Optimaliseer jouw afbeeldingen: voeg alt text toe!

Optimaliseer jouw afbeeldingen: voeg alt text toe!

pascal-brokmeier-Jjgci6LHWCw-unsplashAfbeeldingen zijn belangrijk om er voor te zorgen dat jouw content toegankelijker en aantrekkelijker is voor gebruikers, maar ze zijn even belangrijk in termen van SEO. Afbeeldingen geven de zoekmachine relevante contextuele informatie. Om jouw SEO zo goed mogelijk te laten slagen, is het belangrijk om jouw afbeeldingen te optimaliseren. Je kunt jouw afbeeldingen optimaliseren door bijvoorbeeld te kijken naar het bestandstype, grootte en de resolutie. Hiermee zorg je dat de afbeeldingen goed en snel laden en dit vinden zoekmachines natuurlijk goed. Daarnaast is het belangrijk om alt text aan afbeeldingen toe te voegen, waardoor de zoekmachine goed kan inschatten waar de afbeelding over gaat. In dit blog lees je meer over alt text en waarom alt text goed is voor jouw SEO.

Wat is alt text?

Alt text (alternative text) beschrijft een afbeelding op een webpagina. De alt text staat in de HTML-code en is niet zichtbaar op de pagina zelf. Alt text (ook wel alt-tags of alt-descriptions) zijn geschreven teksten die in plaats van een afbeelding op een webpagina verschijnen als de afbeelding niet kan worden geladen op het scherm van een gebruiker. Deze tekst helpt schermlezer tools om afbeeldingen te beschrijven voor slechtziende lezers en zorgt ervoor dat zoekmachines uw website beter kunnen crawlen en rangschikken. Naast dat het toevoegen van alt text goed is voor jouw SEO, zorgt het optimaliseren van deze alt text ook voor een betere gebruikerservaring voor jouw bezoekers, ongeacht hoe ze op jouw pagina terecht zijn gekomen. Er zijn 4 manieren waarop alt text een toegevoegde waarde heeft voor jouw website:

1. Alt text verbetert de toegankelijkheid van jouw pagina’s

Wereldwijd zijn er miljoenen mensen visueel beperkt en veel van die mensen gebruiken schermlezer tools om online content tot zich te nemen. Deze schermlezer tools zetten content die ze lezen op het scherm, waaronder afbeeldingen, om in geluid. Afbeeldingen zonder alt text veroorzaken problemen voor schermlezers, omdat er geen manier is om de inhoud van de afbeelding aan de gebruiker mee te delen. Meestal slaan ze deze afbeeldingen over, of erger nog, lezen ze lange en nutteloze bestandsnamen voor.

2. Alt text kan jouw relevantie verhogen

Google wil voor zoekers de meest relevante informatie bij een zoekopdracht tonen. Het kijkt dus naar wat er op een pagina staat om te begrijpen waar het over gaat. Voor afbeeldingen is het lastiger omdat een zoekmachine niet kan bepalen waar een afbeelding over gaat. Wanneer je echter alt text aan een afbeelding toevoegt kan de zoekmachine de afbeelding begrijpen en maak je het makkelijker voor de zoekmachine om jouw relevantie in te schatten en kun je dus hoger in de zoekresultaten terecht komen.

3. Alt text zorgt ook voor een betere plaats in Google Afbeeldingen

Wist je dat Google Afbeeldingen na Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is? Het is dus ook belangrijk om in Google Afbeeldingen een goede positie te krijgen. Zoals net uitgelegd helpt alt text de zoekmachine om jouw afbeelding beter te begrijpen en zo de relevantie te bepalen. Dit is ook het geval voor Google Afbeeldingen: 2 vliegen in 1 klap dus.

4. Alt text dient als anchor text voor het linken van afbeeldingen

Anchor text zijn woorden waar je op kunt klikken die de ene pagina linken met de andere. Google gebruikt deze links om meer te weten te komen waar een pagina over gaat (en waar het niet over gaat). Aangezien je bij afbeeldingen geen tekst hebt om op te klikken gebruik je hier de alt text. Google zegt hier over: Wanneer je een afbeelding gebruikt als een link, zorgt het invullen van een alt text ervoor dat Google begrijpt over de pagina waar je naar linkt. Hiermee kan de pagina’s jouw pagina’s beter begrijpen en verbetert jouw SEO.