Wat is een goede blog en hoe begin je er een?

Inbound Marketing

pexels-photo-459688.jpegBlogs zijn niet meer weg te denken uit de online wereld. Of je nu een persoonlijk blog hebt die zich op een passie of hobby concentreert of een branchegerelateerde blog zoals een marketingblog: ze zijn allemaal op invloedrijk op hun eigen manier. De laatste jaren heeft het bloggen bij vele bedrijven dan ook een plek veroverd in hun content marketingstrategie. Het is dé manier om contact te leggen met potentiële klanten en om huidige klanten betrokken te houden. Wat is een goede blog? In dit blogartikel lees je alles wat je nog niet wist over bloggen. We bespreken de geschiedenis van de blog, laten de impact van bloggen zien en geven je tips voor de perfecte blog.  

Wat is een goede blog?

Het lijkt een open deur, toch gaan we het nog even uitleggen. In januari 1995 werd er voor het eerst een blog gemaakt door Justin Hall. Justin noemde zijn blog een ‘persoonlijke site’. Pas in 1999 won de term ‘blog’ het aan populariteit.  Maar het blog zoals we het nu kennen, is meer dan een persoonlijk dagboek op het internet. Blogs hebben een plek veroverd in de top 5 van de meest betrouwbare informatiebronnen op het internet. Ze vormen daarmee een belangrijk onderdeel van de online technische structuur van het informatietijdperk. In 1999 waren er 23 blogs op het internet te vinden. Tegenwoordig zijn dat er 1,5 miljard Individuen, kleine bedrijven maar ook grote ondernemingen maken deel uit van de blog community. Bedrijven kunnen nu op elk gewenst moment informatie delen. Zo kunnen zij trends signaleren en op hun eigen blog combineren met hun eigen invalshoeken. Het achterliggende idee hiervan is dat bedrijven kunnen laten zien dat zij dé kenner zijn in de branche. Met bloggen bouw je dus autoriteit op. Niet alleen in bij de lezer maar ook bij Google. Dit geldt overigens alleen als je waardevolle informatie biedt.

De impact van bloggen

Dat bloggen effectief is, blijkt wel uit de cijfers. Wanneer bedrijven voor langere tijd bloggen, zien zij gemiddeld een stijging van 55 procent in websitebezoek. Geen wonder dat bloggen zo populair is! We zetten alle feitjes over bloggen even op een rij. Bloggen blijkt ook nog eens heel goed voor de ROI. Bedrijven die bloggen, ontvangen 97 procent meer clicks naar hun website. 70 procent van de brand awareness bij klanten komt door het lezen van artikelen in plaats van advertenties. 94 procent van de mensen die blogs deelt doet dat om andere mensen te helpen. Hoe frequenter bedrijven bloggen, des te beter de resultaten zijn. Natuurlijk kunnen oude blogs ook geüpdatet worden. 49 procent van de bloggers doet er meer dan zes uur over om een blog te schrijven. De gemiddelde lengte van een blogpost is 1142 woorden. En omdat marketeers het steeds drukker krijgen, gebeurt het vaker dat zij oude blogartikelen aanpassen en opnieuw op social media delen. 74% procent van de bloggers die oude blogartikelen updatet, geeft aan dat zij hogere resultaten behalen.

De perfecte blog

De perfect blog bestaat niet. Wel zijn er een paar richtlijnen om een goede blogpost te schrijven. Zorg ervoor dat je blogtitel een echte eyecatcher is, zodat de lezer nieuwsgierig wordt. Een titel met zes tot dertien woorden levert het meeste verkeer op. Bovendien moet je blog er goed uitzien op zowel je laptop, tablet als op je mobiel. 47 procent van de bezoekers wil graag dat een website binnen twee seconden is geladen. Wil je gebruik maken van quotes? Kies er dan voor om deze in het midden van de pagina te plaatsen. Paragrafen kun je links uitlijnen (aligneren). Titels en subtitels kun je aangeven met headers. De blogtitel is H1 en de tussenkoppen H2. Let hierop, want Google herkent deze headers. Goed gebruik van H1 en H2 headers zorgt naast meer structuur dus ook voor een betere vindbaarheid. Lezers vinden het daarnaast fijn om van tevoren te weten waar het blog over gaat. Maak je blogpost aantrekkelijk door afbeeldingen. Dit schept wat ruimte tussen de paragrafen en zorgt voor meer verkeer. Blogs met afbeeldingen krijgen maar liefst 94 procent meer views.

Wil je na het lezen van dit blog meer weten over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!

 

Bron