“Wie wil er een nieuwe website?! Raise hands!”

“Wie wil er een nieuwe website?! Raise hands!”

Vorige week hadden mijn collega Nynke en ik het weer zwaar. Van dinsdag tot vrijdag waren we in het mooiste land van Europa (Ierland) om een HubSpot training te volgen over Growth Driven Design. Deze nieuwe webdesign methode werd onlangs gelanceerd door HubSpotter Luke Summerfield en wordt momenteel over de hele wereld uitgeprobeerd en toegepast. We zijn er snel bij en jij dus ook! In deze blog lees je de belangrijkste take-aways van de training én ons bezoek aan Dublin.  

Recap: wat is GDD?

Zoals mijn collega’s in eerdere blogs al uitlegden, is Growth Driven Design (GDD voor insiders) een nieuwe aanpak om een website te bouwen. GDD is gebaseerd op de Agile methodiek uit de software-wereld, waarmee je in korte sprints verbeteringen doorvoert. Zo lever je niet na een paar maanden zwoegen één briljante website op (die binnen een jaar weer verouderd is), maar start je met een simpele versie die na elke sprint weer verbeterd is. Dat klinkt goed, maar is natuurlijk ook wat abstract. Want hoe richt je zo’n GDD-strategie in? Welke afspraken maak je en met wie? En hoe zorg je ervoor dat je resultaten boekt? De antwoorden op die vragen vormden de kern van de HubSpot training. Met zo’n 40 andere inbound marketeers bespraken we de methode en manieren om GDD zo goed mogelijk te laten werken voor jouw bedrijf. Want nieuw, Agile en growth driven zijn mooie woorden; uiteindelijk gaat het nog steeds om jouw website die je nieuwe klanten moet opleveren.

Take-away #1. “Who likes results?!”

Luke Summerfield is zonder twijfel de meest energieke workshopleider die ik ooit heb meegemaakt. Zijn Amerikaanse kreten (“Who likes results?!”, “Who likes quality?!”) schallen nog steeds door ons kantoor. Maar hij had wel een punt. Want GDD gaat over precies dat: snel en kwalitatief goede resultaten boeken. Die bereik je niet door alles tegelijk te willen doen, maar door je te concentreren op het zogenoemde laaghangende fruit. Met andere woorden: die appels en peren waar je bij kunt zonder dat je de ladder uit de schuur hoeft te halen. Zo heb je bijvoorbeeld in één middag een landingspagina in elkaar gedraaid en er een bestaand e-book achter gehangen. En dat mag dan een kleine stap zijn; het effect is groot en direct merkbaar. Zoals HubSpot in zijn trainingsvideo’s uitlegt: ga op zoek naar de 20% die voor 80% van de impact zorgt.    

Take-away #2. Wishlist

Maar hoe kom je erachter wat die 20% is? Hiervoor stel je een verlanglijst samen. Ga er samen met je collega’s voor zitten en noteer jullie wensen. Wat moet de nieuwe stijl worden van jullie website? Wat mag er absoluut niet ontbreken? En welke nieuwe elementen zou je graag toevoegen? Al deze punten zet je op papier. Als je samenwerkt met een marketingbureau, is het zeker verstandig om hen tijdens deze fase al te betrekken. Zo weet iedereen wat de wensen zijn, welke verwachtingen jullie hebben en wie er betrokken zijn bij het project. Zodra je alles op een rijtje hebt, breng je een volgorde aan in de punten. Welke acties krijgen prioriteit, welke kunnen wachten? Zo breng je niet alleen structuur aan in het proces; je spoort er ook het laaghangende fruit mee op.

Take-away #3. Kickstart je campagne

Het mooie aan GDD is de snelheid waarmee je kunt beginnen. Waar de launch van traditionele websites soms maanden op zich laat wachten, zou je met een GDD-strategie binnen enkele weken live kunnen. Zo’n kickstart heeft meerdere voordelen. Ten eerste zit je nou eenmaal vaak in tijdnood. Er is altijd wel een belangrijke conferentie of productlancering waar je de nieuwe website voor in orde wilt hebben. Daarnaast kun je met GDD de voortgang van je webdesign goed in de gaten houden. Helemaal als je samenwerkt met externe partijen, krijg je het eindresultaat soms pas na maanden te zien. In de tussentijd is er van alles veranderd op je afdeling, waardoor je verzeild raakt in een stroom van correctierondes. De GDD-sprints worden telkens geëvalueerd door alle betrokkenen, waardoor je snel in kunt grijpen als dat nodig is. Tot slot brengt een kickstart meestal flink wat leven in de brouwerij. Iedereen is nog fris en enthousiast en daarom ook sneller geneigd om zijn schouders eronder te zetten. Als er dan ook nog binnen een korte tijd resultaten worden geboekt – bijvoorbeeld aantoonbaar meer websitebezoek of meer contactaanvragen – is de kans groot dat je collega’s blijven meedenken.

Take-away #4. Verzamel superpowers

En die collega’s brengen mij op de vierde en laatste take-away van deze blog. Die heb je namelijk hard nodig tijdens een GDD-strategie. Luke had het -heel Amerikaans- over superpowers: de verschillende talenten en vaardigheden die verspreid zijn over je organisatie. In de software-industrie zie je een duidelijke rolverdeling in Scrum teams. Zo heb je de business analist, de product owner en de scrum master. Een soortgelijke indeling kun je ook bedenken voor jouw webdesign team. HubSpot adviseert om een team te maken met drie tot vijf leden. Zo is er de strateeg, de developer/designer en de content manager. Bedenk van tevoren wie je bij het project wilt betrekken. Wie is de beste developer? Wie schrijft de beste content? Hebben zij de juiste mindset om met GDD aan de slag te gaan? Of moet er hulp van buitenaf worden ingeschakeld? Als je de beste mensen hebt verzameld, beschik je over alle superpowers om je nieuwe website tot een succes te maken.