Een goede marketing campagne werkt als een goed liedje

Campagne is als goed liedje

Marketing campagne is als een goed liedje.jpgAls ik alleen in de auto zit, zing ik mee met de radio. Hard en vals. Tot die ene, vreselijke jingle het reclameblok inluidt. Afgewisseld met nieuws, het weerbericht en nóg meer reclame. Die jingle werkt voor mij als een startschot. Met één oog op de weg en het andere op de radio ga ik op zoek naar een alternatieve zender. Want ik wil geen reclame. Ik wil verdorie een goed nummer. Marketing werkt net zo. Een goede marketing campagne is als een fijn liedje tijdens een roadtrip. Een slechte is als een reclameblok: irritant en levensgevaarlijk.

Bel ons!

Als we iets nieuws hebben, willen we dat aan iedereen vertellen. Zelf weten we namelijk precies hoe leuk, innovatief en vernieuwend we zijn. Dus bedenken we een catchy slogan, sommen we alle twintig voordelen op en eindigen we met een duidelijke boodschap: bel ons! Oja, en voor de zekerheid vertellen we ook alvast precies hoe ons nieuwe product werkt. Want hoe meer de potentiële klant weet, hoe groter de kans dat hij contact opneemt. Toch? In werkelijkheid draait jouw potentiële klant verhit aan de knoppen van zijn autoradio. Voor je het weet zit hij op de verkeerde weghelft, in een poging je boodschap te ontwijken.

Liever Adele

Oké, genoeg metaforen nu. Maar de boodschap is duidelijk: mensen luisteren nu eenmaal liever naar Adele (of the Red Hot Chili Peppers, jij je zin) dan naar een marketingboodschap. Dit heeft een simpele verklaring. Liedjes zijn ervoor bedoeld de luisteraar te vermaken, ontroeren of af te leiden van de lange reis. Marketing, daarentegen, is bedoeld om meer leads in het laatje te brengen van de afzender. Hiermee is de keuze voor de ontvanger snel gemaakt. En geef hem eens ongelijk! Gelukkig betekent dit niet dat alle marketing campagnes gedoemd zijn te mislukken. Wat je nodig hebt als moderne marketeer, is simpelweg een goed liedje.

Luister een nummer, koop het album

Dit werkt als volgt. Doet jouw marketing campagne iets met de ontvangers, dan is de kans groot dat ze blijven luisteren. En net zoals er miljoenen goede liedjes bestaan, zijn er eindeloos veel manieren om dit voor elkaar te krijgen. Je liedje hoeft niet álles te vertellen over wie je bent en wat je doet. Het gaat erom dat je doelgroep een idee krijgt van jouw meerwaarde voor hen. Dat hele bedrijfsverhaal lezen ze wel op je website. Om in de muziek-metafoor te blijven: je campagne is het liedje, je website is het album. Alle specificaties, bijzonderheden en technische details van je nieuwe product of dienst: ook die komen later wel. Sterker nog: waarom zou je publiek alles moeten weten? De tekst, het akkoordenschema en de bladmuziek worden ook niet standaard bij een lp geleverd. 

Scoor een hit

Er moet dus een mooi liedje komen. Maar hoe pak je dat aan? En mag jouw bedrijf er überhaupt in voorkomen? Ja hoor, schep gerust op als je dat nodig vindt (zoveel artiesten doen dat). Maar wat je ook doet, doe het voor je doelgroep. Breng je campagne in een aantrekkelijke vorm, bijvoorbeeld met een korte animatiefilm, een poll of een behulpzaam blogartikel. Licht hierin een tipje van de sluier op, maar zorg er in de eerste plaats voor dat je interesse wekt. Als je boodschap aanspreekt, trek je vanzelf meer mensen naar je website. Daar kun je vervolgens losgaan met productspecificaties en al je bedrijfsgeheimen prijsgeven (mocht je dat willen). Denk maar zo: niemand gaat je biografie lezen voor ze je muziek hebben gehoord.

Singer-songwriter

De moderne marketeer is dus eigenlijk een soort singer-songwriter. En dat is helemaal niet erg. Want goede muziek maken is veel leuker dan productspecificaties opnoemen. En effectiever. Want hoe beter je liedje, hoe vaker je gedraaid wordt. En hoe kleiner de kans dat je doelgroep brokken maakt op de weg, in een poging aan je informatie overload te ontkomen.  

Wil je meer weten over Inbound Marketing

Download de whitepaper