Waarom webinars mislukken [deel 2]

Waarom Webinars mislukken

Depositphotos_17651111_xsIn mijn vorige blog deelde ik de eerste vijf redenen waarom webinars mislukken. Zaken als een oninteressant onderwerp, een onhandig tijdstip en een gebrekkig platform kwamen toen onder andere voorbij. Zoals beloofd deel ik in dit blog nog vijf andere redenen met je.

Op naar succesvolle webinars!

1. Geen generale repetitie

‘Een slechte generale is een goede repetitie’, zeggen mensen wel eens. Tijdens een generale repetitie kun je nog eens goed bekijken hoe je de webinar precies wilt aanpakken en wat eventueel beter kan. Fouten maken is nu nog geen probleem, tijdens de echte webinar wel. Voorkom een onprofessionele indruk en bereid je goed voor. Ik raad je aan om altijd (1 of 2 dagen) van te voren te oefenen, ook als je een ervaren webinar expert bent. Laat de presentatie ook door iemand anders checken en bedenk welke vragen je zou kunnen verwachten.

2. Geen reminder

De meeste agenda’s zijn tegenwoordig overvol, die van jouw webinar deelnemers waarschijnlijk ook. De kans dat een webinar over het hoofd wordt gezien of niet wordt genoteerd is dus zeker aanwezig. Door een reminder te sturen, herinner je de deelnemers nog eens aan de webinar. Stuur ongeveer een week van te voren een e-mail met alle informatie. Hierbij werkt het goed om nog een leuke afbeelding of tekst toe te voegen om mensen te enthousiasmeren. Op de dag van de webinar zelf is het belangrijk om een e-mail te sturen met een directe link naar de webinar.

3. Starten op het verkeerde tijdstip

Als je de deelnemers laat weten dat de webinar om 16 uur start, begin dan ook daadwerkelijk op dat tijdstip. Niet vroeger en zeker niet later. Wees je ervan bewust dat de tijd van mensen schaars is en ze deze goed willen benutten (en dus niet met wachten!).

4. Geen interactie

Het voordeel van een live event is dat je interactie met je deelnemers kunt creëren. Maak hier dan ook gebruik van! Zorg ervoor dat je de gesprekken in goede banen leidt en het geen rommeltje wordt. Ook kun je overwegen om een chatfunctie te gebruiken voor het stellen van vragen. Enkele tips voor na de webinar:

  • Stuur een poll of quiz met betrekking tot een onderwerp uit de webinar;
  • Bedenk en communiceer een hashtag zodat mensen verder kunnen praten op social media of daar hun mening kunnen geven over de webinar;
  • Schrijf een blogartikel over de webinar en behandel de meest gestelde vraag erin. Dit is ook een ideaal moment om de volgende webinar te promoten;
  • Bedank de deelnemers (zie volgende punt).

5. Geen bedankje

Na de webinar is het belangrijk om de aanwezige deelnemers te bedanken. Laat merken dat je het waardeert dat iedereen de tijd heeft genomen om de webinar bij te wonen. Dit is meteen een goed engagement-moment. Stuur de presentatie van de webinar na en voeg daaraan iets interessants toe in het kader van het besproken onderwerp. Denk aan een handige checklist of waardevol e-book. Zo kun je meteen checken hoe geïnteresseerd mensen daadwerkelijk zijn.

Inspiratie & extra tips

Het organiseren van een webinar is niet moeilijk en kan veel opleveren. Probeer de punten uit dit tweedelige blog in je achter hoofd te houden. En… ga ervoor!
Heb je behoefte aan meer tips en inspiratie? Neem dan eens een kijkje in de HubSpot Marketing Library waar je veel on demand webinars vindt.