5 SEO mythen die je rankings zullen schaden in 2023!

SEO mythen die rankings schade in 2023

5 SEO mythen die je rankings zullen schaden in 2022Je hoeft niet ver te zoeken om slecht SEO advies te vinden. In het huidige zoeklandschap moeten bedrijven voortdurend op hun hoede zijn voor onvolledige, irrelevante en vooral onjuiste SEO strategieën. Weten wat niet te doen is net zo belangrijk als het hebben van een effectieve positieve aanpak voor het krijgen van verkeer uit organisch zoeken. Als je jouw website al een tijdje aan het optimaliseren bent, ben je ze waarschijnlijk al tegengekomen. En ze herkennen zal je een duidelijk concurrentievoordeel geven bij het verkrijgen van organisch verkeer naar je site. In dit blog neem ik 5 van de meest wijdverspreide SEO-mythes onder de loep.

1. SEO is uitgestorven

De zin "SEO is uitgestorven" is een van de meest gebruikte clickbait titels binnen de zoekmachine optimalisatie. Het wordt vaak gebruikt om belangstelling voor een artikel te krijgen, en kon niet verder van de waarheid liggen met 74% van de bedrijven die investeert in SEO. Het is moeilijk te zeggen waar deze mythe precies vandaan komt, maar ze is waarschijnlijk het resultaat van een combinatie van twee verkeerde ideeën:

  • zoekalgoritmen zijn een mysterie en je kunt eigenlijk niet weten hoe ze werken
  • het niet mogelijk is om te concurreren met sites met een hoge autoriteit

Beide vooronderstellingen zijn onjuist.

Zoekmachines als Bing en Google bieden uitgebreide documentatie met dagelijkse updates. En John Mueller van Google heeft meermaals publiekelijk gezegd dat het misschien moeilijk is voor kleine sites om te concurreren met grotere, maar dat het zeker niet onmogelijk is.

2. Het algoritme van Google is een groot mysterie

Google laat zich uit over veel aspecten van de werking van het algoritme, met regelmatig bijgewerkte documentatie, Youtube-video's, blogberichten, tweets, en nog veel meer. De zoekrichtlijnen van het algoritme van Google zijn gemakkelijk te vinden op het web. Verschillende grote SEO bedrijven, die toegang hebben tot grote hoeveelheden gegevens doen verschillende interne testen om te kijken hoe de algoritmen werken. De bevindingen van deze testen publiceren ze ook vaak en geven daarmee ook meer duidelijkheid over de werking van zoekmachine-algoritmen zoals die van Google.

3. Korte content rankt niet goed

Onlangs schreven we in het blog met de belangrijkste SEO trends van 2022 nog dat langere content steeds belangrijker wordt. Vaak lees je online ook dat korte content niet goed rankt, dit is echter een misverstand! Google heeft niet alleen gezegd dat lengte ondergeschikt is aan kwaliteit; ook benadeelt de zoekmachine actief websites die zijn gebouwd op onnodige en langdradige content. Soms is het publiceren van lange content de beste manier om in te spelen op de intentie van de zoeker. In andere gevallen is dat niet zo. Google's nadruk op EAT (Expertise, Authority, and Trust) factoren laat een duidelijke verschuiving zien in de richting van gebruikerservaring en gebruikerstevredenheid als primair ranking signaal. De lengte van content moet worden bepaald door het nut voor de lezer, niet door een willekeurig aantal woorden.

4. Meta tags zijn irrelevant voor SEO

Wanneer je zoekt naar informatie over hoe je meta beschrijvingen en title tags effectief kunt gebruiken, zul je allerlei meningen vinden. Sommigen beweren dat deze meta-tags overbodig zijn, terwijl anderen een exacte zoekwoorddichtheid voorschrijven. Google zelf geeft aan dat ze wel degelijk title tags gebruiken om te begrijpen waar een pagina over gaat. In hoeverre dit vandaag de dag nog van toepassing is, is onbekend. Maar er is geen basis om te zeggen dat ze irrelevant zijn. Wij raden aan om title tags te optimaliseren voor het algoritme, maar ook voor doorklikpercentages. Dit is omdat title tags een van de elementen zijn die je tot je beschikking hebt om te controleren hoe je pagina's verschijnen in SERPs.

5. Linkbuilding is overbodig

Linkbuilding is al tientallen jaren een punt van discussie. Algoritmes werden oorspronkelijk gebouwd voor het bijhouden van links en hiermee werd de autoriteit van een site bepaalt. Elke link was in wezen een stem, waarbij links van sites met een hoge autoriteit zwaarder wogen. Dit proces is nog steeds een belangrijk onderdeel van hoe websites en individuele pagina's worden gerangschikt. Door de jaren heen hebben mensen manieren gevonden om dit systeem te misbruiken. Als gevolg hiervan is Google voortdurend op zoek naar allerlei spamachtige signalen die duiden op niet reglementaire linkbuildingpraktijken. Maar dit betekent niet dat alle linkbuilding moet worden vermeden. Links zijn nog steeds belangrijk. En hoewel het merendeel van de links op een site organisch moet zijn, heeft Google ook gezegd dat kleine aantallen gastblogs en linkuitwisselingen toegestaan zijn. Het blijft immers zo dat links van hoge kwaliteit een positieve invloed hebben op de rankings van jouw website en pagina’s.

Aan de slag met SEO

Met deze 5 SEO mythen weet je in ieder geval wat niet klopt, maar wil je weten wat er juist wel goed is voor jouw SEO? Download dan onze Inbound marketing whitepaper: