Betere vindbaarheid van je website? 4 tips die écht werken 

Betere vindbaarheid van je website? 4 tips die écht werken 

De SEO bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond. Functietitels als ‘SEO specialist’ en ‘Google Guru’ vinden we normaal. Maar wat betekent dat nou eigenlijk, online vindbaarheid? Belangrijker nog: waarom is het voor jou interessant? Ik denk dat het niet nodig is om maandelijks torenhoge bedragen aan Adwords te spenderen (of eigenlijk: doneren), maar dat je eerste stap is om je eigen website onder de loep te nemen. Laat die creditcard nog even in je zak en lees eerst dit blog met 4 tips om de vindbaarheid van je website te vergroten.

Laadtijd verbeteren

De vindbaarheid van je website hangt van ontzettend veel factoren af. Googles algoritmes zijn slechts deels bekend, maar wat we zeker weten is dat ze van meer afhangen dan keywords alleen. Eén van de factoren waar je bijvoorbeeld rekening mee moet houden, is de laadtijd van je website. Onderzoek de volgende factoren eens:

  • De grootte van je afbeeldingen. Een browser heeft veel moeite met het laden van afbeeldingen die groter zijn dan 3 mb. Verklein afbeeldingen dus voordat je ze op de website zet.
  • Inline styling. Hoe gemakkelijk het soms ook is om bepaalde stijlelementen inline aan te passen, beter (en gestructureerder!) is het dit in je css te doen. Inline styling vertraagt namelijk de laadtijd van je website. Zorg ook dat je css en javascripts zo klein mogelijk zijn zodat je verdere vertraging voorkomt.
  • Maak gebruik van browser caching zodat de website sneller laadt wanneer een bezoeker weer terugkomt. De gegevens zijn dan opgeslagen in de browser, zodat deze niet opnieuw geladen te hoeven worden.

Inkoppertje: de SEO essentials

Bij SEO denk je waarschijnlijk direct aan keywords. Die zijn zeker belangrijk. Onderzoeken wat interessant is voor jouw doelgroep en welke exacte termen zij gebruiken, is heel waardevol voor je content. Je raadt het al: er zijn ook nog andere dingen waar Google op let bij de vindbaarheid van je website. Zodat de algoritmes goed hun werk kunnen doen, optimaliseer jij je website hiervoor. Let daarom op:

  • Het gebruik van headers. Dus niet gewoon een kopje dikgedrukt maken, maar de tekst een H1 of H2 tag geven.
  • Titels die niet langer zijn dan 70 karakters. Langere titels worden afgekapt in de zoekresultaten.
  • Je voegt een metabeschrijving toe aan iedere pagina op je website. Als je in Google zoekt, zie je kleine stukjes met een beschrijving onder de titel staan. Dat is jouw metabeschrijving. Eerder mochten deze niet langer zijn dan 160 tekens, maar tegenwoordig raden we aan om deze tussen de 220 en 320 tekens te maken.
  • Zorg dat je een goedwerkende sitemap op jouw website hebt. Klinkt als een open deur, maar maakt ‘m niet minder belangrijk.

Consistentie

Het is tof dat jouw website snel laadt, er gelikt uitziet en overal metabeschrijvingen heeft. Helaas is dit nog geen garantie voor een goede vindbaarheid. Je website heeft namelijk méér content nodig. Alleen een home page, diensten en contact pagina zijn niet voldoende. Je zult het vast wel gemerkt hebben, maar onze gouden tip is: bloggen! Door regelmatig (ja, je moet nu echt een editorial calender bijhouden) nieuwe blogs te plaatsen, geef je jouw website meer body. Je laat ook nog eens zien aan websitebezoekers dat jij dé specialist bent over een bepaald onderwerp. Daarnaast zorg je natuurlijk ook dat je oude pagina’s blijft updaten. Is de content nog relevant en up-to-date? Maak een lijstje van je bestaande websitepagina’s en update er iedere week een paar. Zo komt het vanzelf in je systeem. 

Een website die past bij de tijd

De laatste tips die ik je in dit blog wil geven, hebben te maken met het meegaan met de nieuwste technologie. Zorg dat je teksten leesbaar zijn en geoptimaliseerd voor voice search. Daarnaast schreef ik eerder al over het belang van een SSL certificaat voor je website en natuurlijk let jij erop dat je website responsive is. Google gaat mee met de tijd en daarom zorg jij dat jouw website ook klaar is voor de toekomst!