6 best practices om voicemail bij sales te gebruiken

best practices voicemail met sales

Inbound_Sales_Voicemail.jpegToen ik begon met Business Development was eigenlijk alles nieuw en spannend. De eerste keer bellen met een onbekende: weet hij niet veel meer over Moderne B2B Marketing dan ik? Zitten mensen wel te wachten op mijn telefoontje? Kan ik wel echt helpen? Vragen die na veel gesprekken plaatsmaken voor vertrouwen – gelukkig. Vervolgens kwam ik iets tegen dat niet per se nieuw was, maar voor mij wel: voicemail. Het achterlaten van een voicemail voelde voor mij als onnodig en ongemakkelijk. Zelf ging ik er altijd vanuit dat ik wel werd teruggebeld of een berichtje via Whatsapp zou ontvangen. De voicemails die ik wel binnenkrijg bevatten een hoop onduidelijke geluiden: weer iemand die vergeten is op tijd op te hangen. Kortom geen enkele ervaring met het achterlaten van gesproken berichten en zakelijk gezien al helemaal niet. Begin deze zomer kreeg ik de kans om mee te doen met de Pipeline Generation Bootcamp van HubSpot. In het eerste gesprek over de inhoud van de bootcamp kwam naar voren hoe belangrijk voicemail was. En daarover vertel ik je graag meer in dit artikel.

Eerste ervaring met voicemail bij sales in het bedrijfsleven

Mijn eerste ervaring met voicemail in het bedrijfsleven kwam voort uit mijn eigen onwetendheid. Dat ik mijn voicemail niet gebruik, betekent natuurlijk niet dat anderen er ook zo over denken. Zo verzette een potentiële klant onze afspraak via een voicemailbericht. Deze had ik niet afgeluisterd en wist van niets. Gelukkig was de afspraak telefonisch, dus bleef de schade beperkt. Hierdoor kwam ik wel tot de conclusie dat het in het bedrijfsleven gebruikelijk is om een voicemailbericht achter te laten. Naast het feit dat het veel gebruikt wordt, is het ook een extra manier om je te onderscheiden. Na interessante presentaties, rollenspellen en discussies zijn na de Pipeline Generation Bootcamp van Dan Tyre mijn voicemail skills veel sterker geworden. De belangrijkste ervaringen heb ik voor je op een rijtje gezet.

Best practice #1: bepaal een doel voor je voicemail

Voor de meeste inbound sales reps die B2B werken, is het doel van een voicemail om teruggebeld te worden. Mijn ervaring is dat dit maar sporadisch gebeurt. Misschien is het dus verstandig om je verwachtingen bij te stellen. Dat een lead niet terugbelt na jouw voicemail wil echt niet zeggen dat je iets niet goed hebt gedaan. Beslissers krijgen een enorme hoeveelheid e-mails, telefoontjes en voicemails van mensen die hen iets proberen te verkopen. Over het algemeen zal een beslisser geen tijd en zin hebben om te reageren op iemand die ze niet kennen. Dus het is niet vreemd dat ze niet direct terugbellen, het zegt niets over de interesse in jouw dienst of product.

Sales_Voicemail_tips.jpeg

Best practice #2: laat niet bij iedere poging een voicemail achter

Persoonlijk vind ik het niet prettig als mensen bij ieder telefoontje een voicemail achterlaten. Zeker als iemand meerdere dagen achter elkaar belt. Beslis voor jezelf na hoeveel keer bellen je een voicemail achterlaat. Wissel dat af met een mailtje, een uitnodiging via LinkedIn of zelfs even niets.

Best practice #3: stop met verkopen en start met helpen

Deze geldt voor alle inbound marketing en inbound sales uitingen en dus ook voor voicemail. Het heeft wat mij betreft weinig zin om iemand te vragen “Wil jij graag 40 leads per maand scoren?”. Ook beginnen met de tekst “Ik ben Dirk van bedrijf X en ik wil graag een afspraak maken om te praten over Y” is niet meer van deze tijd. Denk daarom na over de insteek van je bericht. Begin met de aanleiding waarom je contact probeert te leggen. Wanneer je gebruik maakt van Moderne B2B Marketing technieken kan het je bijvoorbeeld zijn opgevallen dat iemand veel informatie heeft opgezocht over een bepaald onderwerp, hier kun je op inspelen.

Vertel vervolgens wat je opviel aan de website/het bedrijf/het merk/de producten en wat je hebt gedaan. Heb je bijvoorbeeld een blog gedeeld? De link verzonden naar een kennis die wellicht interesse heeft? Uiteindelijk geef je aan dat je wat tips hebt over het onderwerp waarover je hiervoor hebt gepraat. Het vergt zeker wat werk voorafgaand aan het eerste contact. In deze tijd lijkt het mij ook niet meer dan normaal dat je weet met wie je praat en waarmee je hem of haar kunt helpen.

Best practice #4: blijf oefenen tot het écht niet meer ongemakkelijk is

Je eerste salesgesprek voelde waarschijnlijk ongemakkelijk aan. Dat is met voicemail niet anders. Voor beiden heb ik maar één tip: gewoon doen! Natuurlijk is voorbereiden, inlezen of training hartstikke goed maar uiteindelijk is het een kwestie van meters maken. Zorg dat je aan de telefoon zit en maak het je eigen. Het kan helpen om de gesprekken op te nemen en terug te luisteren. Weet je niet wat er fout ging? Vraag dan een ervaren collega om mee te luisteren!

Best practice #5: blijf variëren in de berichten die je achterlaat

Het is verleidelijk om iedere keer hetzelfde type bericht achterlaten. Je hebt tenslotte een goed verhaal achtergelaten de eerste keer. Je gaat er al gauw vanuit dat degene die je probeerde bellen dit nog niet heeft gehoord, want je bent immers nog niet teruggebeld. Grote kans dat dat deze lead het bericht toch wel heeft gehoord maar geen tijd heeft om terug te bellen. Zorg dus dat je een volgende keer een ander bericht achterlaat. Denk hierbij aan nieuwe tips, een andere insteek waarom je belt zoals een gebeurtenis bij het bedrijf waar hij/zij werkt.

Best practice #6: hou zelf de verantwoordelijkheid over het terugbellen

Het is eigenlijk een gewoonte om te vragen of iemand terug wil bellen aan het einde van een voicemailbericht. Dan Tyre gaf mij tijdens de Pipeline Generation Bootcamp de tip om het om te draaien. Je zegt bijvoorbeeld: “Volgende week zal ik nog het nogmaals proberen, als je in de tussentijd contact op wilt nemen kan dat op het nummer X”. Door direct aan te geven dat prospect zelf niets hoeft te doen laat je zien dat jij nogmaals de moeite neemt.

Heb jij nog tips voor een ijzersterk voicemailbericht? Of ben je weleens helemaal vastgelopen bij het inspreken? Laat mij weten hoe jij omgaat met voicemail in een verkoopproces in een reactie.