Online marketingstrategie: 4 beruchte valkuilen en de route eromheen

Online marketing

Valkuilen online marketingOffline marketing is vaak een prijzige aangelegenheid. Advertentieruimte is duur, drukwerkkosten zijn hoog en campagnes kosten veel tijd. Een effectieve, offline marketingcampagne is daarom vaak alleen toegankelijk voor bedrijven met een ruim budget. Niet voor niets richten ondernemers in het mkb zich op online marketing. Dat is snel, effectief én kostenbesparend. Tenminste, als de ondernemer in kwestie de weg weet in de online wereld. Want al zijn de mogelijkheden er eindeloos, er zijn minstens zoveel valkuilen. Daarom in deze blog: vier bekende misvattingen over online marketing, én de route eromheen. 1. “Ons bedrijf moet iets gaan doen met social media”

Een veel gehoorde reden om te beginnen met Twitter en Facebook. Overal om ons heen zijn organisaties massaal aan het tweeten geslagen, en dagelijks komen er tientallen advertenties voorbij op Facebook. Maar werkt dit ook? Het antwoord is ja, maar wel onder een aantal voorwaarden. De meest succesvolle social mediacampagnes werken, omdat ze iets te melden hebben. De afzender weet zijn doelgroep te vinden en weet wat hen bezighoudt. Op basis van deze kennis deelt hij interessante nieuwsberichtjes en haakt hij aan bij relevante discussies. Bedenk daarom van tevoren wie je wilt aanspreken met je campagne. Wat jij kan voor hen betekenen? Kan je ze vermaken, informeren, of misschien zelfs allebei? Als het antwoord nee is, zal je eerst moeten uitzoeken wat je meerwaarde is voor je doelgroep. Zorg er tijdens je campagne voor dat je regelmatig contact legt met je volgers, en de interactie met hen blijft opzoeken. Een goed begin is dan wel het halve werk; met doorzettingsvermogen boek je de beste resultaten.

2. “We hebben een website, dus zijn we online vindbaar”

Helaas. De digitale wereld is één kluwen aan data. Dat betekent dat potentiële klanten snel verdwalen. Om je website vindbaar te maken, zijn er meerdere strategieën die je als organisatie in kan zetten. Linkbuilding is er één van. Veel internetgebruikers gebruiken Google als startpagina. Aan de hand van hun zoekwoorden zoekt Google naar de website met de meeste overeenkomsten. Door zoveel mogelijk relevante keywords op je website te plaatsen, verhoog je de kans dat de (potentiële) klant bij jou uitkomt. Een handige manier om dit te doen is het regelmatig posten van blogs. Hierin kan je niet alleen veel keywords kwijt, je laat er ook mee zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen binnen jouw vakgebied.

3. “De klant heeft een aankoop gedaan, dus voldoet onze marketingstrategie”

Onderhoud het contact met je klant na zijn aankoop! De periode ná de aankoop is misschien nog wel belangrijker dan de periode ervoor. Want maak je van een eenmalige koper een trouwe klant, dan zal je op de lange termijn goede resultaten boeken. Trouwe klanten komen vaker terug en hoef je niet steeds opnieuw binnen te halen. Bovendien kun je hen inzetten voor het meest waardevolle medium aller tijden: mond-tot-mond reclame. Niets is zoveel waard als een goede review over jouw organisatie door een buurvrouw, een vriend of familielid. Investeer dus in trouwe klanten, en zij doen de rest. Stuur bijvoorbeeld een bedankmail met een kortingsbedrag voor de volgende aankoop, of geef hen extra achtergrondinformatie over jouw producten of diensten.

4. “Online of offline: de aanpak is hetzelfde”

Dat online en offline hand in hand gaan, staat niet ter discussie. Een goede mix tussen beide is vaak de meest efficiënte marketingstrategie om doelgroepen te bereiken en aan te spreken. Toch vraagt een online marketingstrategie om andere kennis en vaardigheden. En ligt daarmee zeker niet in het verlengde van offline marketing. Zo is online marketing misschien goedkoper, het vraagt naast creatieve- ook om veel technische kennis. Daarnaast luistert de synchronisatie van de verschillende campagne-elementen erg nauw. Denk bijvoorbeeld aan het continu updaten van nieuwsberichten op social media, de website én eventuele campagnebanners op anders websites. Deze aspecten kunnen het jouw inhuis-marketeers erg moeilijk maken. Daarom is het goed om na te denken over het uitbesteden van jouw online marketing aan een professionele partner. In dat geval geef je (een deel van) de online communicatie-uitingen uit handen en kun je jezelf  richten op jouw kernactiviteiten.

Ben jij weleens in één van bovenstaande valkuilen getrapt? Laat het mij weten in een reactie hieronder!