B2B marketing: 7 tips voor een succesvolle website

Regelmatig heb ik het idee dat B2C-bedrijven hun websites beter onderhouden dan B2B bedrijven . Niet alleen is het design vaak aantrekkelijker, maar ook de content wordt beter bijgehouden. Bovendien lijken grote B2B bedrijven, die verschillende markten met uiteenlopende producten bedienen, vaak moeite te hebben om een overzichtelijke website te creëren. Ieder product of iedere dienst moet zichtbaar zijn op de website, waardoor de website al gauw chaotisch wordt.

Toch wil je als marketing professional bij een B2B-bedrijf natuurlijk zorgen voor een aantrekkelijke en duidelijke website, waarbij de bezoeker eenvoudig kan vinden wat hij zoekt. Maar hoe creëer je zo’n website? In dit artikel geef ik zeven tips voor een succesvolle B2B website.

  1. Doel
    Stap één is het bepalen van jouw doelen: wat wil je bereiken met jouw website? Heeft jouw website puur een informatief doel, is het een middel om jouw ideale klant te boeien en verleiden of is het ook een belangrijk verkoopkanaal? Zorg dat je een helder doel formuleert die je altijd als uitgangspunt kunt gebruiken.
  1. Onderwerpen
    Wanneer gebruikers op het internet zoeken naar informatie, zoeken ze naar onderwerpen en niet naar specifieke producten of bedrijven. Die kennen ze namelijk nog niet. Om goed gevonden te worden, moet je bepalen welke onderwerpen en zoekwoorden gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld goed na over de wakkerligpunten van jouw ideale klant  en bepaal aan de hand daarvan de relevante onderwerpen.
  1. Structuur
    Zorg ervoor dat de structuur van jouw website duidelijk is. Vooral wanneer jouw producten en diensten heel uiteenlopend zijn, moet je goed nadenken over de duidelijkheid en vindbaarheid op jouw site. Is het logisch om alle producten en diensten op één website onder te brengen of zouden meerdere ‘dochterwebsites’ wellicht beter zijn? Bedenk hoe jij zelf te werk gaat als je een website bezoekt; waar wil je bepaalde informatie aantreffen?
  1. Blog
    Een blog is onmisbaar op elke B2B website, omdat je allerlei onderwerpen kunt behandelen die relevant zijn voor je ideale klant en daarmee jouw expertise laat zien. Het voordeel van een blog is dat je stap voor stap de content van je website kunt opbouwen en dat je eenvoudig verschillende onderwerpen kunt behandelen. Bovendien vergroot een blog de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines, met als gevolg meer websiteverkeer.
  1. Up to date
    Zorg ervoor dat jouw website altijd up to date is. Publiceer bijvoorbeeld regelmatig nieuwe nieuwsitems, zoals persberichten en nieuwsflitsen. Veel mensen gebruiken nieuwsitems om te beoordelen of het wel of niet goed gaat met een bedrijf. Vergeet bovendien niet om oude content regelmatig opnieuw te lezen en te verversen. Vaak blijken er hier en daar toch nog spelfouten in te zitten, zijn er teksten die veranderd kunnen worden of zijn er links naar nieuwe content. Geen enkele pagina is ooit af.
  2. Call to action
    Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk informatie en contactgegevens verzamelen van jouw websitebezoekers. Voeg daarom call to action buttons toe aan jouw website, waarmee je de bezoekers verleidt om hun gegevens achter te laten. Hierbij is het wel belangrijk dat je de bezoeker iets biedt, zoals een whitepaper, webinar of e-book. Het moet voor bezoekers namelijk wel de moeite waard zijn om de gegevens achter te laten.

  3. Mobiele website
    Tot slot: jouw desktop website kan nog zo goed zijn, maar wanneer de website niet goed zichtbaar is via een smartphone of tablet, loop je veel ideale klanten mis. Het blijkt namelijk dat veel bezoekers een slechte mobiele website een indicatie vinden dat een bedrijf niet geeft om haar zaken (bron: NOW Nederland). Zorg er daarom voor dat ook jouw mobiele website in orde is. Kijk voor tips voor bijvoorbeeld naar mijn blogartikel over het optimaliseren van mobiele sites.
    Fotocredit