Onze top 5 faalacties rondom de online marketing campagne

faalacties rondom online marketing

online marketing campagneEen tijd geleden begon ik aan een nieuwe online marketing campagne voor een klant. Het resultaat? Nul leads. Oké, een paar dan. Maar niks om over naar huis te schrijven. Als ietwat perfectionistische marketeer ging ik op zoek naar de oorzaak van dit teleurstellende resultaat. Wat bleek? De buyer persona was een slechte match met het product en dus sloeg het content offer niet aan. Dit is een klassieke fout die met een betere voorbereiding te voorkomen was geweest. Tegelijkertijd zijn dit soort “faalacties” enorm leerzaam voor mijzelf, mijn collega’s en marketing pro’s zoals jij. Daarom in dit blog onze top vijf!

#1. Je ideeën niet checken bij je doelgroep

Waarschijnlijk weet jij heel goed wie jouw ideale klant is. Je hebt zijn klantreis duidelijk voor ogen en weet waar zijn pijnpunten liggen. Misschien heb je zelfs een buyer persona voor hem opgesteld. Campagnethema’s, whitepapers, blogs? Die schud je zo uit je mouw. Vaak zullen deze thema’s en bijbehorende content aanslaan, maar er bestaat ook een kans dat je de plank misslaat. Daarom is het altijd verstandig om vooraf uit te zoeken aan welke content jouw ideale klant écht behoefte heeft. Neem de softwarebranche als voorbeeld. Hier wordt zoveel content gepubliceerd dat je op zoek moet naar thema’s en invalshoeken die nieuw en relevant zijn voor je ideale klant. En dat doe je door met hem in gesprek te gaan. Praat bijvoorbeeld met een aantal bestaande klanten, of stel een vraag in een groep op LinkedIn. 

#2. Geen geduld hebben

Je bent enthousiast over je campagne en hebt gegronde redenen om te denken dat het thema aan gaat slaan bij je doelgroep. In zo’n geval wil je niets liever dan live gaan. Toch is dat -meestal- een slecht idee. Eén van de meest voorkomende oorzaken van een gefaalde campagne is namelijk een gebrek aan geduld. Ter illustratie: in dit filmpje zie je wat er kan gebeuren als je te snel van start gaat.

Het is heel begrijpelijk dat je snel resultaten wilt zien, maar die resultaten saboteer je juist als de content niet doordacht of diepgaand genoeg is en daardoor niet aanslaat. Wij rekenen doorgaans zo’n twee maanden voordat de campagne klaar is om live te gaan. Die tijd heb je nodig om de content te bedenken, input te verzamelen en te laten checken. Tijd is geld, maar een mislukte campagne kost je meer!

#3. Niet nadenken over de opvolging van leads

Wij komen vaak over de vloer bij kleine MKB bedrijven die geen vijfkoppige marketingafdeling hebben. Sterker nog, er zit zelden iemand die zich fulltime met marketing bezighoudt. Daarom beginnen wij met onze online marketing campagne vaak helemaal from scratch. Over de opvolging van leads is dus nog niet nagedacht. Onhandig, want een marketing campagne kan wel vanaf moment één leads opleveren. Als je die niet opvolgt, creëer je niets meer dan een lijst met namen in je CRM. Denk daarom van tevoren al na over eventuele lead nurturing en vooral ook wat je daarna met de leads gaat doen. Op die manier zorg je voor ROI op de investeringen van de marketing campagne.

#4. Vergeten je promotiekanalen te testen

Als je alle checkboxen af kunt vinken voor de inhoud van de campagne, ben je klaar om live te gaan. Bijna. Denk eerst na over de manieren om jouw blogs bij je potentiële doelgroep te krijgen. Verspreid blogs via verschillende promotiekanalen en test met een klein advertentiebudget. Hoewel adverteren op LinkedIn duurder is dan Adwords, kan het wel de perfecte plek zijn om jouw doelgroep te bereiken. Onnodig geld in Adwords stoppen is dan zonde. Nog een reden om advertentiebudget eerst over meerdere kanalen te verspreiden: jouw doelgroep bevindt zich soms op plekken waar je het niet verwacht. Door een kortere tijd budget te spreiden over verschillende kanalen, kom je erachter wat het beste werkt. Daarna kun je advertentiebudget aan één of twee kanalen besteden.

#5. Dus écht geen geduld hebben

Een beetje marketeer wil resultaten onderbouwen met cijfers. Slecht nieuws: met inbound marketing kún je na een dag een bak leads hebben, maar dat kan ook een halfjaar duren. Dat betekent dus dat je een lange adem nodig hebt. Eén voordeel: je content blijft online, dus als de leadstroom eenmaal op gang is, heb je er nog jaren plezier van. Dat is een van de redenen waarom ik geloof in de kracht van goede content die relevant is voor je doelgroep: het is een enorme investering! Gelukkig hebben veel succesvolle campagnes ook al bewezen dat een goede online marketing campagne ook echt werkt. Met voldoende kennis van je doelgroep, passende content en wat geduld, komen die leads vanzelf. 

Wil je meer weten over Inbound Marketing?

Download de whitepaper