Social media blunders waar we van kunnen leren (2/2)

failSocial media kennen vele mogelijkheden. Het is niet gek dat we daar soms iets té gretig gebruik van willen maken. Of dat we af en toe juist een mogelijkheid over het hoofd zien. Op deze manier ontstaan social media blunders die vergeleken kunnen worden met Crocs en naveltruitjes: ze zijn ‘not done’. Maar geen paniek, want van fouten kun je leren!

In mijn vorige artikel las je de eerste 4 blunders. In dit artikel lees je de overige social media blunders.

5. Geen beschrijving toevoegen aan je Pinterest borden

Pinterest biedt uitstekende marketingkansen. Veel marketeers lijken echter bij het gebruik van Pinterest alle SEO-voordelen even te zijn vergeten. Pinterest biedt je namelijk de mogelijkheid om bij elk bord een korte beschrijving te plaatsen:

Veel organisaties maken hier echter nog geen gebruik van. Een gemiste kans, want deze beschrijvingen bieden uitstekende mogelijkheden voor SEO. Vergeet niet dat Pinterest ook een zoekmachine is en dat goede keywords ervoor kunnen zorgen dat je borden vaker gevonden worden. Sla je afbeeldingen daarom ook op met woorden die het beste bij de afbeelding, het bord of je organisatie passen.

6. Irrelevante hashtags gebruiken in tweets

Naast het overmatige gebruik van hashtags, is er nog een vorm van hashtagmisbruik: het gebruik van populaire hashtags die irrelevant zijn voor je boodschap. Hieronder zie je een voorbeeld van een bedrijf dat mee wilde liften op het succes van de iPhone als trending topic:

Je kunt je voorstellen dat je met deze spam-achtige tweets weinig sympathie kunt verwachten. Een absolute misser dus!

7. Een Facebookbericht zonder foto

Volgens onderzoek reageert 40 procent van de mensen beter op visuele aspecten dan op tekst. Een foto of afbeelding bij je bericht, zorgt dus  in de meeste gevallen voor meer betrokken social media volgers.

Facebook biedt de mogelijkheid om bij berichten een afbeelding te plaatsen. Hiermee vergroot je de kans op likes en reacties op je bericht. Daarnaast vergoot je de kans op aandacht. Mensen scrollen al snel langs een stukje tekst, maar bij een leuke, eye-catching afbeelding blijven ze hangen. Bovendien creëer je door afbeeldingen te plaatsen een aantrekkelijke Facebook pagina.

8. Privé en werk niet gescheiden houden op Twitter

Vooral voor merken, organisaties en bedrijven is het verstandig om privé en werk gescheiden te houden op Twitter. De reden is simpel: je wilt geen berichten plaatsen die niet relevant zijn voor jouw volgers. Maar zelfs als organisaties alleen bedrijfsgerelateerde tweets versturen kan het nog wel eens fout gaan:

Je kunt je voorstellen dat dergelijke foutjes binnen no time viral kunnen gaan. Het is dus zaak om je tweets een dubbelcheck te geven voordat je ze verstuurt. Mocht het toch een keer fout gaan dan moet je daar op een zo goed mogelijke manier mee omgaan. In bovenstaand geval pakte het goed uit. Het biermerk maakte er een leuke promotie van: een gratis biertje in ruil voor een bloeddonatie aan het Rode Kruis!

9. Klachten op Twitter onder het tapijt vegen

Onderzoek toont aan dat slechts 29 procent van de klagende Twitteraars een reactie heeft gekregen van de organisatie in kwestie. Daarnaast blijkt dat 85 procent van de mensen de klachtenafhandeling via websites en social media een goede indicator vindt voor de algehele klantenservice van een organisatie.

Steeds meer mensen maken gebruik van de mogelijkheid om online klachten in te dienen, bijvoorbeeld via Twitter. De manier waarop een organisatie met deze klachten omgaat, kan grote invloed hebben op de reputatie. Het lijkt er echter op dat nog niet alle organisaties kunnen omgaan met deze nieuwe klachtenstroom. Vaak krijgen klagers geen of een niet toereikende reactie. Dit leidt uiteindelijk tot ontevreden klanten die zeer waarschijnlijk overstappen naar de concurrent. Of het nou door angst voor confrontaties, slechte social media monitoring of interessegebrek komt, organisaties moeten de prioriteit van online klachten gaan onderkennen.

Wil je meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!

 

Bron:

Hubspot Blog