Gebruik interactieve content voor jouw contentstrategie!

Gebruik interactieve content voor jouw contentstrategie!

interactieve_contentNu bedrijven massaal content marketing inzetten, kan het lastig zijn om je hierin te onderscheiden van jouw concurrent. Door middel van interactieve content kun je jouw kennis op een creatieve manier presenteren aan jouw doelgroep. Verwacht geen drastische inhoudelijke veranderingen ten opzichte van normale content. Het verschil tussen deze variant en vertrouwde content marketing zit hem in de mate van interactie met jouw websitebezoeker. Door jouw potentiële klant actief te betrekken bij jouw content, kun je hem of haar langer op jouw bedrijfswebsite houden. Dit is slechts één van de voordelen van interactieve content. In dit blog geef ik enkele voorbeelden van interactieve content marketing en leg ik uit waarom deze variant een waardevolle toevoeging is aan jouw contentstrategie.

Wat is interactieve content?

Interactieve content geeft bezoekers van jouw website de mogelijkheid gegevens uit te wisselen. Natuurlijk moet de bezoeker hier ook voordelen van ervaren. Door bijvoorbeeld een calculator op jouw website te plaatsen, geef je jouw websitebezoekers de functionaliteit van een app, maar dan op jouw webpagina. Of je vermaakt bezoekers met een interessante quiz of assessment. Hiermee kun je op interactieve wijze informatie verkrijgen van jouw websitebezoeker, terwijl hij zelf ook waardevolle informatie ontvangt. Een interactieve winactie helpt je jouw bereik te vergroten. 

Wat zijn de voordelen van interactieve content?

Inmiddels weet je dat jij je door middel van interactieve content kunt onderscheiden van de concurrent en dat bezoekers langer op jouw bedrijfswebsite blijven. Daarnaast komen ze ook vaker terug en gaat de conversie omhoog. 

In het volgende onderdeel ga ik verder in op de eerder genoemde voorbeelden.

Voorbeelden van interactieve content marketing

Om een beter beeld te krijgen van interactieve content marketing ga ik dieper in op de voorbeelden die ik eerder genoemd heb.  
Uit het onderzoek van DemandMetric komt een top drie van meeste gebruikte interactieve content naar voren. Ik zal deze drie vormen kort toelichten:

1. Assessments

Het afnemen van een assessment is een handige manier om bruikbare informatie te krijgen over jouw website bezoeker. Enerzijds houd je op deze manier jouw bezoekers langer op je website en anderzijds win je veel informatie over je potentiële klanten. Met behulp van deze informatie kun je vervolgens jouw websitebezoeker profileren en hem of haar relevante content leveren.  

2. Calculators

Calculators zijn interessante tools die een websitebezoeker meerdere malen naar jouw website kunnen laten terugkeren. Zo kun je bijvoorbeeld op eenvoudige wijze inzicht krijgen in het rendement van je campagne met behulp van de ROI Calculator. Wat deze tools ideaal maken is het feit dat jouw ideale klant met weinig moeite meerdere scenario’s kan berekenen.

3. Contests

Door contests of winacties te organiseren kun je op een vrijwel kosteloze en effectieve manier meer engagement creëren. Door voorwaarden te hangen aan jouw winactie zoals het liken en delen van een bericht of website, zorg je voor een groter bereik.

Iets voor jouw contentstrategie?

Om wat meer variatie toe te voegen aan je huidige e-books, whitepapers en blogs kan het handig zijn om je ook te richten op interactieve content. We zien dat interactieve content twee keer beter converteert dan normale content. De voorbeelden die ik heb genoemd in dit blog zijn slechts een kleine selectie van de mogelijkheden die interactieve content marketing biedt.

Gebruik jij interactieve content op jouw website? Zo ja, welke ervaringen heb je hier tot nu toe mee? Laat het mij weten in een reactie hieronder!