Alles wat je moet weten over de HubSpot Analytics Tools update

Alles wat je moet weten over de HubSpot Analytics Tools updateAantonen wat marketingactiviteiten opleveren: het is een van de grootste uitdagingen van de moderne marketeer. Niet alleen omdat het management wil weten waar het budget aan opgaat, maar ook omdat sales de beste leads op hun bordje wil. Maar hoe rapporteer je nu slim en welke tools helpen je daarbij? HubSpot heeft allerlei analytics tools en sinds de update een aantal weken geleden is daar veel in veranderd. In dit blog vertel ik over die veranderingen en hoe de nieuwe tools jou helpen een beter beeld te krijgen van je prestaties.


Het basis marketingrapport

Ieder modern marketing rapport bevat volgens mij een aantal vaste onderdelen. Denk aan het aantal bezoekers op de website, waar zij precies vandaan komen, de best (en slechtst) presterende pagina's, conversieratio's van je landingspagina's en een lijstje met nieuwe leads. Gratis tools als Google Analytics geven je al veel inzicht in deze zaken, maar uitgebreidere tools zoals marketing automation platform HubSpot laten je zien dat er veel meer te zeggen valt over de prestaties van je marketingactiviteiten.

Hoe presteert het gehele conversiepad bijvoorbeeld? Welke campagnes leveren klanten op en hoeveel dan? En heb je dat te danken aan je mailings, social media activiteiten of overtuigende blogs? Daarnaast biedt een automation platform de mogelijkheid om al je externe kanalen te koppelen zoals advertentieplatformen, enquête tools, apps en chat tools. Dat klinkt allemaal fantastisch, maar wat blijft ervan over ná de update?


De oude situatie

Als je al een tijdje HubSpot gebruiker bent, dat wil zeggen voordat de update plaatsvond, herken je de volgende rapportage mogelijkheden vast:

  • Standaard reports maken: snel inzicht in een aantal belangrijke statistieken, zoals aantal bezoekers afgelopen maand of het aantal leads afgelopen jaar.
  • Keyword tool: bekijken hoe je website presteert in Google, voor welke keywords je hoog staat en welke keywords je veel bezoekers oplevert.
  • Competitor ranking: hoe presteert jouw website ten opzichte van die van je concurrenten? Op welke onderwerpen kun je ze mogelijk voorbij streven?
  • Page performance: hier krijg je een snel overzicht van de prestaties van specifieke pagina's en hoe je deze kan optimaliseren om beter te presteren.

De keyword tool, competitor analyse en page performance verdwijnen vanaf 31 mei 2018 en worden al niet meer toegevoegd in accounts die nu aangemaakt worden. Dat is best jammer, want je haalt hier veel waardevolle informatie uit. Nu kun je deze inzichten uiteraard uit externe tools halen, maar je schaft niet voor niets een all-in-one marketing automation tool aan. Laten we kijken wat ervoor in de plaats komt.


Nieuwe mogelijkheden van HubSpot Analytics Tools

Er verdwijnt dus het een en ander, maar er is ook goed nieuws. Er zijn namelijk wel wat interessante nieuwe mogelijkheden toegevoegd aan HubSpot. Bijvoorbeeld:

  • Traffic analytics: een totaaloverzicht waarin je ziet waar je bezoekers vandaan komen, welke topic clusters (verzameling van keywords rondom één thema) de meeste bezoekers en leads opleveren, hoe pagina's presteren (inclusief diepgaande analyses zoals entrance, bounce en exit ratio's) en hoe dit verdeeld is per campagne.
  • Campaign analytics: welke invloed hebben diverse campagnes op je bezoekers en contacten? Sommige campagnes helpen mogelijk om bezoekers naar je website te trekken, terwijl andere juist de conversie stimuleren. Dit inzicht had je voorheen niet.

De voor- en nadelen van deze update

De nieuwe HubSpot Analytics Tools geven je niet perse meer of minder inzicht, maar bieden je een ander soort informatie. Zo krijg je meer inzicht in de prestaties van pagina's, maar is het lastiger om een snel overzicht te krijgen van pagina's die geoptimaliseerd moeten worden. Je hebt geen inzicht meer in de prestaties van pagina's voor specifieke keywords en hoe ze scoren ten opzichte van concurrenten, maar kan wel zien wat bredere keyword thema's je opleveren. Een voordeel is dat prestaties op campagneniveau een stuk uitgebreider zijn. Een nadeel voor iedereen die gewend was om zijn bezoekersaantallen in visits te meten, is dat deze vanaf nu in sessies gemeten worden. Dit is dan weer een voordeel voor iedereen die Google Analytics gewend was, omdat daarin al sessies getoond worden.


Conclusie?

Deze HubSpot update gaat je marketing analyses veranderen, maar of deze positief of negatief zijn, hangt grotendeels af van jouw reporting wensen. Veel bestaande HubSpot gebruikers zullen de keyword tool en competitor ranking gaan missen en nieuwe manieren moeten zoeken om die inzichten toch te verkrijgen. Maar het is nu wel een stuk makkelijker om de samenhang tussen de diverse pagina's te verbeteren. Zo helpt Hubspot je nog steeds om je website te optimaliseren voor conversie en blijft het gewoon jouw leadgeneratie motor.

Wat vind jij van de Analytics Tools update van HubSpot? Laat het weten in een reactie! Meer weten over de pijlers van de moderne marketing website? Download dan ons ebook hieronder.