5 AI tools voor zoekmachine optimalisatie

Goed scoren in zoekmachines is nog steeds goud waard, en daarom kan geen enkele online marketingstrategie nog zonder zoekmachine optimalisatie (SEO). Tegelijkertijd verandert AI radicaal de manier waarop we onze SEO-werkzaamheden uitvoeren. Zo kunnen AI-tools een lijst met zoekwoorden maken, zoekwoorden thematisch ordenen in een sitestructuur en jouw content afstemmen op de zoekintentie (en dit is nog maar een tipje van de sluier).

In deze blog behandelen wij vijf slimme AI-tools die jouw SEO-strategie een boost geven.

AI Tool 1: Semrush Keyword Magic Tool

Semrush biedt een geavanceerde AI zoekwoorden tool waarin je niet alleen standaard zoekwoordenstatistieken kunt vinden zoals het zoekvolume en keyword difficulty (KD), maar ook informatie over de zoekintentie, suggesties voor long-tail zoekwoorden en veelgestelde vragen rondom het onderwerp. Wanneer je klikt op een zoekwoord, zie je precies welke SERP het beste rankt in de zoekmachine en kan je doorklikken naar de pagina om te zien hoe het is opgebouwd. Zo krijg je een beter beeld van de content waar jij je op moet focussen om hoger in de zoekmachine te komen. Daarbij heeft Semrush ook een SEO Writing Assistant om jouw teksten te redigeren en optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Semrush Keyword Magic Tool

AI Tool 2: ChatGPT

ChatGPT kan jouw SEO-werkzaamheden op diverse manieren bijstaan. Denk bijvoorbeeld aan het thematisch ordenen van je zoekwoorden aan de hand van een datastructuur. Zoekmachines zoals Google beoordelen jouw pagina’s namelijk op thematische relevantie en de volledigheid van jouw content. Bovendien ontdek je hiermee ook of er nog iets ontbreekt aan jouw huidige content.

Tip: voer de volgende prompt in: "Geef me een lijst in een tabel met de ontologieën rond [JOUW ZOEKWOORD] (met subcategorieën)."

table ontologies

Extra tip: zoek vervolgens in het zijpaneel naar ‘AI diagram designer’. Deze GPT kan jouw tabel in een mindmap of diagram plaatsen. Kopieer jouw tabel en voer een simpel prompt in zoals: "Maak een mindmap van onderstaande tabel [KOPIE TABEL]."

Je krijgt dan onderstaande output.

Bicycle ontology

ChatGPT kan je ook helpen met het conceptualiseren van nieuwe SEO-pagina’s. Maak bijvoorbeeld een outline voor een SEO-pagina, met als prompt: "Maak een outline voor een SEO pillar pagina met titel en subtitels van [JOUW ZOEKWOORD]. Geef ook mogelijkheden weer voor de plaatsing van gerelateerde zoekwoorden."

SEO pillar pagina

AI Tool 3: HubSpot Content Assistent

Ook in HubSpot kan je gebruikmaken van diverse AI tools. Een voorbeeld is de Content Assistent waarmee je je content kan herschrijven of optimaliseren voor zoekmachines. Pas hiermee de teksten van jouw blogs, landingspagina’s, website pagina’s, e-mails en social berichten aan. Je kunt ook afbeeldingen en audio genereren van blogartikelen en paginatitels en meta beschrijvingen toevoegen met de Content Assistent. De Content Assistent is een handige tool voor wanneer jij jouw content op diverse manieren wilt aanbieden of op zoek bent naar de juiste tone of voice. Let op: controleer de AI-gegenereerde tekst wel altijd eerst op fouten en integreer het met een handgeschreven tekst voordat je de content publiceert!

AI meta beschrijving-1AI Meta beschrijving

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AI Tool 4: ChatSpot

ChatSpot is de AI-Chat tool van HubSpot en heeft diverse prompts al standaard ingeladen. Het voordeel van ChatSpot is dat je data direct uit jouw CRM kunt halen. Onder het kopje ‘marketing’ zie je een reeks prompts die ook kunnen worden gebruikt voor SEO doeleinden. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Genereer een blogpost en titel over [ONDERWERP]. (Gebruik hiervoor het prompt dat al is geladen in ChatSpot.)
  • Genereer een B2B buyer profiel voor [NAAM BEDRIJF]. (Gebruik hiervoor het prompt dat al is geladen in ChatSpot.)
  • Onderzoek de huidige SEO-concurrenten van [NAAM BEDRIJF].
  • Vind zoekopdrachten waarmee websitebezoekers [JOUW WEBSITE] vinden.
  • Vind vragen die worden gesteld gerelateerd aan [ONDERWERP].
  • Toon mij een diagram/tabel van de contacten die wekelijks ontstaan via organisch zoeken.

chatspot prompt templates-1

AI Tool 5: Synthesia

Zoekmachines belonen jouw pagina’s ook als zij multimedia content bevatten. In Synthesia kan je AI-gegenereerde video’s maken met een levensechte avatar. Zie dit als een uitbreiding op je SEO-strategie: maak video’s van jouw bestaande content en plaats goed presterende video’s op YouTube. Op deze manier verbeter je jouw vindbaarheid en optimaliseer je het verkeer op je pagina’s. Niet alleen met Synthesia, maar ook met bijvoorbeeld HeyGen kan je multimedia content maken.

Synthesia

Wil je meer weten over AI voor SEO?

Reserveer jouw plek voor de HubSpot AI training van Vet Digital Academy! In één dag leer je alles over HubSpot en AI, en ontdek jij hoe je jouw marketing- en salesprocessen hierop kunt afstemmen.