7 make-over tips om nieuwe leads te genereren

7 make-over tips om nieuwe leads te genereren

We staan aan het begin van de drukke maand december. Een maand met veel cadeautjes, veel eten en ook veel goede voornemens voor het nieuwe jaar. Die goede voornemens hebben vaak betrekking op je privé leven; in mijn geval meer sporten, meer genieten van wat je al hebt en meer reizen. Maar kijk ook eens naar je leven als marketeer. Welke goede voornemens zorgen voor een ‘boost’ in je leadgeneratie?


1) Vervang oude CTA’s met CTA’s met nieuwe content

Hoe goed je CTA's (call-to-action) ook werken, over een tijdje genereren ze steeds minder leads. Maak jij steeds gebruik van het zelfde rijtje CTA’s dan is het een goed idee om deze aan te vullen met frisse nieuwe downloadbare content. Op deze wijze zal je weer nieuwe leads genereren.

2) Doe de A/B Test

Hoe de CTA is vormgegeven, het design, is ook van invloed op het clickgedrag. Gebruik eens een andere kleur, beeld of tekst in je button (behoud hetzelfde contentoffer) en vergelijk deze verschillende buttons met elkaar via de A/B test in je marketing automation tool. Alleen op deze manier kom je er achter welk design het meest aanspreekt.

3) Varieer de plaatsing van de CTA

Normaliter plaats je de CTA onder aan je blog, maar wellicht is dat voor jouw doelgroep niet de meest ideale positie. Experimenteer en plaats je CTA eens in de side-bar zodat deze zichtbaar is ‘above the fold’. Of creëer twee side-bars. Probeer het eens en zie wat het beste voor jouw doelgroep werkt.

4) Optimaliseer je landingspagina’s

Stel, je hebt geweldige CTA’s en er wordt driftig op geklikt, maar daar blijft het bij. Ze komen niet verder dan het bekijken van de landing page en converteren niet naar een lead. Wat nu? Neem dan je de tekst en opmaak van je landingspagina eens onder de loep. Want als ze wel je blog lezen, op de CTA klikken maar vervolgens geen gegevens achterlaten dan zijn al je inspanningen voor niets geweest. Analyseer en experimenteer en kijk wat het beste werkt. Hier alvast een snelle tip: zorg ervoor dat je CTA in lijn ligt met de landingspagina. Beloof je op de CTA één ding, maar lees op je de landingspagina wat anders, dan is dit verwarrend en haakt de bezoeker af.

5) Trek meer traffic naar je blog

Heb je een zeker plateau bereikt? Probeer dan eens nieuwe bezoekers naar de blog te verleiden. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een samenwerking aan te gaan met een mediapartner en je beschikbaar stellen als gastblogger. Een andere manier is om meer social media accounts te koppelen waarlangs je blogs worden gepromoot.

6) Ga meer bloggen

Ik weet het, telkens nieuwe relevante blogs schrijven is een hele opgave. Maar het loont om hier tijd in te steken. Uit onderzoek blijkt dat de blogfrequentie van invloed is op je lead generatie. Bedrijven die hun frequentie verhogen van 3-5 naar 8-10 keer per maand zien het aantal leads verdubbelen. Eigenlijk is het ook wel logisch, want hoe meer content er is, hoe meer redenen er zijn om content te downloaden.

7) Verhoog je aantal blog abonnees

Niet iedereen die je blog leest is ook abonnee. Probeer deze toevallige bezoekers te verleiden om zich op je blog te abonneren. Op deze wijze creëer je fans en ambassadeurs die jouw blogs gaan delen met hun achterban. Dit zijn potentiele nieuwe bezoekers!