Wat Inbound Marketing gemeen heeft met politiek

Inbound Marketing

politiek
Niet iedereen is even geïnteresseerd in politiek. Maar wie het een beetje volgt, kan zien dat er raakvlakken zijn tussen Inbound Marketing en de gang van zaken in de Nederlandse politiek. Zouden we dan toch iets kunnen leren van politiek Den Haag?

Zorg dat je kenmerkend bent

Eens in de zoveel tijd is het aan de Nederlandse kiezer om te bepalen wie ons land moet leiden. Voor de gewone man zijn de politieke thema’s die daarbij komen kijken veel te moeilijk en ingewikkeld. Hoe kan men dan toch kiezen? Het geheim zit hem in de politieke partijen van Nederland die stuk voor stuk een bepaalde identiteit hebben en zich zo onderscheiden van de andere partijen. D66 staat voor onderwijs, Groenlinks voor duurzaamheid, de PvdD voor dierenwelzijn, 50Plus voor ouderen en ga zo maar door. Deze sterk uitgelichte hoofdthema’s zorgen voor een heldere en duidelijke identiteit van de partijen. Dit maakt het voor de kiezer veel makkelijker om te beoordelen welke partij het beste bij hem of haar past. Wanneer een partij geen duidelijke identiteit heeft, verliest deze snel kiezers. Kijk maar naar het CDA. Sinds deze partij niet meer uitgesproken voor gelovige mensen staat is hun identiteit onduidelijk. Mensen weten niet meer waar het CDA voor staat en laten de partij daarom steeds meer links liggen.

Als bedrijf moet je ook zorgen dat je kenmerkend bent. Een potentiële klant kiest namelijk voor een bedrijf op basis van die onderscheidende kenmerken. Mensen hebben geen zin en tijd om uitgebreide partijprogramma’s of bedrijfsomschrijvingen te lezen. Zorg daarom dat je identiteit duidelijk is in één of enkele kernwoorden. Zorg ook dat jouw identiteit een constante factor is in al je (marketing)activiteiten.

Luister naar je achterban

Een politieke partij is eigenlijk nergens zonder zijn achterban. Een partij moet daarom altijd rekening houden met de achterban, de doelgroep, de kiezer. Wat vinden zij belangrijk? Een partijprogramma met punten die niemand belangrijk vindt gaat ten slotte niets opleveren. Partijen kunnen er via hun leden achter komen wat er leeft in Nederland. Dit kunnen ze ook doen door de straat op te gaan en mensen aan te spreken.

Hetzelfde geldt voor bedrijven. Als jouw product of dienst niemand interesseert, is je aanbod nutteloos. Daarom is het belangrijk dat je potentiële klanten vraagt wat zij zouden willen zien of missen op de huidige markt. Deze potentiële klanten zijn goed te bereiken via social media. Op Twitter kun je met je doelgroep in contact komen en op LinkedIn kun je je mengen in discussies en groepen of zelf een interessante discussie starten.

Deel je kennis

Het politieke spel blijft natuurlijk vol zitten met moeilijk begrijpbare thema’s als pensioenen, hypotheekrente en ontslagrecht. Voor veel mensen kan de politiek zo een ‘ver van mijn bed show’ worden. Dankzij de media wordt de politiek veel transparanter en ‘dichterbij’. Het publiek zit, dankzij verschillende mediakanalen, voor zijn gevoel bijna ín de Tweede Kamer. Politici zijn vaak de link tussen Den Haag en het publiek. Zij hebben de taak om de politieke onderwerpen begrijpbaar en relevant te maken voor het publiek. Je ziet vaak politici in televisieprogramma’s waar zij tekst en uitleg geven. Ook zie je steeds meer politici actief op Twitter. Commentaar kan zo live vanuit de Tweede Kamer gedeeld worden en bovendien kan er direct interactie plaats vinden tussen publiek en politici.

Mensen hebben tegenwoordig zo veel keuzemogelijkheden dat zij niet zomaar meer ergens genoegen mee nemen. Bovendien wordt er transparantie verwacht, zowel van politieke partijen als van bedrijven. Het delen van kennis is daarom erg belangrijk. Het publiek ofwel een potentiële klant waardeert dit en zal eerder voor jou kiezen. Breng je kennis over op potentiële klanten door blogartikelen te schrijven en deze te delen via social media als Twitter, Facebook en LinkedIn. Zorg daarbij dat de informatie relevant en begrijpelijk is voor je doelgroep.

Meer lezen over Inbound Marketing? Download onderstaand whitepaper!

 

Fotocredit