Online personalisatie: zo begin je!

online personalisatie

Al in 2010 werd de term ‘infobesitas’, ofwel informatieovervloed, geïntroduceerd. Deze nieuwe ziekte wordt veroorzaakt door de angst om iets te missen, ook wel ‘Fear Of Missing Out’ of ‘FOMO’ genoemd. We worden dagelijks overspoeld met informatie en zijn daardoor steeds beter in staat om informatie te filteren (vandaar dat online personalisatie zo belangrijk is!) op basis van of deze wel of juist niet belangrijk voor ons is. Relevantie is het toverwoord! Niet alleen voor zoekmachines, juist ook voor jouw websitebezoeker. Gepersonaliseerde communicatie is de nieuwe manier om op te vallen tussen de bergen informatie die iedereen dagelijks voorgeschoteld krijgt. Daarom vertel ik in dit blog hoe jij online personalisatie kunt inzetten.

Het inzetten van online personalisatie

Carly Fiorina, voormalig CEO van HP, zei ooit: “The goal is to turn data into information, and information into insight”. Een belangrijke stap die zij hierbij vergat, is het omzetten van deze inzichten naar uitvoerbare acties. Bij het inzetten van personalisatie is het belangrijk om te bepalen wat voor soort personalisatie het best past bij jouw bedrijf, de klant, het medium en de gestelde doelen.

Er zijn 5 verschillende manieren om content te personaliseren, gebaseerd op:

  1. Profiel - Vooraf bekende informatie van de bezoeker
  2. Gedrag - Klikgedrag op de website
  3. Customer journey - Fase van het aankoopproces
  4. Device - Apparaat waarop content wordt bekeken
  5. Situatie - Weer, locatie, tijd van de dag en andere bekende situaties

Welke vorm van personalisatie je in zet is afhankelijk van de data die je verzamelt en de mogelijkheden van jouw CMS of marketing automation software. Op basis daarvan kun je aan de slag gaan om allerlei soorten content te personaliseren. Daarbij is het altijd belangrijk om ervoor te zorgen dat personalisatie zorgt voor meer relevantie! 

Gebruiksvriendelijk online personaliseren

Personalisatie kan voor mensen als een inbreuk op hun privacy voelen. Niemand vind het prettig om (offline of online) bekeken te worden. Het is dus belangrijk om transparant te werk te gaan wanneer het gaat om personalisatie. Dit hangt in grote mate samen met de nieuwe AVG-wetgeving. Hoewel hier niet in staat hoe transparant je precies moet zijn, geldt meestal “the more, the better”.

De voordelen van online personalisatie

Niet alleen teksten of e-mails kun je personaliseren, ook in call to actions is het slim om personalisatie toe te passen. Uit onderzoek van Jeffrey Vocell van Hubspot blijkt namelijk dat gepersonaliseerde CTA’s maar liefst 202% beter presteren dan reguliere CTA’s. Pas de call-to-action aan aan bijvoorbeeld de locatie van de bezoeker of, als het een bekende lead is, zijn lifecycle stage. Zo kun je bijvoorbeeld leads andere content offers aanbieden dan mensen die jouw website voor het eerst bezoeken. Op deze manier zorg je voor nog meer relevantie voor de bezoeker en dat zal de gebruikservaring én de conversie ten goede komen. 

Voorbeelden van online personalisatie

Klinkt personalisatie binnen marketing soms nog wat abstract voor je? Bekijk de onderstaande voorbeelden en krijg een beter beeld van wat personalisatie precies is.

1. Specifieke aanhef

Een vrij eenvoudige manier van personalisatie is het gebruik van namen in mails. Je zult vast talloze mails hebben waarin je met je voornaam wordt aangesproken. Dit is de simpelste vorm van online personalisatie. Wil je echt het verschil maken ten opzichte van je concurrenten. Gebruik dan een van de onderste twee voorbeelden. 

2. Inspelend op je eerdere gedrag

Een wat verdere vorm van personalisatie is om in je mails in te spelen op gedrag van je contacten. Heb je in het verleden een gids over darmproblemen bij je hond gedownload? Dan is het perfect om onderstaande mail als opvolging te krijgen. 

Online personalisatie op basis van eerder gedrag

3. Online personalisatie op basis van klantgegevens

Deze twee eerder genoemde vormen van personalisatie is nog vrij basic. Nog mooier wordt het als je je klant of contactdata kunt gebruiken. Zo kun je op basis van wat je weet van een contact, bepalen hoeveel velden iemand in een formulier moet invullen. Vul automatisch bepaalde velden in wanneer je deze info al in bezit hebt. Zie hieronder een voorbeeld waarbij de geboortedatum en naam van je hond al is ingevuld. Doordat je contact minder velden hoeft in te vullen, wordt de kans op een conversie vergroot!

Online personalisatie op basis van gegevens contact

Blijf je personalisaties altijd testen!

Uiteindelijk moet online personalisatie zorgen voor een betere gebruikerservaring van jouw website. Dit doe je door in elke fase van de customer journey relevant te zijn door de juiste gepersonaliseerde content aan te bieden. Maar om ervoor te zorgen dat je relevant bent én blijft, is het belangrijk dat je blijft testen. 

Een simpel B2C voorbeeld hiervan zijn de aanbevolen producten die je vaak krijgt wanneer je online winkelt. Wanneer je net een pak koffie in je digitale winkelmandje hebt gegooid, krijg je een rol koekjes aanbevolen. Dat is tenslotte een logische combi. Maar wat als een deel van je klanten glutenvrij eet? Dan willen zij deze koekjes helemaal niet en kun je misschien beter een lekkere chocoladereep aanbevelen. Precies hetzelfde geldt ook voor B2B content: je kunt er niet altijd vanuit gaan dat jij weet wat de bezoeker wil! Het is dus belangrijk om personalisatie continue te optimaliseren op basis van A/B-testen en de data die je verzamelt over je contacten.