Optimaliseer je website met de Yoast SEO plugin

Je hebt het vast al eens zien staan bij het vullen van je B2B website of een artikel in je WordPress site, het veld Yoast SEO. Met de ondersteunende tool Yoast SEO plugin voor Wordpress kun je onder andere de SEO-titel, slug en meta-omschrijving van je artikel of pagina verbeteren. De plugin helpt je bij het optimaliseren van deze aspecten waardoor je pagina beter gevonden kan worden door zoekmachines. In dit blog leggen we je uit hoe de Yoast Wordpress plugin werkt en wat je bij de verschillende velden in kunt vullen.

SEO-titel

De SEO-titel is de titel van het zoekresultaat in zoekmachines. In het voorbeeld in het screenshot hieronder is de SEO-titel 'Optimaliseer je website met de Yoast SEO plugin | Bureau Vet'. Vaak bestaat de SEO-titel uit de titel van de website pagina of het blogartikel gevolgd door de sitenaam. Wanneer je in Wordpress achter de titel van de pagina of het artikel %%sitenaam%% opneemt wordt automatisch de naam van je site toegevoegd. In dit voorbeeld is dat dus 'Bureau Vet'. Stel dat je in de toekomst de sitenaam aanpast, dan veranderen de SEO-titels waarin %%sitenaam%% is opgenomen automatisch mee, zodat je niet alles handmatig hoeft aan te passen. De aanbevolen lengte van de  SEO-titel van je pagina of artikel is 65 tot 70 karakters. Wanneer de titel langer is zal deze in Google afgekapt worden. De Yoast plugin voor Wordpress geeft een indicatie van wanneer de titel te lang is. De groene balk eronder verandert dan namelijk in de kleur rood. Voor bijvoorbeeld blogs is het echter niet erg wanneer de titel langer is, omdat blogtitels doorgaans uit complete zinnen bestaan.

Voorbeeld van een SEO-titel, slug en meta-omschrijving

Voorbeeld van een SEO-titel, slug en meta-omschrijving

Slug

Iedere website pagina of blogartikel in je website heeft een eigen URL. Deze URL begint altijd met de naam van je website, in ons voorbeeld www.bureauvet.nl. Deze wordt eventueel aangevuld met de naam van de sectie waarin je jezelf bevindt binnen de site. In dit geval is dat blog. Aan het einde van de URL staat het gedeelte dat het betreffende artikel of de pagina beschrijft die je aan het bewerken bent en dat specifieke onderdeel noemen we de slug. In het voorbeeld hierboven is dat ‘Yoast-SEO’ en dit wordt door Wordpress automatisch geplaatst achter https://bureauvet.nl/blog/. Bij het vullen van de SEO-titel voegt WordPress tevens automatisch een koppelstreepje (-) tussen de woorden toe. In principe hoef je als gebruiker dus nooit de slug van een pagina te bewerken. Wij raden dan ook aan om hier verder niets aan te wijzigen.

Meta-omschrijving

De omschrijving onder de slug wordt de meta-omschrijving of meta description genoemd. De meta-omschrijving geeft een korte omschrijving van de website pagina of het blogartikel. In ons voorbeeld hierboven is de meta-omschrijving ‘Wil jij weten hoe je met de Yoast SEO pugin jouw webpagina kunt optimaliseren? Of wil je gewoon weten wat Yoast SEO is? Wij leggen het je uit en geven tips.’. De meta-omschrijving mag ongeveer 156 karakters lang zijn. Wanneer je in de Yoast SEO plugin een te lange omschrijving invult, zal de balk eronder rood van kleur worden en is het aan te raden om je omschrijving in te korten. Een meta-omschrijving mag overigens ook niet te kort zijn, de Yoast SEO plugin kleurt de zin dan oranje met de aanbeveling om de omschrijving wat langer te maken. De meta-omschrijving heeft als doel om een persoon die de zin leest bij het zoekresultaat in Google te triggeren om door te klikken naar jouw website.

