemaakt: twijfel rondom de schrijfwijze van bepaalde (vaak van oorsprong Engelse) woorden. Is het dit blog of deze blog? De ebook of het ebook? De white paper of het white paper? En dan heb ik het nog niet eens over het gebruik van streepjes, afkortingen en woorden los of aan elkaar schrijven. Het kan je veel tijd kosten om de ‘juiste’ schrijfwijze te achterhalen en hier overeenstemming in te vinden met mede (gast)bloggers. Discussies over de manier waarop we woorden moeten schrijven zijn van alle tijd, maar leven nu extra op vanwege het belang van SEO en online vindbaarheid. Hoe je woorden schrijft maakt dus zeker uit! In deze blog lees je waarom.

Engelse leenwoorden

In de stukken die je schrijft voor je website, blog of berichten op social media, komen regelmatig Engelse woorden voor. Denk aan blog, ebook, account, white paper en webinar. Voor moderne marketers hele normale en veelgebruikte woorden, maar stiekem brengen ze wat verwarring met zich mee. Onze Taal wijdt er niet voor niets een pagina aan: welk geslacht Engelse leenwoorden hebben en dus welk lidwoord ze krijgen.

De of het?

Als richtlijn stelt Onze Taal dat bijna alle Engelse leenwoorden mannelijk zijn en het lidwoord ‘de’ ertoe behoort. Toch zijn er uitzonderingen waar ‘het’ het lidwoord is (het management of het plastic) en zelfs woorden waar beide lidwoorden gebruikt kunnen worden. En natuurlijk behoren woorden die jij als moderne ondernemer veel gebruikt – zoals blog – tot die laatste categorie. Het wordt je dus niet makkelijk gemaakt. Uiteindelijk komt het voor die woorden neer op smaak en consequentie. Ik kies er bijvoorbeeld voor om ‘de blog’ te schrijven als het gaat om één blogartikel, maar ‘het blog’ als het om een weblog in zijn geheel gaat. Voorbeeld: Je leest deze interessante blog nu op het Vet Digital blog.

SEO

Voor veel ondernemers is de juiste schrijfwijze van woorden niet altijd meer van groot belang. Wil je dat jouw website gevonden wordt door potentiële klanten? Schrijf jouw woorden dan op de manier waarop jouw doelgroep deze schrijft! Om bij het voorbeeld van het woord blog te blijven heb ik ‘de blog’ en ‘het blog’ als zoekopdracht ingevoerd. Wat blijkt? Het blog geeft je 51 miljoen resultaten, de blog maar liefst 2,7 miljard! Er zijn dus meer pagina’s met ‘de blog’ dan ‘het blog’. Gebruik een keyword tool zoals Google Ads of SEMrush om te achterhalen op welke schrijfwijze mensen het meest zoeken.

Twijfel je nog steeds?

Het grootste deel van de Nederlanders voelt automatisch aan welk lidwoord bij een Nederlands zelfstandig naamwoord hoort. Voor Engelse leenwoorden is dat toch een stuk lastiger en daarom zijn overzichten zoals die van Onze taal makkelijk als geheugensteuntje. In een reactie op de blog van Taalzeker kwam nog een andere handige tip voorbij: de app De Het. Je voert een woord in en de app laat je zien welk lidwoord erbij hoort. In het screenshot zie je het voorbeeld van het woord blog. Helaas staan niet alle voor moderne marketing relevante woorden in de app. De belangrijkste tip die ik je kan meegeven is dat je jouw keuze voor een bepaalde schrijfwijze in ieder geval consequent gebruikt. En vergeet niet de gevolgen van jouw keuze ook door te voeren in de rest van de tekst. Dus gebruik in het geval van de blog ook deze blog en die blog.

Al met al is het dus erg belangrijk dat je soms de juiste keuze maakt om goed te scoren met SEO. Wil je voor de zekerheid een check doen om te kijken hoe jouw huidige website ervoor staat met SEO? Doe dan nu een gratis (!) SEO scan en ontdek wat je nog mist.