Veelgemaakte fouten bij Call-to-Actions

Depositphotos_16773085_xsOnlangs las ik het boek Inbound Marketing – get found using Google, Social Media and Blogs (Halligan & Shah, 2010). Het inspireerde me om te schrijven over Call-to-Actions, afgekort CTA’s. Een CTA is een knop of link op bijvoorbeeld een webpagina of in een e-mail die mensen toegang tot specifieke informatie geeft. Een CTA bevat bijvoorbeeld de tekst: “Download hier onze white paper over onderwerp”. De auteurs van Inbound Marketing beschrijven een aantal goede toepassingen van CTA’s, maar laten slechte voorbeelden achterwege.

Omdat mensen juist van fouten kunnen leren, bespreek ik in dit blog veelgemaakte fouten bij Call-to-Actions.

Voor een goede toepassing van CTA’s is het belangrijk de redenering erachter te begrijpen. Wat wil je met CTA’s bereiken? Het antwoord hierop is te vinden in de vier stappen van de Inbound Marketing methodologie: je wilt bezoekers omvormen tot klanten en uiteindelijk promotors. Call-to-Actions vormen een belangrijk onderdeel van deze methode omdat ze, als ze goed werken, (potentiële) klanten aan je bedrijf binden door bijvoorbeeld een e-mailadres te vragen (via het formulier op de landingspagina waar men op terecht komt door de CTA). Herken je (één van) onderstaande fouten bij je eigen CTA’s? Probeer deze dan zo snel mogelijk te verbeteren, voordat je bezoekers slechts bezoekers blijven.

1. ‘Contact us’

Zorg ervoor dat jouw Call-to-Action naar een invulformulier leidt waarmee je de gegevens van mensen kunt verkrijgen. Wanneer je op je CTA enkel de woorden ‘Neem contact met ons op’ of ‘Contact us’ zet gevolgd door een e-mailadres zoals info@mijnbedrijf.com zal je conversie tegenvallen! Hier zijn verschillende redenen voor. Ten eerste ontneem je jezelf de kans contactinformatie over potentiële klanten te verzamelen door niet naar hun e-mailadres te vragen. Daarbij is klikken op het e-mailadres alleen voor mensen met een geïnstalleerde e-mail applicatie toegankelijk. Mensen die het e-mailadres moeten kopiëren naar hun eigen mailprogramma en vervolgens een mail moeten opstellen haken al snel af. Het is hen simpelweg de moeite niet waard. Bovendien trekt een direct zichtbaar e-mailadres spamrobots aan waardoor je mailbox zal volstromen met spam.

2. Niet getest

Neem de tijd om verschillende CTA’s te testen. Pas na een tijdje de tekst en positie van de CTA aan en controleer op welke versie mensen het vaakst klikken. Laat elke verandering ongeveer een maand staan. Daarna analyseer je de effecten van je aanpassingen. Ook de grootte en het kleurgebruik van CTA’s kunnen invloed hebben op het klikgedrag. Ontdek wat voor jou het beste werkt.

3. No match: landingspagina sluit niet aan

Zijn jouw CTA’s zonder kleerscheuren door fout één en twee gekomen? Dan is het nu tijd om hun uiterlijk te laten voor wat het is en ons te richten op wat er gebeurt na de klik. Websitebezoekers zijn niet allemaal opzoek naar dezelfde informatie en hier moeten je Call-to-Actions op inspelen. Zo is het bijvoorbeeld niet handig om iemand die je productpagina bekijkt met een CTA terug te sturen naar je homepage. Het is slimmer om op die pagina een CTA te plaatsen naar bijvoorbeeld een e-book of gerelateerd blogartikel. Het belangrijkste is dat de landingspagina van de Call-to-Action aansluit bij de beleving van de bezoeker op dat moment. Is deze net nieuw? Verwijs hem/haar naar interessante informatie waarvoor geen e-mailadres nodig is zoals de blogartikelen of productpagina’s. Heeft de bezoeker al je producten uitvoerig bekeken? Biedt dan een CTA met invulformulier aan. Dit past binnen het proces naar de omvorming tot klant.

4. Veranderen is moeilijk

Heb je na het lezen van bovenstaande fouten het gevoel dat er wat verbeterd moet worden aan je CTA’s en heb je het telefoonnummer van de IT genie binnen je onderneming al opgezocht? Dan ben je toe aan uitleg van de vierde fout, namelijk dat het veranderen van CTA’s moeilijk is. Als het aanpassen van CTA’s in jouw ogen een moeilijke klus is, kan het verstandig zijn een versimpeling van de technologie achter je website door te voeren. Voor het beste resultaat van je CTA’s zul je zelf het gehele proces van ontwerpen, testen, analyseren en weer veranderen onder de knie moeten hebben. Zo breng je de interpretaties als gevolg van het testen snel in de praktijk en verlies je het inzicht in de omvorming van bezoeker tot promotor niet.

Wil je meer weten over Inbound Marketing?

Download de whitepaper