Hoe jij met je B2B blog leads genereert [stappenplan]

Hoe jij met je B2B blog leads genereert [stappenplan]

Hoe jij met je B2B blog leads genereertOm leads te genereren met je blog vraagt best wat van je creatieve én analytische skills. Naast dat je waardevolle content wil creëren, moet je ook de blogstatistieken periodiek analyseren. Aan de hand van de hoeveelheid verkeer naar je blog en het maandelijkse zoekvolume probeer je namelijk te ontdekken waar nieuwe conversiekansen liggen. Het is dus zoeken naar een mooie balans tussen een interessant blog voor jouw doelgroep én eentje die ook leads genereert voor jouw organisatie. In dit blog een stappenplan hoe jij leads kan genereren met je blog door het bieden van waardevolle content en door slimme inzichten te halen uit beschikbare data.

1. Neem je bestaande blogstatistieken onder de loep

Om te weten waar ruimte voor ontwikkeling is in je blog met betrekking tot lead generatie, kun je het beste starten met een nulmeting: hoe is de huidige situatie? Met betrekking tot blog lead generatie is het slim om te kijken naar twee statistieken: het verkeer naar je blog en het aantal leads gegenereerd via je blog. De algemene blog conversie ratio (CVR) die je als uitgangspunt neemt is:
# leads gegenereerd door je blog / # views van je blog, en dit in een bepaalde periode.

Hoe pak je dit aan?

1. Kies eerst een periode waarvoor je de blogstatistieken wil weten (bijvoorbeeld het laatste kwartaal).
2. Bereken de CVR met bovenstaande formule of zoek dit op in je HubSpot account door te gaan naar Reports ➡️ Analytics Tool ➡️ Traffic analytics en ga naar het tabje Pages waarbij je Blog posts kiest bij Page types. Door de View to contact rate te bekijken zie je wat de ratio is voor een x periode en per specifieke blog post.
Mocht je die mogelijkheid niet hebben, dan zal je dit nog zelf per blogpost moeten berekenen in bijvoorbeeld Excel.

 

2. Cluster je blog posts

Wanneer je al een hoop blogs hebt gepubliceerd kan het organiseren van je blogstatistieken best een uitdaging zijn. Om het georganiseerd te houden kan je slim gebruikmaken van ‘topic tags’ voor je blogs of aangeven bij welk cluster ieder blog hoort. Dus je geeft ieder blog een relevante topic tag (als die dat nog niet hebben). Het voordeel is dat je dan topic clusters kan gaan analyseren in plaats van naar individuele blog posts.

Hoe pak je dit aan?

1. Exporteer al je blogs van de x periode naar een spreadsheet.
2. Categoriseer je blogs vervolgens naar topic. Kies topics indien je die nog niet had; dat zijn brede onderwerpen die relevant zijn voor je potentiële klanten.
3. Nu je ieder blog hebt geclusterd, organiseer je deze data het liefst met een draaitabel in Excel zodat je per topic cluster kan bekijken: het aantal blogs per topic cluster, het aantal views en het aantal leads gegenereerd. Hiermee kan je de CVR per topic cluster berekenen door het totale aantal leads te delen door het totale aantal views.

Of ga in je HubSpot account naar Reports ➡️ Analytics Tool ➡️ Traffic analytics en ga naar het tabje Topic clusters waarbij je per Topic cluster kan zien wat je Contact conversion rate is. Zo kan je zien wat binnen dit Topic cluster de beste presterende individuele blogs zijn.

 

3. Bepaal de beste content offer mogelijkheden

Door het groeperen van je blogs maak je je analyse interessanter: zo ontdek je namelijk of er een content offer (een stuk content dat je aanbiedt aan bezoekers in ruil voor hun gegevens) is dat misschien effectief kan worden gebruikt bij meerdere blogs, in tegenstelling tot alleen bij die ene blog. Daarom doe je een onderzoek naar de potentie van je blog topic clusters en hoeveel leads die zouden kunnen genereren.

Hoe doe je dat?

