Ik wil een nieuwe website, is Growth Driven Design iets voor mij?

Ik wil een nieuwe website, is Growth Driven Design iets voor mij?

Nieuwe_website_growth_driven_design_iets_voor_mij.jpgSteeds meer B2B ondernemers zien in dat online veel verkoopkansen biedt. Geloof jij dat ook, maar is jouw website er nog niet klaar voor om jouw ideale klant op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien? Dan is de webdesign methode Growth Driven Design (GDD) misschien iets voor jou. In dit artikel licht ik deze methode toe en geef ik je vijf voorwaarden waaraan jij moet voldoen om deze methode voor jouw zakelijke website tot een succes te maken.

Wat is Growth Driven Design?

Vaak is het bouwen of herontwerpen van een website een lang en energievretend proces. Waar dit aan ligt? Meestal is het de methode die wordt gebruikt. De traditionele aanpak gaat vaak gepaard met overschrijding van het budget en de van te voren afgesproken deadlines. De Growth Driven Design aanpak is echter gebaseerd op de Agile methodiek en leunt op drie principes:

  • minimaliseer de risico’s die verbonden zijn aan traditioneel webdesign
  • blijf voortdurend leren en verbeteren
  • marketing en sales houden elkaar op de hoogte

Benieuwd hoe deze aanpak precies in zijn werk gaat? In dit artikel wordt Growth Driven Design stap voor stap besproken. Lees hier snel verder onder welke voorwaarden Growth Driven Design voor jouw website een succes kan worden. 

Voorwaarde 1: Geloof in Agile

Zoals ik hierboven schreef, is GDD gebaseerd op de agile methodiek. Een aantal principes van agile zien we dan ook duidelijk terug:

  • continue en snelle oplevering van bruikbare software: in jouw geval een werkende website
  • regelmatig aanbod van nieuwe werkende software: verbeteringen aan de website
  • nauwe samenwerking tussen ontwikkelaars en opdrachtgevers: continue feedback op het geleverde werk en aanvulling wensen en eisen met betrekking tot de website
  • eenvoud: de fasen van Growth Driven Design staan vast, dat maakt het proces overzichtelijk, daarnaast zetten we steeds kleine stappen wat het proces eenvoudig maakt
  • voortdurende aanpassing aan veranderde omstandigheden: op basis van metingen en analyses aanpassingen aan de website terugdraaien of uitbreiden

Voorwaarde 2: Je kunt wat geld op zak houden

Growth Driven Design is een langlopend proces. Daarom kun jij de investering in je nieuwe website over een langere periode uitsmeren. Ik zal een voorbeeld geven van onze eigen aanpak.

Op dit moment zitten wij midden in een website redesign voor een klant waarbij we de GDD-methode toepassen. Van tevoren hebben we het project verdeeld in de drie stappen en bepaald hoeveel tijd iedere fase ongeveer in beslag zal nemen. De klant betaalt per fase het van tevoren afgesproken bedrag. Zo weten wij wanneer we wat moeten opleveren en zo weet de klant wat hem dat gaat kosten.

Voorwaarde 3: Je gelooft in content marketing

Jouw nieuwe website wordt gevuld met interessante, waardevolle content die jouw doelgroep ervan gaat overtuigen dat jij de benodigde kennis in huis hebt. Oké, je product- of dienstpagina’s mogen blijven bestaan, maar de nadruk komt op kennis delen te liggen. Elke webtekst, afbeelding en video staat in het teken van de fasen die jouw ideale klant doormaakt tijdens zijn – meestal lange en complexe – aankoopproces. Op het zakelijke blog deel je regelmatig jouw kennis van en visie op de branche, in diepgaandere content vindt de bezoeker van je website uitgebreide antwoorden op zijn vragen. Content marketing staat aan de basis van jouw nieuwe website.

Voorwaarde 4: Je hebt geduld

Een website ontwikkelen op basis van Growth Driven Design is een langgerekt proces. Je wilt zo snel mogelijk een minimum viable product klaarzetten, de Launch Pad website. Die heeft alle noodzakelijke onderdelen om de belangrijkste processen door te laten lopen, zoals informatie over jouw bedrijf, een blog en contactpagina. Zodra deze versie van jouw website live staat, ga je over naar de volgende fase: het uitbreiden en optimaliseren van de website op basis van wensen uit de organisatie. Deze tweede fase en de fasen die volgen maken jouw website stukje bij beetje beter. Verwacht dus niet direct een complete, perfecte website, maar neem de tijd om verbeteringen door te voeren.

Voorwaarde 5: Jij weet, meten is weten

Essentieel voor het doorvoeren van verbeteringen aan de website, is het meten van prestaties. Hierbij moet je niet alleen denken aan het monitoren van bezoekersaantallen en contactaanvragen, want het gaat verder. Doorklikpercentages, het volgen van muisbewegingen en het testen van alle conversiepaden en workflows. Zo weet je precies hoe bezoekers jouw website gebruiken en welke informatie ze makkelijk of moeilijk bereiken. Een Growth Driven ontworpen website wordt niet gebouwd op basis van speculaties, maar op basis van feiten en cijfers. Daar moet je tegen kunnen!