Waarom is zoekwoordonderzoek belangrijk?

Waarom is zoekwoordonderzoek belangrijk?

solen-feyissa-UWVJaDvXW_c-unsplashZoekwoordonderzoek is de drijvende kracht achter jouw SEO-inspanningen. Het helpt om jouw doelgroep beter te begrijpen door inzicht te krijgen in waar ze daadwerkelijk naar zoeken. Als niemand zoekt naar waar jij over schrijft, dan zal jouw website geen verkeer ontvangen van Google. Dit is waar zoekwoordonderzoek in het spel komt. In dit blog leggen we je uit waarom zoekwoordonderzoek van belang is voor jouw SEO en vertellen we je welke verschillende soorten zoekwoorden er zijn.

Wat is zoekwoordonderzoek?

Het proces waarbij zoektermen die mensen in zoekmachines invoeren, worden gevonden en geanalyseerd met het doel die gegevens voor een specifiek doel te gebruiken.

Zoekwoordonderzoek helpt je om vragen te beantwoorden als:

- Waar zoeken mensen naar?
- Hoeveel mensen zoeken er naar?
- In welk formaat willen ze informatie ontvangen?
- Hoe moeilijk zal het zijn om te scoren voor die zoekopdracht?

Op het gebied van trefwoordenonderzoek zijn er verschillende soorten zoektermen. Deze worden vaak aangeduid met verschillende namen, maar ze betekenen allemaal hetzelfde. Laten we ze head terms, body keywords, en long tail keywords noemen.

Wat zijn head terms?

Head terms zijn meestal zoekwoorden van één woord met veel zoekvolume en concurrentie (bijvoorbeeld “Marketing” of “Verzekering”). Zoekvolume verwijst naar het aantal keren dat een bepaald trefwoord per maand wordt ingevoerd in een zoekmachine. Deze uitdrukking komt veel voor in de wereld van SEO, vooral als het gaat om zoekwoordonderzoek.

Wat zijn body terms?

Body terms zijn zinnen van 2-3 woorden met een behoorlijk zoekvolume, maar iets specifieker dan head terms en met iets minder concurrentie (bijvoorbeeld Marketing automatisatie of “autoverzekering”).

Wat zijn long tail-zoekwoorden?

Meer specifieke zinnen die niet zo veel zoekvolume krijgen, maar daarmee zijn ze ook minder concurrerend. Long tail-zoekwoorden vormen de meerderheid van de zoekopdrachten online. Long tail betekent niet alleen dat het zoekwoord per se erg lang is. Dit is een veel voorkomende misvatting. "Long tail" verwijst eigenlijk naar de lange staart van de vraagcurve, niet naar het aantal woorden in de zoekopdracht. Zoekopdrachten die veel specifieke variaties hebben, allemaal op zoek naar gerelateerde informatie, staan bekend als het hebben van zo’n long tail. Omdat ze minder zoekvolume hebben, zijn deze zinnen over het algemeen gemakkelijker te rangschikken dan de head terms met veel meer concurrentie.

Voorbeelden van long tail-zoekwoorden:

- "Marketing automatisatie in HubSpot"

- "Hoe gebruik je marketing automatisatie in HubSpot"

- "Marketing automatisatie partners HubSpot"

- "Beste partner marketing automatisatie HubSpot"

Hoe pas je deze verschillende zoektermen toe?

Uw zoekwoord strategie moet een mix bevatten van long tail-zoekwoorden en body terms, geleid door head terms. Als een head term veel zoekvolume heeft, is de kans groot dat de body terms en long tail-zoekwoorden eronder genoeg volume hebben om de moeite waard te zijn om content voor te maken. Deze zoekwoorden zullen minder concurrerend zijn om voor te ranken en, wanneer je er voor rankt, zullen optellen bij het zoekverkeer dat je zou krijgen als je voor de hoofdterm rankt.

Focus op het opbouwen relevantie over een onderwerp. Zoekwoordonderzoek vertelt je welke onderwerpen mensen belangrijk vinden. Je doel is om een als het ware een bibliotheek op te bouwen van nuttige inhoud over onderwerpen die gerelateerd zijn aan je bedrijf. Precies overeenkomen met zoekwoorden is niet meer zo belangrijk als het ooit was. Wat belangrijk is, is uw expertise over relevante onderwerpen door het creëren van veel kwalitatief hoogwaardige, nuttige content.