HubSpot integratie met Salesforce? Zo pak je het aan.

Als marketeer ben je constant op zoek naar manieren om je processen te stroomlijnen en je klantrelaties te optimaliseren. Dit doe je onder andere door de juiste marketing automation systemen en een krachtig CRM te gebruiken. Een combinatie die hierbij vaak voorkomt is de integratie tussen HubSpot en Salesforce. Een naadloze verbinding tussen beide systemen helpt je inzichten te vergroten, efficiënter te werken en beter in te spelen op de behoeften van je doelgroep.

Waarom kiezen voor een HubSpot en Salesforce integratie?

HubSpot en Salesforce zijn beide toonaangevende platforms die krachtige tools bieden voor marketing, sales en klantrelatiebeheer. Door ze te integreren, kun je profiteren van de unieke voordelen van elk platform en een volledig beeld krijgen van je klanten en prospects. Wanneer jouw organisatie al werkt met Salesforce, maar je graag de voordelen van HubSpot wilt inzetten om je marketing naar een hoger niveau te tillen, kan dat door de platforms met elkaar te koppelen.

Hoe pak je de HubSpot integratie met Salesforce aan?

Het integreren van HubSpot met Salesforce kan een complex proces lijken, maar met de juiste aanpak en de juiste ondersteuning kun je het succesvol implementeren. Hier zijn vier belangrijke stappen om je op weg te helpen:

Stap 1: Integratieplan i.c.m. fieldmapping

Voordat je begint met integratie, is het belangrijk om duidelijke doelstellingen te definiëren. Wat wil je bereiken met de integratie? Welke processen wil je stroomlijnen? Welke velden wil je synchroniseren? De gegevens van welk platform zijn leidend? Door je doelstellingen helder te formuleren, kun je gerichter te werk gaan tijdens de integratie. En uitdaging vroegtijdig signaleren en tackelen.
Het is belangrijk dat de juiste mensen vanaf het begin al betrokken zijn bij dit proces. Zo zorg je ervoor dat alle afdelingen mee worden genomen en er niets over het hoofd wordt gezien. Dit zorgt voor een goed werkende integratie, maar ook draagkracht binnen de organisatie.

Stap 2: Platformconfiguratie

Zorg ervoor dat zowel je HubSpot- als je Salesforce-account correct geconfigureerd zijn voordat je begint met de integratie. Denk aan het aanmaken van de juiste velden, het instellen van de nodige rechten en het definiëren van de workflows die je wilt automatiseren.

Stap 3: Gegevenssynchronisatie

Eén van de belangrijkste aspecten van de integratie is het zorgen voor een nauwkeurige en consistente synchronisatie van gegevens tussen HubSpot en Salesforce. Dit bestaat onder andere uit het matchen van velden, het opzetten van synchronisatie van en naar HubSpot en het regelmatig controleren van de gegevensintegriteit.
Dit is ook belangrijk voor je data quality. Het is namelijk essentieel dat je de data die je hebt kunt vertrouwen. Onbetrouwbare data is vanzelfsprekend een stuk minder waard dan data die wel kloppend is.

Stap 4: Training en ondersteuning

Zorg ervoor dat je team voldoende getraind is in het gebruik van de geïntegreerde systemen. Het team van Vet Digital biedt bijvoorbeeld training en support na de integratie. Zo kun je na de integratie optimaal gebruikmaken van de integratie tussen de platformen.

Hulp nodig bij je HubSpot integratie?

Het instellen van een integratie tussen HubSpot en Salesforce vereist kennis van het integreren van systemen. De specialisten van Vet Digital helpen je hier graag bij. Neem gerust contact met ons op om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.