Focus trefwoord

Naast de SEO-titel, slug en meta-omschrijving kun je in Yoast SEO voor Wordpress ook een focustrefwoord toevoegen. Het focustrefwoord is het trefwoord waarop je wilt dat je pagina of artikel gevonden wordt in zoekmachines, ofwel het woord wat mensen intypen bij een zoekopdracht. In bovenstaand voorbeeld is het trefwoord 'Yoast SEO'. Probeer ervoor te zorgen dat je het focustrefwoord meerdere malen verwerkt in de tekst op je pagina of artikel. Hierdoor verbeter je de vindbaarheid van je pagina of artikel in de zoekmachines op dat betreffende keyword. Soms lukt het niet om de focustrefwoorden in je tekst terug te laten komen of je moet wel hele rare zinnen maken, bijvoorbeeld bij ‘Cursus Yoast SEO Boxmeer’. Je kunt er dan ook voor kiezen om de focuszoekwoorden bijvoorbeeld op te nemen in de alternatieve tekst van een afbeelding.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de hele tekst vol gaat stoppen met het zoekwoord waarvoor de tekst is geoptimaliseerd. Google zal dat herkennen en in plaats van dat je gaat ranken op dit zoekwoord, zal Google je juist verder naar onderen plaatsen. De maximale aanbevolen hoeveelheid van het gebruik van je zoekwoord in een tekst is 5%. Dat houdt dus in dat je op een tekst van 300 woorden het zoekwoord ongeveer 15 keer mag gebruiken. De Yoast SEO plugin is zelfs nog wat strenger, deze houdt namelijk 2% aan. Wanneer je een tekst optimaliseert voor een bepaald zoekwoord kun je ook synoniemen van en gerelateerde woorden aan het zoekwoord gebruiken. Probeer daar een beetje mee te spelen in je tekst.

Yoast SEO plugin voor desktop en mobiel

Op basis van de tekst op je pagina of de tekst in je artikel geeft de Yoast SEO plugin vaak zelf al een voorzet voor de SEO-titel, slug en meta-omschrijving. Door te klikken op de button ‘Snippet bewerken’ kun je alle gegevens aanpassen. In de Yoast tool zie je onder het ‘Snippet voorbeeld’ ook de symbolen van een mobiel en een computerscherm staan. Door op deze knoppen te klikken kun je zien hoe dat je snippet wordt weergegeven op een desktop en een mobiel.

Analyse

Wanneer je een pagina of artikel aan het vullen bent analyseert de Yoast SEO plugin continu de content die je in de pagina of het artikel plaatst. De plugin analyseert je content op de volgende punten:

  • De lengte van je content (aanbevolen minimaal 300 woorden voor SEO)
  • De lengte van je paginatitel (maximaal 65-70 karakters lang)
  • De meta-omschrijving
    • Bevat het focustrefwoord
    • Mag maximaal 156 karakters lang zijn
  •  Het focustrefwoord
    • Het focustrefwoord komt terug in de titel (H1) van je pagina
    • In de 1e alinea is het focustrefwoord opgenomen
    • Verwerk het focustrefwoord in sommige tussenkopjes boven alinea's (h2)
    • Het focustrefwoord komt meerdere keren voor in de tekst (max. 5%)
    • In de URL van de pagina of het artikel staat het focustrefwoord
  • Afbeeldingen
    • Vul de alt-tag van de afbeelding met het focustrefwoord
  • Uitgaande links

Zoals je ziet bekijkt de Yoast SEO plugin ook of je uitgaande links naar andere websites op je pagina hebt staan. Het is echter niet altijd slim om links naar andere websites op je pagina of in je artikel te plaatsen. Wanneer een bezoeker namelijk op je uitgaande link klinkt vertrekt deze bezoeker van je website en dat is iets wat je vaak niet wilt. Bovendien geef je door een uitgaande link te plaatsen op je website ook een klein beetje van je eigen SEO waarde weg aan een externe website. Ga daar dus zorgvuldig mee om en plaats alleen een link als deze ook daadwerkelijk nuttig is. Ons advies is daarom om geen uitgaande links op je pagina of in je artikel te plaatsen als deze niet van toegevoegde waarde zijn voor je bezoekers.

Verkeerslicht

De Yoast SEO plugin geeft tot slot een samenvatting van de analyse door middel van een verkeerslicht. Focus je niet alleen maar op groene bolletjes, in sommige gevallen kan een oranje bolletje ook prima zijn. Een groen bolletje betekent immers niet per definitie dat je zeker hoog in de zoekmachines komt te staan. De Yoast SEO plugin voor Wordpress is namelijk een hulpmiddel wat je helpt bij het optimaliseren van je pagina's door aan te geven welke factoren Google belangrijk vindt en of je daaraan voldoet. Google bepaalt vervolgens of jouw pagina nuttig is en op welke positie in de zoekmachine deze terugkomt. En soms kan het zelfs zo zijn dat je met enkele oranje bolletjes bij de Yoast plugin gewoon terugkomt in de top 10 resultaten van Google.

Bewaren