Bepaal jouw ideale klant met HubSpot’s buyer persona tool

Ideale klant bepalen

 

De buyer persona, we hebben er al vaker aandacht aan besteed in onze blogs. Toch merk ik dat bedrijven hun ideale klant niet altijd duidelijk voor ogen hebben als zij met moderne marketing willen starten. Terwijl het wel erg belangrijk is om een persona in gedachte te hebben als je deze strategie wilt gaan uitvoeren. Want van wie wil je dat hij onderdeel uitmaakt van jouw sociale netwerken? Aan wie richt jij jouw blogs? Wie wil jij het allerliefst als klant? Juist! De buyer persona waar je een groot deel van jouw moderne marketingstrategie op baseert. In dit blog laat ik je aan de hand van HubSpot’s buyer persona tool zien hoe je een beeld schept van jouw ideale klant.

Jouw ideale klant

In iedere branche en voor ieder bedrijf verschilt de ideale klant. Als jouw business uniek is, is jouw ideale klant dat waarschijnlijk ook. Als je al een aantal tevreden klanten hebt – en jij bent ook tevreden over hen – dan kun je één van hen als uitgangspunt voor je buyer persona nemen. Startende ondernemers stellen een geheel fictieve identiteit op. 

Persoonlijke rollen

Niet alleen de zakelijke eigenschappen van jouw ideale klant zijn belangrijk, maar zeker ook zijn persoonlijke. De tool in HubSpot laat je deze persoonlijke rollen eerst vaststellen. Een stappenplan:

  1. Stel de demografische gegevens vast
  2. Beschrijf de persoonlijke rollen (ouder, familiemens, karakteristieken)
  3. Stel de educatieve achtergrond vast
  4. Beschrijf de carrière kort

Om het persoonlijke beeld van jouw ideale klant te voltooien geef je diegene een naam. Het liefst een naam die makkelijk te onthouden is. Denk aan: directeur David of sales manager Sanne. Ook is het goed om een foto aan het profiel toevoegen. In Hubspot komt het overzicht van jouw buyer persona’s er zo uit te zien als op de afbeelding.

Zakelijke rollen

Jouw inspanningen op marketingvlak zullen jouw ideale klant vooral in zijn zakelijke rol bereiken. Schets daarom een uitgebreid beeld van het soort bedrijf waarin hij werkt, wat zijn verantwoordelijkheden zijn, welke doelen hij nastreeft en welke uitdagingen hij tegenkomt. Hieronder heb ik een aantal voorbeeldvragen geplaatst die HubSpot onlangs publiceerde op het Marketing blog. Deze vragen helpen je een complete persona te creëren.

  • Wat is de grootte van het bedrijf?
  • Aan wie legt hij verantwoordelijkheid af? En wie doet dat bij hem?
  • Hoe zit een gemiddelde werkdag eruit?
  • Welke kennis heeft hij nodig om zijn werk te kunnen doen?
  • Wanneer is hij succesvol?
  • Wat houdt hem tegen succesvol te zijn?

Interactievoorkeuren

Op basis van de gestelde vragen en het ingevulde profiel (inclusief foto!) heb je een redelijk compleet beeld geschetst van jouw buyer persona. Klus geklaard zou je denken. Maar helaas is dat niet het geval. Want hoe ga jij deze persoon bereiken met jouw social posts, blogs en ebooks? Bedenk voordat je jouw content het internet op stuurt hoe jouw ideale klant het liefst interacteert. Een aantal vragen die jij jezelf kunt stellen zijn:

  • Waar zoekt hij naar nieuwe informatie over zijn branche? (op internet of offline?)
  • Leest hij liever lange publicaties of korte blogartikelen?
  • Hoe interacteert hij met verkopers?
  • Hoe ziet zijn laatste aankoop eruit?

In HubSpot koppel je vervolgens de binnengekomen contacten aan de buyer persona die daar bij past. Zo stroomlijn je jouw inspanningen en maak je successen per persona meetbaar. Op basis van die informatie kun je vervolgens jouw strategie aanpassen.