Weerstand tegen beïnvloeding verminderen met Inbound Marketing

Inbound Marketing

Depositphotos_18538347_xsJe kunt er eigenlijk niet omheen... op de televisie, in de krant of in een tijdschrift word je continu overladen met advertenties. Advertenties met prachtige foto’s van gloednieuwe producten of reclames met irritante deuntjes die niet meer uit je hoofd gaan. Je komt ze steeds weer tegen terwijl je eigenlijk behoefte had aan een leuk programma of interessant artikel. Daar komt bij dat de producten of diensten die het betreffende medium laat zien je niet interesseren. Je ergert je aan het feit dat je zo niet toekomt aan de dingen waarvoor je dergelijke media gebruikt, zoals ontspannen of wijzer worden. Zo bouw je al snel weerstand op tegen de advertenties en adverteerders. Soms ben je best bereid om op zoek te gaan naar producten of diensten die anderen je aanbieden, maar dan wel op het moment dat je hier zelf behoefte aan hebt.

Hou het beeld wat ik hierboven schets even vast en draai het vervolgens om naar de situatie waarin jij de aanbieder bent. Wat zijn jouw strategieën om te voorkomen dat je doelgroep weerstand tegen je opbouwt? Lees in dit blog meer over het verminderen van weerstand tegen beïnvloeding aan de hand van twee strategieën.

Televisie kijkers, krantlezers of internetgebruikers zoeken hun favoriete media op met een reden. Vaak is dit ter ontspanning of omdat zij informatie zoeken, maar niet omdat ze de laatste stand van zaken wat adverteermogelijkheden betreft willen ervaren. Als aanbieder realiseerde je je dit waarschijnlijk al, maar misschien vind je het lastig hier effectief op in te spelen. Wetenschappelijke bronnen benoemen twee weerstandverlagende strategieën die zeer nuttig kunnen zijn voor moderne ondernemers en hun marketeers.

Omega strategie

De Omega strategie focust zich op het verkleinen van ‘avoidance’ motieven. Oftewel hetgeen wat mensen ergens van weerhoudt uitschakelen of verzwakken. Hier zijn verschillende tactieken voor. Denk bijvoorbeeld aan ‘even-a-penny-will-help’, ‘door-in-the-face’, ‘foot-in-the-door’ en ‘koop nu, betaal later’. Deze tactieken zijn erop uit de doelgroep over te halen om iets kleins te kiezen zodat ze zich pas later aan iets groters binden. Het schrikt mensen af als ze ergens een groot bedrag voor moeten neerleggen of in één keer veel informatie moeten afstaan. Daarom kunnen deze Omega tactieken in sommige situaties zeer effectief zijn.

Toch geldt de effectiviteit van de Omega strategie niet voor alle manieren waarop je als aanbieder je product of dienst adverteert. Wil je je doelgroep liever bereiken door iets aantrekkelijker te maken in plaats van iets minder afstotend te maken? Misschien kun je dan beter de Alpha strategie overwegen.

Alpha strategie 

In tegenstelling tot de Omega strategie richt de Alpha strategie zich op het versterken van ‘approach’ motieven. Dit wil zeggen dat je de boodschap aantrekkelijker maakt om zo datgene wat mensen stimuleert om iets te doen, te versterken. Zoals ik in het begin van dit blog al schreef: mensen zijn echt wel bereid om op zoek te gaan naar producten of diensten zodra ze hier behoefte aan hebben. Als aanbieder is het interessant jezelf te laten zien op het moment dat jouw doelgroep deze fase bereikt. Maak je boodschap aantrekkelijk door hen de informatie te geven die ze zoeken en ze niet meteen met een aanbieding af te stoten. Je versterkt de stimulans extra door te verwijzen naar meer informatie over het onderwerp en ze hiermee indirect te binden aan je onderneming. Inbound Marketing is een voorbeeld van een moderne marketing techniek die op de Alpha strategie inspeelt.

Wil je graag meer lezen over Inbound Marketing? Download dan ons whitepaper!