Het beste CMS om leads te genereren: hoe CMS Hub jouw marketing naar een hoger niveau tilt

Het beste CMS om leads te genereren: hoe CMS Hub jouw marketing naar een hoger niveau tilt

Om jouw marketing doelstellingen en KPI’s te realiseren moet je een continue stroom aan leads genereren. Wist jij dat je in CMS Hub, het CMS van HubSpot, de leadgeneratie automatisch laat verlopen?

In deze blog vertel ik welke CMS Hub functionaliteit bijdraagt aan een continue stroom van leads en hoe je vervolgens de resultaten van jouw leadgeneratie efforts kan aflezen.

HubSpot leadgeneratie formulieren

In HubSpot kan je leads genereren aan de hand van leadgeneratie formulieren. Zodra een prospect het formulier heeft ingevuld, komen de gegevens automatisch in een daarbij horend contact record in het CRM. Vervolgens kan je het contact record inzetten voor remarketing doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan een campagne voor alle contacten die een whitepaper over een bepaald onderwerp hebben gedownload. Zodra de lead is gecreëerd in HubSpot ga je aan de slag om de lead verder te kwalificeren.

Er zijn verschillende soorten leadgeneratie formulieren

  • Standalone formulier op een landingspagina
  • Pop-up formulier
  • Exit intent formulier
  • Advertentie formulier

Standalone formulier op een landingspagina

Een standalone formulier, oftewel een regulier HubSpot formulier op een landingspagina, is een formulier dat een prospect kan invullen om toegang te krijgen tot een bepaald content offer. Het formulier bestaat uit een aantal velden die essentieel zijn voor een verdere opvolging van sales en/of marketing.

Pop-up formulier

Een pop-up formulier is een formulier dat in het midden, links onderaan of rechts onderaan op een website pagina verschijnt zodra een prospect een bepaalde scroll diepte heeft bereikt. Er zijn ook nog andere trigger criteria die je kan instellen, zoals een bepaalde tijdsduur. Het formulier vraagt over het algemeen maar één gegeven van de prospect, zoals een e-mailadres bijvoorbeeld. Het formulier kan ook verwijzen naar een landingspagina met een content offer.

Exit intent formulier

Dit is een pop-up formulier dat verschijnt zodra de bezoeker de website pagina wil verlaten, dit kan je instellen als trigger criteria exit intent.

Advertentieformulier

Ook een Google of LinkedIn leadgeneratie formulier kan je koppelen aan HubSpot formulieren, zodat de ingevulde gegevens van de lead ook in de HubSpot contact records komen. Een gekoppeld advertentieformulier kan zo een grote stroom leads binnenhalen.

Marketing contact attributie in CMS Hub

Wil je de resultaten van jouw lead generatie efforts zien? Met HubSpot attributie reporting zie je welke marketingkanalen (website, advertising, social media) en campagnes het meeste verkeer en conversies genereren. Hiermee kan je vervolgens weer nieuwe focus aanbrengen en jouw content distributie aanscherpen. De rapporten bouw je zelf op in HubSpot CMS aan de hand van sjablonen. Hierbij kan je zelf de vorm (staafdiagram, lijndiagram) en tijd kiezen waarover de resultaten worden gemeten. Zo maak je bijvoorbeeld een attributie staafdiagram van het aantal nieuwe contacten per verkeersbron:

Nieuwe contacten per verkeersbron

Een ander voorbeeld is een lijndiagram van de omzettrend per campagne:

Omzettrend per campagne

Deze marketing rapportages plaats je vervolgens in een gezamenlijk dashboard, zodat je de resultaten op één plek hebt staan en kan presenteren aan jouw management.

Ga aan de slag met CMS Hub

Wil je meer weten over de voordelen van CMS Hub naast de mogelijkheden voor leadgeneratie? Ontdek alle voordelen van de CMS Hub op deze pagina.