Snapchat voor bedrijven: meer engagement en interactie

Snapchat voor bedrijven

snapchat_marketing.jpgAls marketeer heb je misschien nog nooit van Snapchat (voor bedrijven) gehoord. Snapchat is een app waarbij je foto's- en video's naar je vrienden stuurt. Deze beelden blijven maar een aantal seconden zichtbaar. 

Benieuwd naar hoe je Snapchat voor je bedrijf kunt inzetten? In dit blogartikel lees je hoe je dit voor elkaar krijgt.

Wat is Snapchat?

Snapchat is een mobiele app waarmee je foto's en video's kunt versturen die de ontvangers maar slechts één keer kunnen bekijken. Je bepaalt zelf hoelang iemand een foto kan zien: minimaal 1 seconde en maximaal 10 seconden. Snapchat is verslavend en spannend doordat een foto of video maar voor een heel korte periode is te zien. Inmiddels is de app zowel via iPhone als Android te downloaden. Forbes geeft aan dat er vanaf december 2012 al dagelijks circa 50 miljoen foto's en video's worden verstuurd.

Waarom Snapchat?

Het blijkt dat visuele social media kanalen steeds populairder worden. Denk bijvoorbeeld aan het succes van Pinterest en Instagram. Snapchat is ontworpen voor het delen van authentieke momenten in slechts enkele seconden. Daarmee is Snapchat een goede manier om mensen dichter bij elkaar te brengen. Je zou jouw doelgroep nieuwsgierig kunnen maken met het delen van korte tips die voorbij vliegen of interessante call-to-actions. Hier lees je verderop in het artikel meer over. De 'drang' om de foto of video direct te bekijken is sterker dan op Facebook of Twitter, omdat een snapchat maar voor enkele seconde te zien is en dat maakt mensen heel nieuwsgierig.

Snapchat is hard op weg om uit te groeien tot een groot social media kanaal. Momenteel worden er dagelijks al meer dan 200 miljoen snaps gedeeld. Waarom zou je hier als bedrijf niet aan meedoen? De kans is groot dat jouw bestaande en potentiële klanten de app ook gebruiken.

Samenvattend zijn dit de redenen waarom Snapchat interessant is voor bedrijven:

  • Authentieke momenten delen: Snapchat biedt de mogelijkheid om in slechts enkele seconden authentieke momenten te delen, waardoor nieuwsgierigheid wordt gewekt en gebruikers geïnteresseerd raken.
  • Groeiend gebruikersbestand: Met dagelijks meer dan 200 miljoen snaps die worden gedeeld, groeit Snapchat snel en bereikt het een breed publiek, waaronder potentiële klanten van jouw bedrijf.
  • Verhoogde engagement en interactie: Door Snapchat in te zetten, kun je de betrokkenheid en interactie met jouw doelgroep vergroten, gebruikmakend van creatieve functies zoals filters, stickers en augmented reality. Dit helpt bij het opbouwen van een persoonlijke band met je publiek.

Snapchat als marketinginstrument

In eerste instantie denk je misschien dat deze app alleen geschikt is voor mensen onder elkaar (zoals WhatsApp Messenger) of voor de Business-to-Consumer (B2C) markt. Maar het is juist ook in te zetten voor de Business-to-Business markt. Wellicht biedt het meer mogelijkheden voor de B2C markt, maar snapchat betekent niet dat je alleen maar mooie plaatjes zou moeten delen. Hieronder deel ik diverse manieren hoe je Snapchat zakelijk kunt inzetten. De filosofie achter de app is om authentieke momenten te delen. Dit kan inderdaad met vrienden, maar ook met jouw doelgroep. Snapchat stelt je in staat om je te verbinden met jouw doelgroep. Bovendien is het mogelijk om te investeren in persoonlijke 1-op-1 contacten. Zo kun je een bestaande klant bijvoorbeeld voorzien van zeer specifieke informatie door het delen van een persoonlijke snap.

