Hoe schrijf je een zakelijk blogartikel?

Inbound Marketing

Als je als marketeer of ondernemer eenmaal de keuze hebt gemaakt om een zakelijk weblog bij te gaan houden, is het raadzaam om dit volgens een vast patroon te doen. Dit patroon bestaat niet alleen uit het regelmatig publiceren (minimaal één maal per week) van nieuwe artikelen, maar ook uit een consistente opbouw en opmaak van ieder blogartikel.

Hoe ziet het 'skelet' van een blogartikel er nu eigenlijk uit?

Hieronder beschrijf ik vier onderdelen die je bij het schrijven van ieder blogartikel de revue zou moeten laten passeren.

1. Kies een relevante zoekterm

Wanneer je een onderwerp hebt geselecteerd voor je blogartikel, is het handig om uit te zoeken welke zoektermen relevant zijn voor dit onderwerp. Een mooie tool om dit te onderzoeken is de Traffic Estimator van Google. 

Selecteer een relevante zoekterm uit de lijst met een groot zoekvolume en een laag concurrentieniveau. Deze zoekterm wordt de ruggegraat van je blogartikel.  

2. Formuleer een pakkende titel

Gebruik de hierboven geselecteerde zoekterm en verwerk deze vervolgens in de titel van je blogartikel. Zorg ervoor dat deze titel uitnodigt tot verder lezen.

Voorbeelden zijn:

  • '4 Manieren om...'
  • '3 Tips voor....'
  • 'Hoe kun je...'

3. Schrijf een goede tekst en gebruik een leuke afbeelding

Zorg ervoor dat de tekst die je schrijft niet te formeel is. Schrijf je verhaal, zoals je het aan een bekende zou vertellen. Een blogartikel hoeft niet meer dan 500 woorden te bevatten. Let er wel op dat je (variaties op) de gekozen zoekterm één of meer malen laat terugkomen in de tekst. Om het artikel voor de lezer aantrekkelijker te maken, is het goed om een passende afbeelding bij je blogartikel te plaatsen. Gebruik voor ieder artikel bij voorkeur gelijkblijvende afmetingen. Zorg er daarnaast voor dat je de gekozen afbeelding de naam van je zoekterm geeft. Ken deze zoekterm ook toe aan de alt tekst. De alt-tekst is de tekst die wordt weergegeven wanneer het plaatje om technische redenen niet getoond kan worden aan de bloglezer. Via de zoekmachine van Creative Commons kun je passende afbeeldingen zoeken voor je artikelen. Zorg er wel altijd voor dat je in je artikel een link plaatst naar de maker van de betreffende afbeelding, de zogenaamde fotocredit.

Eindig ieder artikel met een uitnodiging aan je lezer om een reactie te plaatsen en/of een call-to-action voor bijvoorbeeld het downloaden van een white paper, het bijwonen van een webinar of het aanmelden bij de nieuwsbrief.

4. Gebruik categorieën, tags en de meta description

In veel blogsoftware (Wordpress, HubSpot) kun je je artikelen categoriseren en voorzien van tags. Tags kun je zien als stickertjes die je op je artikel plakt. Vaak worden er 3 tot 4 per artikel gekozen.

Zorg ervoor dat je voor de benoeming van categorieën en tags relevante zoektermen gebruikt. En beschrijf in de meta description in 150 karakters waar je artikel over gaat.

Wil je meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!

Fotocredit