Media catching: een vorm van inbound PR

Media catching

Media_catching-1De komst van social media heeft verschillende beroepstakken doen veranderen. Zo ook de journalistiek en public relations. We zien nu een fenomeen dat ook wel 'media catching' wordt genoemd: een journalist die op zoek is naar een bron gooit een balletje op en jij als expert kunt deze opvangen. Jij biedt je kennis aan daar waar er vraag naar is en de goede content dient als promotie voor je organisatie.  Persoonlijk vind ik dit goed bij een inbound strategie passen, omdat het minder opdringerig is dan het massaal verspreiden van persberichten.

In dit blogartikel vertel ik meer over deze vorm van inbound PR en deel ik handige do's en don'ts.

Media catching

Het fenomeen media catching kreeg een platform met de komst van de Amerikaans website HARO (Help A Reporter Out). Hun motto is 'Everybody is an expert at something' en ze geloven dan ook dat je door het delen van je expertises meer kunt bereiken in medialand. Inmiddels is er ook een Nederlandse variant op HARO: persvraag.nl. Op deze websites betaal je een bepaald bedrag per maand en ontvang je vervolgens persvragen die vallen in de categorie waarvoor je je ingeschreven hebt. Je kunt hierop reageren en de journalist van content voorzien. Op deze manier creëer je free publicity voor je organisatie en bouw je een netwerk met journalisten op. Wie goede content aanlevert, kan tenslotte wel eens vaker gevraagd worden om input.

Naast deze betaalde platforms is er nog een gratis platform voor media catching: Twitter! We zien steeds vaker dat journalisten via Twitter om informatie of input vragen. Je kunt als organisatie op Twitter zoeken naar journalisten van vakbladen in jouw branche. Volg deze journalisten, leg contact met ze en hou in de gaten of jij ze misschien van input en content kunt voorzien.

Do's en don'ts

  1. Reageer snel! Journalisten werken vaak met krappe deadlines.
  2. Reageer alleen als je écht kunt helpen. Bespaar de journalist (en jezelf!) tijd door niet te reageren als je maar een beetje kunt helpen. Reageer alleen als jouw expertise echt relevant is.
  3. Spam niet. Journalisten zijn vaak drukbezet en zullen daarom niet altijd op jouw e-mail of tweet reageren. Ga dan niet spammen of ze alsjeblieft willen reageren. Ga er vanuit dat de journalist reageert als jouw voorstel voldoende interessant is.
  4. Neem afwijzingen niet persoonlijk. Journalisten moeten veelal kiezen tussen verschillende ingangshoeken of perspectieven voor hun verhaal. Wellicht past een andere expert daar net iets beter bij. Dit wil niet zeggen dat jouw input niet interessant is!
  5. Verwacht of vraag geen wederdiensten. Als een journalist jouw input gebruikt, krijg je eigenlijk al gratis exposure voor je organisatie en wordt jouw expertise in de etalage gezet. Vraag daarom niet om wederdiensten en verwacht ook geen uitgebreide bedankjes van de journalist.