Wat vereist Snapchat? 

Snapchat gebruikers zijn alleen in staat om foto's en video's te ontvangen wanneer zij de uitnodiging om een connectie te maken hebben geaccepteerd. Je kunt dus niet zomaar met iedereen jouw snaps delen. 

Snapchat zakelijk

Wanneer je relevante connecties hebt gemaakt, zijn er diverse manieren hoe je Snapchat zakelijk zou kunnen inzetten:

- Wedstrijden organiseren
Het is mogelijk om wedstrijden te houden met jouw doelgroep. Zo kan een drukkerij van labels en etiketten haar doelgroep bijvoorbeeld vragen om mooie ontwerpen te delen en een prijs uitreiken voor het beste ontwerp. Andersom kan een drukkerij ook meningen vragen over diverse conceptontwerpen. Hierbij kan de eerste indruk van bepaalde ontwerpen goed worden gemeten, omdat ontvangers maar beperkte tijd hebben om elk ontwerp te bekijken.

- Sneak preview van nieuw product
Als productmanager is het bijvoorbeeld interessant om bij de introductie van een nieuw product de doelgroep nieuwsgierig te maken door snaps te versturen. Tip: laat hierbij niet direct het hele product zien.

- Call-to-actions delen
Deel interessante call-to-actions en maak Snapchat gebruikers er nieuwsgierig naar. Zo kun je veel publiciteit geven aan een nieuwe whitepaper door alvast een aantal tips vrij te geven of een korte video erover te delen.

- Kijkje achter de schermen
Betrek jouw doelgroep meer bij het bedrijf door leuke foto's te delen van achter de schermen of van het productieproces.

- Nieuwe medewerkers introduceren
Naast het delen van foto's achter de schermen, is het ook leuk om bijvoorbeeld foto's te delen van nieuwe medewerkers. Mensen vinden het vaak fijn om meer van een bedrijf te weten, zoals de mensen achter het merk of product.

- Video's delen
Op Snapchat worden voornamelijk foto's gedeeld, maar het delen van video's is uiteraard ook mogelijk. Maak bijvoorbeeld een interessant filmpje waarin een van jouw medewerkers een aantal handige tips deelt of aanvullende informatie geeft over een bepaald product of bepaalde dienst.  

Praktijkvoorbeeld Acura 

Hopelijk krijg je al een beter beeld bij de app Snapchat. Ter illustratie geef ik hieronder nog een voorbeeld van een merk dat Snapchat al succesvol inzet:

Acura is een automerk dat sinds kort ook succesvol gebruik maakt van Snapchat. Het automerk van het Japanse autoconcern Honda begon op Snapchat voor het introduceren van een nieuwe prototype. Leuk idee, maar hoe wist de doelgroep nou dat Acura op Snapchat aanwezig is? In de meeste gevallen is dat namelijk nog onbekend bij de doelgroep. Acura bedacht hiervoor een slimme oplossing. Ze gaf via haar Twitter account, met ruim 36.000 volgers, aandacht aan het Snapchat account en verkreeg veel volgers via de onderstaande tweet:

Snapchat voor bedrijven

Acura pakte het slim aan en triggerde haar volgers met deze tweet. Alleen de eerste 100 volgers op Snapchat zouden namelijk het splinternieuwe - tot dan toe nog geheime - prototype een x aantal seconden te zien krijgen. Wie wil dat nou niet?

Het bovenstaande praktijkvoorbeeld illustreert goed hoe Snapchat voor zakelijk gebruik in te zetten is. Natuurlijk is dit wel een B2C voorbeeld, maar een vergelijkbare actie is ook zeker te bedenken voor een B2B bedrijf.

Maak jij al gebruik van Snapchat? Zo ja, wat vind je ervan? Lijkt het jou iets om Snapchat zakelijk in te zetten? We zijn benieuwd naar jouw mening!

Wil je meer weten over inbound marketing? Download dan hieronder ons E-book!