Hoe maak je het beste gebruik van zoekwoorden?

Hoe maak je het beste gebruik van zoekwoorden?

ZoekwoordenZoekwoorden zijn woorden die bezoekers, die bijvoorbeeld op zoek zijn naar een product of dienst, gebruiken in Google en andere zoekmachines. Begrijp welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt en zorg dat je op die termen zichtbaar bent. Houd een gezonde balans tussen schrijven voor bezoekers van je website en de zoekmachines. Onthoud: je schrijft in eerste instantie voor jouw potentiële klanten.

 

Verschillende soorten zoekwoorden

  • Short tail zoekwoorden: alle zoekopdrachten in Google bestaande uit 1, 2 of 3 zoekwoorden. ‘Auto’ is zo’n voorbeeld.
  • Long tail zoekwoord: termen van een paar keywords, die meer betekenen dan een paar losse woorden. ‘Waar zijn oldtimer auto’s te koop in Amsterdam’ is een voorbeeld van een long tail zoekwoord. 

Het is belangrijk te weten welke zoekwoorden mensen gebruiken in jouw branche of niche, zowel short tail als in het long tail-segment. De short tail zoekwoorden zorgen meestal voor meer verkeer op je website, de long tail-zoektermen zorgen voor meer gekwalificeerd, en dus beter, verkeer. Zoekwoorden analyse betekent in essentie dat je deze afwegingen maakt en een goed evenwicht weet te vinden.

 

Waarom zoekwoorden nuttig zijn

Het is belangrijk om de juiste zoekwoorden te vinden, het vormt de basis van je content marketing. De juiste zoekwoorden zorgen ervoor dat je content onderscheidend is en stuurt ook semantische signalen naar zoekmachines. De kans is daardoor groter dat jouw content een hogere ranking krijgt in relevante zoekopdrachten. Kijk bij de samenstelling van een lijst met zoekwoorden eerst in de eigen organisatie:

  • Praat met je salesteam, ontdek wat voor vragen klanten stellen 
  • Kijk naar de feedback van je software of product, zowel goede als slechte feedback. Definieer gemeenschappelijke thema’s 
  • Bekijk vragen die online worden gesteld over jouw software of product, maar ook van je concurrenten.

 

Een lijst zoekwoorden opstellen

Op internet zijn veel keyword tools te vinden. De meest bekende is waarschijnlijk Google’s Keyword Planner. Je voert een paar ideeën in voor zoekwoorden en Google geeft je suggesties voor gelijkwaardige termen, zoekvolume, concurrentie en andere statistieken. Je moet ze nog wel finetunen, de resultaten en suggesties zijn vrij algemeen, want ze zijn gebaseerd op miljoenen zoekacties zonder enige verfijning van demografische gegevens. De vraag is hoe de lijst met zoekwoorden aansluit op jouw Buyer Persona. Houd daarvoor de Buyer Persona in gedachten en stel jezelf een aantal vragen: 

  • Op basis van welke 5-10 onderwerpen zou jouw Buyer Persona jouw bedrijf online vinden? 
  • Welke termen zijn binnen die onderwerpen belangrijk? 
  • Wat zoeken andere mensen? Je kunt daarvoor kijken naar gerelateerde zoekopdrachten op Google of, wanneer je klant bent, in de Content Strategie tool van HubSpot.