Gebruik deze 10 best practices voor gebruik van anchor text voor SEO!

anchor text SEO

edge2edge-media-t1OalCBUYRc-unsplashTegenwoordig staat het hele internet vol links. Links maken het mogelijk om door middel van  één klik van pagina te veranderen en zijn handig om mensen over jouw website heen te laten gaan. Links werden in het begin van het internet vaak toegevoegd in de tekst (bijvoorbeeld: https://vetdigital.nl/), maar staan tegenwoordig vaak in anchor text. Anchor text is een klikbaar stukje tekst waardoor je naar een andere pagina gaat. Meestal geeft de gelinkte pagina meer informatie over het stukje tekst binnen de anchor. Met het gebruik van anchor text wordt niet alleen de gebruikerservaring verbeterd, het gebruik van anchor text is ook van groot belang voor jouw SEO. 

Anchor text laat Google namelijk zien waar een pagina over gaat. Anchor text is door Google opgenomen als een ranking signaal. Het is dus belangrijk om op een goede manier gebruik te maken van deze anchor text, zodat je hoger komt in de zoekresultaten van zoekmachines. Geen anchor text gebruiken of generieke anchor text gebruiken, zoals "klik hier", wordt over het algemeen beschouwd als slecht toegepast SEO. In dit blog lees je 10 best practices voor het optimaliseren van anchor text op jouw pagina’s waarmee je jouw SEO-strategie een impuls kunt geven!

1. Zorg ervoor dat de anchor text herkenbaar is

Verschillende platformen gebruiken verschillende kleurstellingen. Soms is de kleur van de anchor text lastig te onderscheiden van de omliggende tekst. Zorg er echter voor dat de anchor text goed te onderscheiden is van de tekst er omheen zodat lezers duidelijk weten op welke tekst ze kunnen klikken en op welke tekst niet.

2. Misleid je lezers niet met de anchors

Zorg er altijd voor dat de gelinkte pagina altijd relevant is voor de anchor. Ga niet linken om het linken, maar zorg ervoor dat alle links relevante informatie bevatten voor de lezer.

3. Probeer de natuurlijke flow van het schrijven te behouden

Ga niet op een heel strategische wijze zo veel mogelijk relevante zoekwoorden in de tekst opnemen zodat je deze als anchor text kunt gebruiken. Dit zal een minder fijne leeservaring bieden voor jouw bezoekers. Je kunt beter de natuurlijke flow van het schrijven behouden en achteraf te kijken op welke plekken je anchor text kunt invoegen.

4. Check de relevantie van jouw links

Wanneer je links in de anchor text gebruikt die tijd-gevoelig zijn, zorg er dan voor dat je zo nu en dan checkt of deze links nog relevant zijn in de content. 

5. Probeer rekening te houden met de zoekintentie

Mensen komen met een zoekintentie op jouw pagina’s terecht. Anchor text kan een mooie manier zijn aan deze zoekintentie te voldoen door het voor de lezer eenvoudig te maken op de relevante pagina te komen.

6. Vermijd het opvullen van zoekwoorden

Het veel gebruiken van zoekwoorden was vroeger erg belangrijk voor SEO, maar de laatste jaren worden pagina’s met een overdosis aan zoekwoorden gestraft door de zoekmachine.

7. Zorg voor natuurlijke anchor text

Zorg ervoor dat jouw anchor texts natuurlijk overkomen. Het heeft geen zin om in elke zin een anchor toe te voegen waar een slechte of niet relevante link achter zit. Dit zal zorgen voor straffen door de zoekmachine. Houd het natuurlijk dus!

8. Zorg ervoor dat de anchor beknopt is

Hoewel de zoekmachine naar zowel de anchor als de omringende tekst kijkt, is het niet verstandig om grote stukken tekst in de anchor te zetten. Probeer het te beperken tot 2-4 woorden.

9. Zorg voor nette URL’s wanneer je toch volledige links gebruikt

Soms is het beter om toch een volledige link in jouw tekst op te nemen. Zorg er in dit geval voor dat jouw URL niet een lange kronkelige stuk tekst is, maar dat het kort en bondig is.

10. Bewaar ergens al jouw links en anchors

Wanneer je al deze links en anchors ergens bewaart geeft dit meer overzicht wanneer je jouw pagina’s wilt optimaliseren. Je kunt snel zien welke links nog relevant zijn en voor nieuwe pagina’s kun je snel zien welke termen voorheen naar welke pagina’s werden gelinkt.

Meer leren over SEO en Inbound marketing?

Anchor teksten zijn slechts een klein onderdeel van SEO. Het allerbelangrijkste binnen SEO is om content te maken die resoneert met je doelgroep. Wil je je doelgroep beter leren kennen en beter op hen in spelen?  Download dan onze Inbound marketing whitepaper: