Blog dilemma: Ga je zelf schrijven of huur je een gastblogger in?

Inbound Marketing

Blog Dilemma: zelf schrijven of gastblogger?In onze blogs benadrukken we vaak dat bloggen een belangrijk, zo niet een essentieel onderdeel is van de moderne marketing strategie. Inmiddels zien we steeds vaker zakelijke blogs ontstaan bij (MKB) bedrijven. Het lijkt erop dat ondernemers bloggen meer en meer onderdeel maken van hun marketing strategie. Toch is het niet voor iedere ondernemer even makkelijk om een zakelijk blog te starten. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Tijdgebrek en simpelweg niet weten hoe te beginnen zijn veelgehoorde argumenten. Die bezwaren kunnen weggenomen worden door gastbloggers in te huren. In dit blog zet ik de twee kanten van het dilemma tegenover elkaar: Zelf schrijven of een gastblogger inhuren?

Bekende argumenten

Zoals met ieder stuk tekst dat je moet schrijven is het begin vaak het moeilijkst. Zelfs bij een e-mail kan dit al lastig zijn. Hoe verwoord je jouw gedachten zodat de ontvanger deze goed begrijpt? Ook bij een zakelijk blog kan het begin lastig zijn. Vragen als: Welk onderwerp moet ik bespreken? Hoe moet zo’n blog eruit zien? Kan ik wel schrijven? Spelen door je hoofd. Vervolgens vraag je je af of je wel tijd hebt om regelmatig te bloggen. Hieronder vind je bij elke kwestie de situatie zoals die zou zijn bij het zelf schrijven van blogs en als een gastblogger dat voor je doet.

Het onderwerp – zelf schrijven

Out of the blue beginnen met bloggen is de snelste manier om een gebrek aan onderwerpen te creëren. Voor wie bloggen als serieus marketing onderdeel ziet is het verstandig een editorial calendar, ofwel blogkalender op te stellen. Hierin leg je vast welk onderwerp wanneer aan bod komt. Onderwerpen bedenk je door je goed te verdiepen in jouw buyer persona. Welke zakelijke problemen heeft hij? Naar welke oplossingen zoekt hij? Wat houdt hem tegen voor een oplossing te kiezen? Salesmedewerkers kunnen hier vaak interessante input voor geven, betrek hen bij het opstellen van de blogkalender. In een eerder blog gaf mijn collega blog tips voor ondernemers in een ‘saaie’ business. Hierbij benadrukte zij dat het belangrijk is niet over jezelf en jouw producten te schrijven, maar juist tips, richtlijnen en adviezen te geven. En vooral: laat zien hoe leuk jouw business is!

Het onderwerp – gastblogger

Voor een gastblogger die niet thuis is in jouw business is het erg moeilijk om zelfstandig onderwerpen te bedenken. Als je een gastblogger inhuurt, geef hem dan de tijd zich te verdiepen in jouw onderneming. Dit kan door interviews te organiseren en door hem documentatie te sturen. Zo kan een gastblogger uiteindelijk prima een aantrekkelijk verhaal maken van een door jouw team bedacht onderwerp.

Het schrijven – zelf schrijven

Sommige mensen zien erg tegen het schrijven zelf op. Misschien omdat je het niet vaak doet of omdat je bang bent fouten te maken. Wij geloven in het principe dat je schrijven kunt leren. Toegegeven, je zult misschien geen bestseller auteur worden, maar jouw stijl kun je steeds blijven aanpassen en verbeteren. Hiervoor moet je wel vertrouwen hebben in de mensen om je heen. Het is belangrijk jouw teksten te laten redigeren door collega’s of professionele tekstschrijvers. Als zij met een kritische blik door jouw teksten gaan, moet je hun feedback wel kunnen aanvaarden. Op den duur ga je jouw foutjes al tijdens het schrijven ontdekken en doe je geen 3 maar slechts 1,5 uur over een blog.

Het schrijven – gastblogger

Wil je je toch niet branden aan het zelf schrijven van teksten dan is een gastblogger inhuren een goede keuze. Let goed op de ervaring die de externe schrijver heeft. Wat is zijn stijl? Past deze bij de identiteit van jouw organisatie? Laat hem een proefblog schrijven, zo ontdek je of hij zich goed kan inleven in jouw business en de tone of voice die bij jouw onderneming hoort, oppakt.

Tijd (en het gebrek daar aan) – zelf schrijven

Het schrijven van een blog kost tijd. Dit varieert afhankelijk van het onderwerp, maar de ervaring leert ons dat je één tot drie uur bezig kunt zijn om een eerste versie op papier te zetten. Na de eerste feedbackronde pas je jouw blog aan, dat kost je gemiddeld een half uur. Eventueel laat je het blog nog eens redigeren. Je zoekt er een geschikte afbeelding bij en dan kun je het blog publiceren of inplannen. Al met al kost bloggen je van A tot Z wel wat uurtjes tijd. Maar uiteindelijk krijg je de slag te pakken en levert het je interessante leads op! En dat is naast het mooie schrijfwerk toch het meeste waard?

Tijd (en het gebrek daar aan) – gastblogger

Als je het bloggen uitbesteedt bespaar je jezelf de tijd van het bloggen. Die tijd kun je vast nuttig besteden aan andere zaken. Logischerwijs kost dit je natuurlijk wel een X bedrag aan vergoedingen voor de gastblogger. Die zal het niet voor niks doen. Bedenk goed wat voor jouw onderneming het beste is.

Ben je er al uit?

Heb je naar aanleiding van dit blog de keuze gemaakt tussen zelf schrijven of een gastblogger inhuren? Dat zou fantastisch zijn!

Wil je meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!