Hoe beïnvloeden URL’s jouw SEO?

URL's SEO

le-buzz-KiEiI2b9GkU-unsplashEen Uniform Resource Locator (URL) is het webadres dat we in een browser invoeren om toegang te krijgen tot een webpagina. Om in alle browsers correct te worden weergegeven, moeten URL's korter zijn dan 2.083 tekens. URL's worden ook wel links genoemd. Veel mensen zullen op een link klikken om direct naar uw website te gaan (en niet de hele URL invoeren). Maakt het dus uit wat de URL van de pagina is? Ja, dat doet het! Het maakt wel degelijk uit hoe jouw link er uit ziet. URL's verbeteren namelijk de gebruikerservaring en de ranking van jouw pagina's. In dit blog laten we je zien hoe URL’s jouw SEO beïnvloeden.

Wat is de structuur van een URL?

Een URL is een adres op het internet. Het bestaat uit een protocol, een domeinnaam en een pad. Het protocol is hoe de browser de informatie over die pagina krijgt, ofwel http:// of https:// ("s" staat voor secure en is de veilige variant van http).

Het subdomein is het deel van het domein dat voor het hoofddomein komt. Je kunt meerdere subdomeinen maken, maar het zijn in wezen verschillende websites, dus je wilt niet veel subdomeinen hebben, tenzij je ze echt nodig hebt. Subdomeinen worden gemaakt om de inhoud van uw website te organiseren. Je kunt elke tekenreeks gebruiken voor een subdomein. Dit hoeft dus niet per se www. te zijn, maar kan ook bijvoorbeeld blog. zijn.

Het hoofddomein is de door mensen leesbare naam van de specifieke locatie waar een hulpbron (in de meeste gevallen een website) zich bevindt.

Zie het topleveldomein (TLD) als een soort categorie voor websites. Hoewel je waarschijnlijk bekend bent met .com, is er ook .edu voor educatieve sites, .gov voor overheidssites, en nog veel meer.

URL's bevatten ook zaken als de specifieke mappen en/of submappen die zich op een bepaalde website bevinden, eventuele parameters (zoals click tracking of sessie-ID's) die in de URL kunnen worden opgeslagen, en ankers waarmee bezoekers naar een specifiek punt in de bron kunnen springen. Dit noemen we het pad en verwijst naar de exacte locatie van een pagina, post of bestand.

Gebruikerservaring

Een goede gebruikerservaring is de belangrijkste factor als het gaat om SEO. Verbeter de gebruikerservaring door een logische URL-structuur met een duidelijke hiërarchie te gebruiken. Gestructureerde content maakt jouw website gemakkelijker te navigeren voor mensen. Je wilt jouw website zo eenvoudig mogelijk maken, zodat mensen met vertrouwen door de site kunnen navigeren en niet in verwarring raken.

Naast het structureren van uw URL's met een logische organisatie, is het ook belangrijk om SEO-vriendelijke URL's te gebruiken. URL's die eenvoudig en gemakkelijk te lezen zijn en trefwoorden bevatten die de inhoud van een webpagina beschrijven, zijn SEO-vriendelijk. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar informatie over URL’s, zal een URL als https://www.vetdigital.nl/blog/url je helpen beslissen om op de link te klikken. Een URL als https://www.vetdigital.nl/index.php?id_wca=470&clcp27 legt niet duidelijk uit waar de bestemmingspagina over gaat en is dus niet gebruikersvriendelijk.

Eenvoudige URL's bieden de beste gebruikerservaring. Optimaliseer URL's met beschrijvende trefwoorden die een duidelijk beeld geven van waar de pagina over gaat. Je wilt jouw URL’s optimaliseren omdat het zoekmachines helpt relevante resultaten aan zoekers te leveren, en zodat zoekers precies weten wat ze te zien krijgen als ze op de link klikken.

Ranking van pagina’s

URL-structuren vertellen Google waar de verschillende pagina's van de website over gaan en hoe ze zich tot elkaar verhouden. Interne links (links naar pagina's binnen jouw website) helpen hier ook bij. Wanneer je jouw URL's optimaliseert voor mensen, maakt je het ook gemakkelijker voor zoekmachines om jouw website te crawlen en te indexeren en zo relevante inhoud aan te bieden aan zoekers.

URL's zijn een ranking factor in Google. Dit betekent dat geoptimaliseerde URL-structuren de Google PageRank (PR) bevorderen. PageRank is de manier waarop Google de waarde van een webpagina en de relevantie ervan voor een zoekopdracht meet. Hoofddomeinen hebben meestal de meeste PageRank en hoewel het gebruik van trefwoorden in jouw hoofdpagina's jouw rankings kan verbeteren, wil je niet alleen op URL-zoekwoorden vertrouwen om te ranken. Vermijd het vullen van URL's met elk zoekwoord en neem alleen op wat nuttig is.

SEO-vriendelijke URL's verhogen de kans dat er op de link wordt geklikt en dit kan ook je PageRank verhogen.

Nadat je site live is gegaan en telkens wanneer je pagina-URL's aanpast, moet je je sitemap (opnieuw) indienen in Google Search Console. Je wilt jouw sitemap indienen zodat zoekmachines uw pagina's onmiddellijk crawlen en indexeren om zoekresultaten-pagina up-to-date te houden met jouw site.