Wanneer kun je het beste zakelijke berichten plaatsen op social media?

Inbound Marketing

social media gebruikWanneer je als marketing manager veel tijd besteedt aan het creëren van goede content en het vinden van leuke artikelen om te delen, wil je natuurlijk ook dat die content goed bekeken wordt. Hoewel de kwaliteit van de content van belang is voor de waardering en het aantal keren dat een bericht geliked, geretweet of gedeeld wordt, spelen ook andere factoren een rol. Zo blijken er grote verschillen te bestaan in dagen en tijdstippen waarop berichten goed, dan wel niet goed, worden bekeken.

In dit artikel zet ik de meest gunstige dagen en tijdstippen op een rijtje voor het plaatsen van berichten op Facebook, Twitter en Pinterest.

Tijdstippen

Bij verschillende social media kanalen zien we verschillende gunstige en ongunstige tijdstippen om berichten te plaatsen:

Kanaal

Beste tijdstip

Slechtste tijdstip

Twitter

Tussen 19.00 en 21.00 uur

Tussen 15.00 en 17.00 uur

Facebook

Tussen 18.00 en 20.00 uur

Tussen 14.00 uur en 17.00 uur

LinkedIn

Tussen 18.00 en 20.00 uur 

Tussen 14.00 uur en 16.00 uur

Pinterest

Elke dag om 22.00

Om 14.00 uur en om 17.00 uur

Instagram

Tussen 18.00 en 20.00 uur 

Tussen 15.00 uur en 17.00 uur

Bron

Over het algemeen blijkt het in de avond dus goed te werken. Bij de genoemde tijdstippen moet ik wel vermelden dat het niet gaat om de piektijden van de kanalen, maar om de meest gunstige tijdstippen om iets te plaatsen. Piektijden zijn qua concurrentie namelijk minder gunstig, want hoewel er veel actieve bezoekers zijn, is er ook te veel concurrentie van andere gebruikers.

Dagen

Het is niet alleen van belang om rekening te houden met de tijdstippen, maar ook met de dagen waarop je iets plaatst. Er bestaan grote verschillen in de effectiviteit van dagen binnen en tussen de verschillende social media kanalen.

  • Twitter

Bij Twitter is het het meest effectief om op dinsdag, woensdag of donderdag te posten. Op dinsdag tussen 19.00 uur en 21.00 uur en op woensdag en donderdag om 12.00 uur.

  • Facebook

Op Facebook kun je het beste op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 18.00 uur en 20.00 uur posten en op woensdag om 12.00 uur.

  • Pinterest

Op Pinterest kunnen afbeeldingen en andere content iedere dag om 22.00 uur gedeeld worden.

  • Instagram

Op Instagram kun je het beste op vrijdag om 12.00 uur, op donderdag tussen 18.00 uur en 20.00 uur en op woensdag om 12.00 uur content delen.

Uit deze cijfers blijkt dus dat elk social media kanaal zijn eigen kenmerken heeft. Wanneer je rekening houdt met deze kenmerken en de wensen en interesses van de gebruikers, kun je zorgen voor meer interactie.

Wil je meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!


Fotocredit