Wat is het verschil tussen Growth Driven Design en conversieoptimalisatie (CRO)?

Growth Driven Design en conversieoptimalisatie, is dat niet hetzelfde? Er zijn veel overeenkomsten tussen de twee, maar wat zijn dan de verschillen? In onderstaande blog leg ik je uit wat nou precies het verschil is tussen Growth Driven Design en conversieoptimalisatie en wat de beste keuze is voor jou wanneer je je B2B website wil optimaliseren. Benieuwd of GDD past bij jouw bedrijf? Start de scan

Conversieoptimalisatie

Bij conversieoptimalisatie analyseer je of je website converteert of juist niet. Onder een conversie verstaan we bijvoorbeeld:

  • Het invullen van een contactformulier
  • Een nieuwsbrief inschrijving
  • Het aanvragen van een offerte

Conversieoptimalisatie hoeft niet eenmalig te zijn, het kan een continue proces zijn waarin je onderzoekt, analyseert, test en optimaliseert. Meer over conversieoptimalisatie lees je in onze blog wat is conversie-optimalisatie?

Growth Driven Design

Growth Driven Design gaat verder dan alleen conversieoptimalisatie. Bij Growth Driven Design (GDD) ga je een intensief proces in om in fases de website te redesignen met conversieoptimalisatie als boventoon. Je pakt niet direct alles in één keer aan, maar doet dit in korte sprints. Door te kijken wat de meeste groei oplevert, bepaal je wat je in de volgende sprint aanpakt. Een Growth Driven Design traject is nooit klaar, daarom is het van belang dat je de GDD strategie als bedrijf tot je neemt.

Het verschil tussen Growth Driven Design en conversieoptimalisatie

Het grote verschil tussen Growth Driven Design en conversieoptimalisatie? Conversieoptimalisatie is een onderdeel van Growth Driven Design. Bij Growth Driven Design pak je stap voor stap de complete website aan, terwijl je bij conversieoptimalisatie alleen naar de conversies kijkt.

Kiezen voor Growth Driven Design of conversieoptimalisatie?

Je wil je website optimaliseren, wanneer kies je dan voor Growth Driven Design en wanneer voor conversieoptimalisatie? Beide opties verbeteren je site, maar welke werkwijze is het meest geschikt voor jouw website:

Conversieoptimalisatie Growth Driven Design
Je website is geen belangrijk onderdeel voor je marketinguitingen Je website is een belangrijke aanvulling op je product of dienst
Je publiceert weinig nieuwe content Je publiceert regelmatig nieuwe content
Je wil je huidige site op korte termijn optimaliseren Je hebt ruimte om je website continue te blijven verbeteren


Ook wanneer je website op de schop gaat of je al werkt met de inbound strategie, is GDD een goede overweging om je website continue te verbeteren.

Meer weten over Growth Driven Design?

Benieuwd of Growth Driven Design geschikt is voor jouw website? Start de website scan!