1. Bereken hoeveel leads je per topic cluster zou kunnen genereren: je haalt het daadwerkelijke CVR per topic cluster (stap 2) af van je doel-CVR. Dit verschil vermenigvuldig je dan met het blogverkeer in je onderzoeksperiode.
2. Organiseer deze data zodat je een lijstje met topic clusters overhoudt met hoge leadgeneratie kansen. Kijk ook welke van die topic clusters het beste aansluiten bij jouw verkoopdoelen.
3. Selecteer een topic cluster waarvan je denkt dat deze veel baat zou hebben bij een nieuw, dedicated lead generatie content offer.


4. Creëer lead generatie content

En dan is het tijd om aan de slag te gaan met een nieuw content offer voor dit topic cluster, wat klinkt als een hele stap. Maar maak het jezelf niet te lastig: put uit jouw ervaring van de branche, market en de buyer personas. Denk bij de vorm van het content offer aan handige en gepersonaliseerde content in de vorm van bijvoorbeeld een tool, checklist en templates en kijk zeker online voor inspiratie. Denk ook aan je bestaande content die je hiervoor kunt hergebruiken maar in een mooi nieuw jasje giet.

Hoe pak je dit aan?

1. Bekijk blog posts in het topic cluster die je gaat optimaliseren en bedenk wat een natuurlijke volgende stap zou zijn voor de lezer.
2. Bedenk een idee voor een content stuk dat je lezers kan helpen bij die volgende stap.
3. Creëer die content in het gewenste format (bijvoorbeeld een PDF voor e-Books of een klantverhaal, Google Sheets voor een sjabloon, etc.) en zet het content offer achter een formulier.


5. Promoot je content met call-to-actions

Om een ​​blogconversie mogelijk te maken, moet je de lezers attenderen op content die voor hen interessant is. Een call-to-action (CTA) voor bij je blogs is er in verschillende vormen, twee van de meest populaire zijn:

  • Anchor Tekst CTA's – Tekst met een hyperlink naar de landingspagina van het relevante content offer. Denk eraan om de tekst direct en duidelijk te houden, zodat lezers weten waarop ze klikken (denk aan actiegerichte woorden als “download”).
  • Afbeelding CTA's – Een afbeelding met hyperlink naar de landingspagina van je content offer. In deze CTA wordt ook toegelicht wat de waarde van het content offer is. Gebruik ook zeker een afbeelding van het content offer zelf, zoals een e-Book.

Probeer te mixen en te testen met het gebruik van deze CTA’s op je blog. Je kan ook meerdere CTA’s in een blog gebruiken, maar probeer het niet te opdringerig te maken.

Hoe pak je deze stap aan?

1. Bepaal de CTA-types die je wil gaan gebruiken om je blog posts te optimaliseren voor lead generatie.
2. Maak indien nodig een CTA-afbeelding met een ontwerptool zoals Adobe of Canva.
3. Voeg CTA’s toe aan iedere blog post die je optimaliseert door hyperlinks te plaatsen in de tekst of bij een afbeelding of door de HubSpot CTA-tool te gebruiken.
Let op: voordat je deze stap uitvoert, lees eerst de volgende stap!

 

6. Analyseer de resultaten van je aanpassingen

Ongeveer drie maanden nadat je een nieuw content offer bij blog posts hebt geplaatst, start je met analyseren: wat zijn de resultaten van de veranderingen die je hebt aangebracht? Wat is het verschil in aantallen leads voor en na het optimaliseren van een blog? Je hoopt natuurlijk nu een toename te zien in de CVR bij de blogs in het topic cluster waaraan je hebt gewerkt.

Hoe pak je die analyse aan?

1. Bereken de bezoekersaantallen, leads en CVR voor elk blog post die is geoptimaliseerd met het nieuwe content offer, voordat je er een nieuwe CTA op plaatste.
2. Bereken hetzelfde voor de x periode nadat de CTA's zijn verwisseld.
3. Bereken het verschil in leads en CVR voor elke blog post.
4. Heeft de optimalisatie in het topic cluster geholpen? Stel dat de resultaten tegenvallen voor een bepaalde blog post, dan kan je overwegen om de swap in CTA’s terug te draaien.


Analyseren biedt jou nieuwe leadgeneratie kansen

Het uitvoeren van dit stappenplan is niet iets wat je eventjes tussendoor doet. Maar je bent wel verzekerd van nieuwe inzichten en kansen om meer leads te genereren met je blog. En die kansen, daar doe je het voor!